Putsa fönster, dagens husmorstips önskas.

Tajger

Trådstartare
Hur putsar ni fönster (om ni gör det;) ) på insidan? Utvändigt har jag en bra päls och skrapa, men det blir ju så mycket vatten, så har ni nåt bra tips på invändig putsning?

Sv: Putsa fönster, dagens husmorstips önskas.

Jag kör samma på insidan men kramar ur pälsen ordentligt, har en lakanstrasa under och håller dessutom pälsen under skrapan när jag drar. Spiller inte speciellt mycket då.

Jag har faktiskt lyckats över förväntan med en fuktad mirakeltrasa för fönster och speglar.

Här var det olika bud. Jag får väl ta ett fönster i taget med olika metod, och se vad som funkar bäst;) Men jag måste nog skrubba lite mer, för de där rackarns flugprickarna...

Det har jag hört från så många håll nu att jag måste prova. Mirakeltrasan. Faktiskt är den överraskande bra på t ex spishällen - ett ställe jag alltid har problem med.

Ta en droppe yes i varmt vatten.
Om det är mycket flugskit kan man först gnugga med en svamp.
Sedan bara vanlig skrapa, men den måste vara med bra gummi.

Då behövs inte mycket vatten alls.

Torkar kanterna med en trasa.

Vi kör också med svamp. Lite diskmedel i ljummet vatten och skrubba med svamp. Sen drar man med skrapan, och gnuggar eventuella ränder med tidningspapper.

Du är varmt välkommen hem till mig att prova olika metoder ifall dina fönster inte räcker till ;)

Jag använder tidningspapper, ev. svamp och fönsterputs. ( alldeles för sällan, men nu måste jag snart nackdel med en massa trafik utanför, i gamla lägenheten behövdes det inte lika ofta, här har jag ju precis flyttat in :eek:)

när jag puttsar fönster på jobbet har vi en fönsterputts såpa i ljummet vatten använder ludd och skrapa. skakar dock av ludet (slår den i luften) då får man ur MKT vatten och de blir inte alls mkt vatten då :) :banana:

KL - tack för era tips. De är inte putsade än:grin: Men jag lutar åt svamp med grov baksida, trase och sen gummiskrapan. Tidningspapper har jag aldrig lyckats med, tycker det är knöligt att hålla på med, men vet att grannen alltid använder det.

Problemet inomhus är väl att det drar med sig annat, se över krukväxterna, slänga, plantera om och sånt. Men det blir i vår nån gång, iaf. Innan det blir nya flugprickar;)

bästa sättet att få snygga fönster är att vara sambo med en fönsterputsare som inte gör nåt annat på hela dagarna på jobbet :D

haha men annars, så använder dom som jobbar med det vatten, yes, ett sånt där ludd, skrapar med rakblad om det är mycket fläckar och sen gummi och torkar kanterna med mirakeltrasa. Lättare sagt än gjort vill jag villigt erkänna men så gör min kära sambo iaf :)

Du kan väl inte mena att han putsar fönstrerna hemma också, det måste ju gå långt mellan gångerna i alla fall? Trodde det skulle vara lite som med skomakarens barn. ;)

Haha, jag valde en rörläggare istället;) Men en fönsterputsare vore inte dumt...och en trädgårdsmästare...och en kock...och en...

Har iaf påbörjat projektet nu. :devil: vad skitiga fönster kan vara på insidan. Jag har tidigare använt mirakeltrasa, men tycker inte det blivit så bra. Nu kör jag grov svamp och gummiskrapa, jäklar vad det rinner grått vatten... man kan tro att jag inte gjort det på flera år:angel: Bor i enplanshus, mååånga fönster:crazy:

haha man får tjata ett bra tag men sen så, plötsligt händer det :D

hahahaha..

Jag har en fuktig mirakeltrasa och gnuggar bort flugskit och annat jox med, sen torkar jag rent med en torr mirakeltrasa. Både på insidan och utsidan.

Man kan behöva göra det ett par gånger innan det blir riktigt bra eftersom rengöringsmedel/diskmedel/fönsterputs lämnar en hinna efter sig på fönstren.

*knapplån*

I somras när verandabygget var klart tog jag mig tid att putsa alla gammalnostalgiska fönster (många) med smårutor (många). Till ändamålet hade inköpts ny fönsterputs som skulle vara SÅ fantastisk. Skitsnack. Riktigt dålig. RIKTIGT superkass. Har lämnat en vit mjölkig hinna efter sig, som trots påföljande tre eller fyra putsningar inte gett med sig. Trist som attan, det syns ju så himla tydligt just där.

Någon som har ett bra tips på vad prova? Eftersom jag inte vet vad det är som lämnat den där mjölkiga hinnan, har jag provat lite fram och tillbaka (droppe Yes, bara varmt vatten, fönsterputs, ammoniak). Till våren vill jag verkligen bli av med mjölken.

Min erfarenhet är att fönstersåpa ger ett bra resultat. Fönsterna blir blanka och fina.

KL Jag putsade hälften av mina igår. De blev jättefina! Lite fönstersåpa i varmt vatten, en ScotchBrite svamp med vit baksida att gnugga flugprickarna med, sen gummiskrapan. Eftertorka i kanterna med hushållspapper. Inga mer mirakeltrasor här...eller jo, på rostfria vitvarorna fungerar den bra:) Idag fortsätter jag i andra delen av huset...

*knapplån*

I somras när verandabygget var klart tog jag mig tid att putsa alla gammalnostalgiska fönster (många) med smårutor (många). Till ändamålet hade inköpts ny fönsterputs som skulle vara SÅ fantastisk. Skitsnack. Riktigt dålig. RIKTIGT superkass. Har lämnat en vit mjölkig hinna efter sig, som trots påföljande tre eller fyra putsningar inte gett med sig. Trist som attan, det syns ju så himla tydligt just där.

Någon som har ett bra tips på vad prova? Eftersom jag inte vet vad det är som lämnat den där mjölkiga hinnan, har jag provat lite fram och tillbaka (droppe Yes, bara varmt vatten, fönsterputs, ammoniak). Till våren vill jag verkligen bli av med mjölken.

Så blev det här också på ett fönster, där beror det på att det är för dåligt målat, så kittet löses upp och smetar ut sig över rutan. =( Jättesvårt att få bort.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 750
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hästvård :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Hjälp! Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod! Har ni nåt bra tips på...
Svar
13
· Visningar
806
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka