Pusseltråden

Just nu håller vi på att gå igenom alla van Haasteren-pussel här hemma. Det är mest jag och dottern som lägger, och ingen av oss har det bästa tålamodet eller koncentrationsförmågan, så vi gillar sådana pussel som har mycket färger och detaljer, och inte så mycket blå himmel, grönt gräs, vit snö o. s. v. Mina ögon börjar dock bli snurrig på alla likadana karaktärer nu, så jag skulle nog behöva bryta av med något annat. De två tillverkare som jag kikat mest på är Falcon och Ravensburger, är det någon av dem som är att föredra över den andra?

Jag har bara Ravensburger hemma, deras kvalitet är svårt att slå i min mening.

Vi har pusslat ett escaperoom-pussel 😍 bitarna är uppdelade i olika luckor, och för att veta vilken lucka som ska öppnas härnäst måste aktuella luckans pussel läggas och uppgiften lösas. Kul och annorlunda, kanske lite i lättaste laget men definitivt roligt!
PXL_20241231_181215397.webp

Tyvärr saknades 4 bitar i ena luckan, som synes. Det gick dock att lösa ändå, som tur var.

I vanliga fall lägger jag helst ravensburger eller clementoni, men fick det här för flera år sedan och tänkte att det kanske kunde vara dags att lägga det nu så att jag kan göra plats för något nytt. Lite jobbigt att sortera bara (alla toner är mer lika än vad som syns i bilden)😅

20250104_112930.webp

Känns som att jag är den enda som inte sorterar pussel. Jag gillar liksom att sitta och leta så häller bara ut alla delar i locket och sen börjar jag leta kantbitar.
Gör aldrig högar efter färg eller liknande 😅
Sorterar inte heller så mycket, krafsar runt i lådan efter kantbitarna, sen plockar jag ut vissa färger/mönster, typ om det är Disney prinsessor pussel - plockar ur det gula i Belles Klänning, men krafsar fortfarande runt i lådan men kan skapa högar 😅

Känns som att jag är den enda som inte sorterar pussel. Jag gillar liksom att sitta och leta så häller bara ut alla delar i locket och sen börjar jag leta kantbitar.

Sorterar inte heller så mycket, krafsar runt i lådan efter kantbitarna, sen plockar jag ut vissa färger/mönster, typ om det är Disney prinsessor pussel - plockar ur det gula i Belles Klänning, men krafsar fortfarande runt i lådan men kan skapa högar 😅
Oj! Jag har i och för sig aldrig testat att inte sortera, men spontant känns det som att det skulle bli jättesvårt! Å andra sidan kanske det gör att man är lite mer flexibel och håller ett öppet sinne på ett annat sätt än när man redan från början bestämt vilka bitar som "ska" vara tillsammans... Något att fundera på!

Hade gärna haft alla bitar liggandes på bordet istället för att sortera, men tycker det är skönt att kunna plocka undan allt snabbt. Leta i lådan hade nog gjort mig galen, särskilt om det är mycket som går i samma ton 🙈

IMG_7051.webp

La precis detta från Ravensburger. Ett motiv jag annars inte hade valt eftersom jag mest lagt JvH och Wasgij. Men det var så kul! Jag gillade det verkligen, blev glad av att lägga. Bara 300 bitar, det tog mig 1,5 timmar. Dock hade jag missat att bitarna var extra stora, mer än dubbelt så stora som ett vanligt pussel 😄 men det gjorde det nästan lite roligare!

Lägger till att det gärna får ha en så matt yta som möjligt, jag tycker det är störigt när de är för glansiga så att ljuset reflekteras i bitarna och gör det svårt att urskilja nyanser och detaljer.
Det där upptäckte jag nu, när jag hade ett billigt pussel. Fick sitta på ena sidan av bordet för att kunna se utan att takbelysningen blänkte på bitarna. Så det har jag i bakhuvudet när nytt pussel ska inskaffas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka