Pussi burkmat?

E

emjo

Är det bra mat?

Ingredienser: (Oxkött i gelé)
Kött och animaliska biprodukter (varav minst 4% oxkött), fisk och fiskprodukter, vegetabiliska biprodukter, mineraler.

Näringsvärde: Råprotein 7,8%, råfett 4,5% aska 3%, västtråd 0,5%, vatten 82,5%.-

Sv: Pussi burkmat?

Det undrar jag också! Det är den burkmat min lilla kisse helst föredrar! Den verkar ju smaka bra iallfall... ;)

Nirak

Jag köpte två burkar på Netto för det var billigt... :angel:
Men är det inte bra mat så vill jag ju inte köpa det allt för ofta...

Det finns väl bättre, men denna mat innehåller mer animalier än vilket torrfoder som helst iaf och är antagligen helt OK som kattmat.

Njae... det var burkmaten det frågades om i denna tråd och enligt emjo som startade tråden innehåller maten vegetabiliska birprodukter så helt animaliskt är det inte.

Det är småpåsarna i gele det, BURK-maten är helt animalisk.
Det har iaf funnits burkmat av Pussi som är helt utan vegetabilier.

Men vi säger som såhär, OM en burkmat skulle innehålla bara animaliska produkter, är den då bättre än en som innehåller vegetabilier?
Och slänger in en till fråga här, varför ger BARF-folk grönsaker till sina katter?

Senast ändrad:

Om maten bara innehåller animaliska produkter är det bra. Varför ger BARF-folk katterna grönsaker? Alla gör det inte, jag gör det ytterst sällan, näst intill aldrig. Ger man grönsaker gör man det ofta för att man anser att det i färska grönsaker kan finnas nyttiga vitaminer och antioxidanter. Man får dock skilja på spannmål och grönsaker. Spannmål innehåller en massa kolhydrater och kolhydratnivån brukar BARF-folk vilja hålla nere. Grönsaker som broccoli, "gröna blad", vitkål och sådant innehåller inte särskilt mycket kolhydrater men en hel del vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Många vitaminer och antioxidanter förstörs dock vit upphettning så det krävs att man antingen är försiktig när man tillagar grönsakerna eller att man ger dem råa för att man inte ska förstöra nyttigheterna.

Finns det inte en hel del antinutritionella ämnen i grönsaker? Och som du säger, de flesta ämnen förtörs ju vid upphettning. Sen en reflektion är ju att katter sällan självmant äter grönsaker, så är det inte bättre att ge vitamintillskott istället.

//Zenith som ska läsa animal nutrition först om ett år :cool:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "antinutrionella ämnen". Om du menar att det finns ämnen katten inte behöver, visst är det så (tex. kolhydrater), om du menar skadliga ämne så KAN det vara så (tex. som i fallet med lök).

Många katter äter gladeligen melon, gurka, majs och liknande grönsaker men i regel lockas katter till proteinrik och fet mat för det är sådan mat de är "programerade" för.

Jag ger som sagt sällan grönsaker, men jag är inte helt säker på att man kan ersätta grönsaker med tillskott heller för då krävs det ju att man vet exakt vad grönsakerna innehåller och vad för välgörande egenskaper ämnena har och idag vet vi inte det.

Antinutritionella ämnen är ämnen som hindrar nedbrytning och upptagning av andra näringsämnen. T.ex. ämnen som förhindrar ett enzym att verka eller liknande.
Men en katt borde väl klara sig utan grönsaker så att säga?
Får man även fråga var du har lärt dig om kattnäringslära och mat?

/Zenith - vars katt älskar pastaskruvar. Men förmodligen inte så mycket för dess näringsvärde som att det är skoj att tugga pastaskruvar :)

De enda antinutritionella ämnen jag känner till när det gäller katt finns i äggvita och rå fisk. Inget jag ger mina katter.

Mig veterligen finns inga sådana i grönsaker om man inte räknar stärkelse och fibrer då som kan störa näringsupptaget i fel proportioner, men ger man 5-10% grönsaker finns ingen risk för att katten skulle få i sig för mycket stärkelse eller fibrer. Katter klarar sig dock alldeles utmärkt utan grönsaker.

Jag har lärt mig det mesta jag kan om kattens näringsbehov på egen hand. Jag började läsa på ordentligt innan jag började göra egen kattmat (läste på i ca 2 år innan jag satte igång) och då har jag läst ett flertal böcker och vetenskapliga artiklar på området. Numera läser jag till biolog så jag får med mig bra kunskap från min utbildning också.

Ja, jag tycker det är lite svårt att finna bra och oberoende information på området. Men vill gärna lära mig mer än vad min utbildning verkar ge. Har du några bra källor, böcker eller forskning, så får du gärna pm:a. :)

Jag har haft bra hjälp av PubMeds databas. Har även köpt några artiklar från ScienceDirect och liknande hemsidor som publicerar vetenskapliga artiklar. Annars har jag tagit del av väldigt mycket riktad information både från foderföretag och motståndare till kommersiellt foder och försökt bilda mig en egen uppfattning. Tyvärr finns ju inga riktigt bra sakliga böcker utan man får förlita sig mest på olika vetenskapliga artiklar. Jag har böckerna från alla de "stora" BARF-auktoriteterna (tex. Billinghurst och Lonsdale) men deras böcker ska ju inte anklagas för att vara opartiska på något sätt. ;)

Det är ju typ som at dricka vatten.... ;) Tänk på att katten måste äta väldigt stora mängder för att få i sig tillräckligt med näring jmf med torrfoder..

Det är ju typ som at dricka vatten.... ;) Tänk på att katten måste äta väldigt stora mängder för att få i sig tillräckligt med näring jmf med torrfoder..

Du får det att låta som någonting dåligt att katten får i sig vätska via födan, men i realiteten är det någonting bra. Varför? Katten är gjord för att få i sig all den vätska den behöver via sin föda, inte genom att dricka vatten. Eftersom katten, evolutionärt sett, inte behövt dricka några stora mängder vatten har det gett konsekvensen att katten aldrig utvecklat någon stark "törstdrift". Katter som bara äter torrfoder får ofta i sig alldeles för lite vätska vilket i längden kan orsaka urinvägsproblem.

Hur mycket vatten skulle du själv behöva dricka om du bara åt torr pasta och knäckebröd? Inga "blöta" livsmedel som grönsaker, fisk, kött, kokad pasta etc?

Jag säger inte att det är dåligt. Bara att om man enbart ger burkmat så måste man vara medveten om att det krävs mkt större mängd foder. Jobbar i djuraffär och säljer foder, och många tänker inte på att burkmaten nästan bara är vatten.

Givetvis måste katten äta större mängd mat, men så behöver man inte oroa sig för att katten ska drabbas av uttorkning. ;)

Generellt brukar personal i djuraffärer framställa vatten i mat som någonting dåligt, men känner man kattens ursprung och fysiologi vet man att så inte är fallet.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 754
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
811
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 750
Senast: snorp
·
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 546
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar