Punktering på enaxlat = KATASTROF!

F

Falskhet_

Skulle köra till träningen ikväll med pållen min. Lastar som vanligt och hon hoppar så gullit på. Kommer 1km från stallet och mamma säger att släpet är snett. Visst hon går ut och kollar. Dåligt med luft. Så bestämer vi att vi kör hem 3 km hem så får min pappa byta däcket. Så varnar jag mamma att det finns risk att vi kör på fälg eftersom det är dåligt med luft.

Kommer 2km och plötsligt börjar allt skaka. Vi stannar och får panik och inser vi kört på fälg och däcket nästan börjat brinna för det luktade så himmla mycket bränt. FAN Tänker vi då . Står på en stor landsväg där det är relativt mycket trafik. Lastar av fort som satan och leder henne till åkern jämte vägen. Inga reflexer. Satte upp varningstriangel m.m. Ringer min pappa som får komma å hjälpa oss. Hästen halvt vettskrämd. Sätter varningsblinkers på pappas bil med och som tur är har han med sig några reflex västar. Min kompis som är ute på åkern med hästen tar en och pappa själv får ta en . Såklart är de ju hjulet på innersidan som är punka på och det blir mer komplicerat för då är det även en risk för pappa.

Vi bytte däck och kunde lasta hästen och kunde köra iväg sen.
Men man kan ändå inte tänka att den hästen som gick på en transport på en landsväg var den hästen som kunde stå och strejka i timmar för hon inte ville gå på transporten. Kunde köra till träningen och hästen hade aldrig gått så bra som hon gjorde. Otroligt asså :D

Det som gör mig arg och förbannad är att folk inte har någon respekt för andra. De saktade inte in och de sket fullständigt i vilket. På den halvtimmen vi stod där så var det sammanlagt 5 st som saktade in! Så otroligt respektlöst. Visst de kanske inte visste att det handlade om djur men ändå! Tänk om hästen slitet sig och stuckit ut på vägen . Usch vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt.

Har ni haft någon liknadne upplevelse?
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Nu skulle jag bara låna din tråd och ge ett bra tips vid punka för att slippa köra på fälg. Det finns en flaska som heter reservhjul på burk, oftast på bensinmackar men även välsorterade storbutiker med sortiment för bil. Den ger dels luft i däcket, och tätar även ev läckage, sparar mycket tid, och man slipper lasta av hästen bredvid.
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

På den tiden då jag körde enaxlat hade jag alltid två flaskor punkaspray med mig. Jag :love: punkaspray!
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

okej, det var ett bra tips. Men vi var typ på landet så vi tänkte inte på det. Var smått panikslagna. Sånt som bara händer oss känns det som haha xD
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

En sak dock ang punkaspray (som är SUVERÄN i nödsituationer), och det är att har man använt sån, så kan man sen inte reparera (vulka) däcket, utan man får köpa nytt. Känns som det kvittar komplett för mig i en nödsituation, men gummimakaren upplyste mig om det där när jag kört i det i ett bildäck (som dock fortfarande fortsatte pysa luft, men jag tog mig till gummimakaren i alla fall).

Kan vara bra att veta i de lägen man har ett val.

För övrigt till TS så känner jag tyvärr igen det där med att ingen saktar ner =/ Min bil havererade ju längs med E4:an, fick lasta ur hästen (nyss hämtat, dräktigt sto, hade ingen aning hur hon skulle reagera). hade reflexer på folk + häst, varningstriangel och två bilar stod med varningsblinkernsen på (rena discot..). Och inte en jäkel saktade ner, utan de blåste förbi i 90 ändå =/ (Hästen var dock en klippa, jag hade henne i longerlina om utifall att, och hon stod bredvid mig i snövallen vid vägen och tittade på bilarna, och gick sen rakt på när vi hde bytt dragbil)
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Jag har repat däck som jag använt punkaspray på. Man borrar ju upp hålet innan man sätter dit pluggen.
PL
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Jag har repat däck som jag använt punkaspray på. Man borrar ju upp hålet innan man sätter dit pluggen.
PL


Kanske beror på däckstyp då? (Jag kan inte laga själv så vet ju inte ens hur man gör), men har av två olika däcksfirmor fått samma svar att 'synd du kört sörja i däcket, nu får du köpa nytt, annars hade vi kunnat laga'.

Det ena var en däcksseparation, det andra var en tvättäkta punktering modell 'snabb pyspunka'.

Sen skulle jag inte tveka att använda det igen i en nödsituation, eller i en situation där valet står mellan bärgning eller punkaspray. Nytt däck är billigare än bärgaren så ;) (Nu med nuvarande bilen skulle jag välja bärgaren dock, sitter dyra däck på den, och har assistans med fri bärgning, men sån lyx är ny i mitt liv)
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Kan också beror på däckfirma, har varit med om en firma som skyllde på det medan nästa lagade däcket utan knot.:angel:

Förr hade jag alltid med mig ett par sådana i bilen, nattliga turer 7 ggr per vecka på obygden och på den tiden fanns inte mobiltelefon på samma sätt. Helt oersättliga i det läget, sen kunde man fixa däcket under dagen på någon firma som inte knotade.;)
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Kan också beror på däckfirma, har varit med om en firma som skyllde på det medan nästa lagade däcket utan knot.:angel:

Förr hade jag alltid med mig ett par sådana i bilen, nattliga turer 7 ggr per vecka på obygden och på den tiden fanns inte mobiltelefon på samma sätt. Helt oersättliga i det läget, sen kunde man fixa däcket under dagen på någon firma som inte knotade.;)


Den ena var den lilla 'lokala' här, som jag alltid anlitar om det inte är akut och långt hemifrån, tror iof de ingår i någon större kedja/pool. Brukar i 'övrigt' vara väldigt bra att ha att göra med, försöker inte pracka på en dyraste eller nödvändigtvis pracka på en nytt ens om man frågar 'kan jag ha de här en säsong till eller behöver jag byta?'. Men de kan ju ha skyllt på det,e lelr så beror det på punkteringstyp (det här var däckseparationen)?

Den andra var en stor, rikstäckande kedja. Har ingen erfarenhet av dem övht förutom den gången.

Men man kanske ska prova en tredje, om man måste använda spray igen, och se vad de säger ,)
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Ja den sprayen är enormt bra!
Även om jag nu rekommenderar att även ha med domkraft & reservhjul när man åker nånstans.
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Precis, men fördelen med punkaspray är att man kan använda den utan att lasta ur.

Men håller med. Bra domkraft och reservhjul bör man ha med sig.
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

För övrigt till TS så känner jag tyvärr igen det där med att ingen saktar ner

och jag med tills polisen tvingade dem...

tappade båda vänstra, bakhjulen på lastbilen på E22:an utanför Kalmar. Inte kul men allt gick bra.
2-filigt, polisen tog 2 bilister för vårdslös körning innan de hann stänga av motorvägen helt på vår sida, i mötande stängde de ner ett fält och saktade ner det andra. Helt otroligt vad illa folk betedde sej trots att polisen var på plats. Ingen kunde liksom missa att det hänt en olycka. Poliserna var helt uppgivna.
Ingenstans att ta vägen med hästarna (3 st) djupa vattenfyllda diken så långt ögat kunde se, men det kom en hästlastbil som hade plats så de fick lifta med den. Den ryttaren är en blivande polis så hon tog kommandot över poliserna (lte kul var det!) och de lyssnade och gjorde precis som hon sa.
Kan nämna att det lutar riktigt bra när man tappar hjulen... lite mer än en punktering. Anledning var att bultarna var upprostade inuti så gängningen satt kvar i muttrarna. = gammal lastbil men enl bärgningen händer detta med jämna mellanrum även på nyare. Den typen av skada går inte att känna när man drar. Numera har vi nya bultar runt om.
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Jag byter däck utan att lasta ur, bara hissar upp med domkraften (har en som tar 3 ton)
Nu kör jag boggie och då är det inga problem, när jag hade enaxlat var det lite vingligare men på den släpet hade jag stödben bak och då gick det bra.

Jag tycker det är självklart att man har med alla grejer för att byta däck när man är ute och kör häst. Det tar ju sån tid och blir såna problem om det händer ute i skogen nånstans.
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

De gånger jag fått punka på lilla enaxlade släpet har däcket varit för förstört för att använda punkaspray (ena gången hade det exploderat). Gick bra att byta utan att lasta ur, snäll häst.
PL
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Vid en däckseparation kan jag förstå att det inte går att laga om man använt spray, skulle dock själv inte låta laga ett sånt däck.
PL
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Nu har jag lärt mig något nytt, punkaspray! Åker alltid runt med reservhjul och domkraft och är nervös för att ngt ska hända.

Hur funkar sprayen? Går den att använda även om däcket är helt platt? Dum fråga kanske men oftast tycker jag inte man upptäcker punkan i tid när det bara har pyst ut minimalt med luft.
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Ja det kan gå att använda när däcket är helt platt, risk dock att däcket är för skadat, sist smällde mitt e 3 mil, inte på transporten den gången.
PL
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Varför i hela friden lasta ur hästen? Man ska väl inte göra saker krångligare än de är?
själv har jag fått punktering när jag körde fort på en motorväg. Enaxlat släp, två hästar i, som dessutom inte kände varann.
Däcket exploderade, och det var inga problem att bara försiktigt köra in till kanten.

Jag hade en vanligt domkraft, och däcket kunde bytas smidigt, utan risk för både folk och fä.
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Punkaspray är säkert super... om inte däcket smällt sönder... :cry: För nåt halvår sedan var jag på väg hem från tävlig med halvblodet och hör hur högra däcket smäller, pang!! Har enaxlat släp... Stannar och kliver ut och börjar nästan gråta! En gummitrasa som hängde där däcket skulle sitta... Det var lördagkväll och klockan var nästan midnatt, tio mil från hem... Lite småsvårt att lasta ur hästen och byta däck samtidigt så jag letade fram en sån där GIGANTISK :rofl::rofl: domkraft som man har i bilen. Vecklade ut den lilla och satte den under balken på transporten. Kändes inte så där jättesäkert! Med en häst som inte stod alltför stilla emellanåt. Tog loss det som återstod av hjulet och slängde det under balken ifall domkraften skulle ge vika, bytte till reservhjulet och VIPS! Fan det gick ju hur bra som helst. Däcket var ju helt sönderbränt och luktade förj****gt så det kunde jag ju inte ta med mig. Så det ligger kvar nånstans efter E4an! :D Synd på fälgen dock, fick inte loss gummit från den.
 
Sv: Punktering på enaxlat = KATASTROF!

Varför i hela friden lasta ur hästen? Man ska väl inte göra saker krångligare än de är?
själv har jag fått punktering när jag körde fort på en motorväg. Enaxlat släp, två hästar i, som dessutom inte kände varann.
Däcket exploderade, och det var inga problem att bara försiktigt köra in till kanten.

Jag hade en vanligt domkraft, och däcket kunde bytas smidigt, utan risk för både folk och fä.

Fast på motorväg rekommenderas det ju inte att man byter däck, iaf inte på yttersidorna. Och där är ju ett sådant läge där jag skulle använda punkaspray isf att byta däcket (jag har både reservhjul och domkraft och reflexväst och hela kittet, det trodde jag alla hade??), just pga säkerhetsaspekten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp