Punktmassage!

Kissing Spine

Trådstartare
Sitter just och läser en bok som heter "En friskare häst" eller ngt sådant. Den handlar om punktmassage, stretching och psykiskt välbefinnande. Är det någon som har erfarenhet av detta? Läst boken? Fått resultat?

Är väldigt spänd på att prova detta på ponnyn, som har KS/överridande tornutskott. Som han säger att han lyckats behandla bort på varenda häst!

Sv: Punktmassage!

jag har oxå den boken och har läst lite i den samt testat lite på mina hästar. JAg tyckte det var svårt att hitta musklerna för det kändes inte som han beskrev i boken (eller så har mina hästar - fjording och shettis- för tjock hud eller nåt ;) ) och jag fick inte heller nåt utslag för "ringklockan" på min egen arms senfästen... Massage var nog inget för mig, men det var en intressant bok och ifall man får det att funka så är det ju iallafall inget farligt.

Jag fattar inte heller det där med ringklockan! Provade att trycka lite idag, och det blev inga reaktioner där inte. Han tittade på mig lite nyfiket och la huvudet på min axel :p Måste nog trycka hårdare

Kissing Spine skrev:
Jag fattar inte heller det där med ringklockan! Provade att trycka lite idag, och det blev inga reaktioner där inte. Han tittade på mig lite nyfiket och la huvudet på min axel :p Måste nog trycka hårdare

Har boken och har även gått en kortkurs för en hästmassör. Boken är bra på så sätt att man får lära sig olika områden som hästar kan ha problem med och kan därmed känna igenom hästen för spänningar. Ju mer man petar och känner på sin hästs muskler, ju mer lär man sig känna hur en avslappad muskel och en spänd muskel känns. En avslappnad muskel känns som gele och dallrar om man petar på den.

Sedan tycker inte jag att du skall trycka hårdare, eller överhuvudtaget förvänta dig att du skall kunna känna några procents förbättring efter massage. Det är för erfarna massörer att kunna känna skillnaden, vilket inte författaren kanske insett. Du skall vara glad om du överhuvudtaget kan lokalisera problem.

Jag masserar istället som jag fick lära mig på kortkursen, på ett mjukare sätt. Börjar med handflata mot muskeln som skall behandlas och mjukt roterar för att värma upp. Sedan "klappar" muskeln (med kanten på handen, den man använder när man slår sönder tegelstenar i karate), med svikt i handleden för att slutligen försöka mig på en djupare massage av musklen (knåda). En spänd muskel kan då ha slappnat av lite och därmed tillåta djupmassagen. Det som är viktigast är att man själv slappnar av och andas och njuter av att beröra sin häst och är lyhörd för hästen för att se att den också njuter. Ju mer avslappnad hästen blir desto lättare är det att massera djupare och komma åt punkterna som beskrivs i boken.

Innan man masserar sin häst kan man träna på sin kompis/sin partner. De kan ju säga ifrån när man tar för hårt. Hästen skall masserars lika mjukt och med samma känsla som en människa.

Det jag saknade i boken är en mer utförlig beskrivning av massage av hästryggar.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Tack :bow:. Jag saknade också om ryggarna, spec. när min häst har problem där! Har bara tryckt lite på honom två gånger, men idag hände det lite iaf. Det var uppenbart att han inte ville bli tryckt bakom nacken, men antagligen ger det sig kanske när han förstår vad jag vill. Han älskade iaf när jag tryckte, masserade vid halsen och bakom bogbladet. Så det ska bli kul att fortsätta...

Och jag förväntar mig inte direkt några underverk, utan vill bara försöka mjuka upp ev. spänningar (jag hittar ju knappt vart jag ska massera så :smirk: ). Det är ju kul om man kan få hästen att tycka det är skönt mest! Men det kliar i fingrarna att ta ut en riktig massör, så att man kan få veta vart spänningarna sitter, och få lite tips så man kan fortsätta själv! :)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 678
Senast: Soffan74
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 149
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Träning och hälsa del 12