Purjulök o selleri till häst?

P

passi

När jag skulle ta in hästarna ikväll upptäcke jag att någon har gett mina ston purjolök o selleri, ett av stona kastade sitt föl på julaftons morgon på dygn 197. Kan det ha något samband?
Är det någon som varit med om att man kan ge hästar purjulök o selleri?
Är det farligt?

Sv: Purjulök o selleri till häst?

Hur vet du att dom fått det om dom ätit upp det ?
Helt spontant tror jag inte hästar äter det, men dom äter ju konstiga
( för oss ) saker i det vilda .

Hur lång tid efter att dom ätit det kastade stoet ?

Hej från hambo

jag stog ett tag ihop med en kvinna som gav sin häst rotselleri, broccoli, kålrot, osv och den hästen lever än iallafall

Tror inte det har ngt samband. Hästar kan äta rätt konstiga saker.

När jag skulle ta in hästarna ikväll upptäcke jag att någon har gett mina ston purjolök o selleri, ett av stona kastade sitt föl på julaftons morgon på dygn 197. Kan det ha något samband?
Är det någon som varit med om att man kan ge hästar purjulök o selleri?
Är det farligt?

Lök innehåller vad jag vet inga fosterskadande ämnen. Däremot innehåller all form av lök (även vitlök) ett ämne som kallas N-propyl disulfid som anses vara giftigt. Detta ämne utarmar cellerna på fosfat dehydrogenas vars uppgift är att skydda cellerna från skador p.g.a. oxidation. Om mängden fosfat dehydrogenas blir mycket låg oxideras hemoglobinet i cellen och mjälten tar bort den skadade cellen från blodet.

En enstaka lök i fodret gör nog ingen skada men vid långvarigt intag av stora mängder lök kan hästen få blodbrist, amemi.

Liknande trådar

Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
517
Senast: sthu
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 880
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025