Punkterat kärl.

höstmåne

Trådstartare
Jisses. Nu har jag sett det som man får se på film men sällan ser i verkligheten.

En av mina träningshästar punkterade, under longeringen, idag det stora kärlet som sitter på insidan av bakbenet strax nedanför hasen. Blodet sprutade, jag överdriver inte, säkert 30 cm rakt ut från benet. Blod överallt, på väggar, mina handskar, hela stallgolvet känns det som.

Efter ett tryckförband senare och även diststriktvet. kom ut och tittade på det så har kaoset lugnat sig och vi fått stopp på blödningen. Bara återstår att se vad skadan orsakat. Hästen står på penicillin och smärtstillande.

Min tanke är att det borde hända oftare, sånt här? Eller, det är ju så lätt hänt. Någon som varit med om detta? Vet ni hur det påverkar hästen nu efteråt?

//Höstmåne

Sv: Punkterat kärl.

Jag är inte helt 100, men hon blev rädd för en sak och genade över volten. I mitten låg en bom med ena änden på en sockerbit och hoppet över bommen blev väldigt tokigt. Hon landade med bommen mellan bakbenen så att benen gled längs med den. Bommen som är av trä måste ha flisat sig så illa och stuckit henne där. Det är det jag tror, har svårt att tro att dom bara kan sparka sig så illa där. Hästen har inga skor dessutom.

Har varit med om samma fast efter en sparkskada på ett framben, hörde att det blev ett jäkla väsen bland fölstona och flög ut för att kolla vad som stod på då hade kärringarna rykt ihop och pucklat på varandra och blodet sprutade från den ena hon hade täcke som delvis täckte men det var blod överallt och det var en nervös minut innan jag fick lyft undan nederkanten på täcket och sett var det kom ifrån trodde benet var avsparkat men som tur var så var det bara det stora kärlet som gått.
Dessutom på en häst som ingen vill ge sig på att sy i vaket tillstånd (extremt stickkänslig) men ett tryckbandage på så avtog blödningen som tur var sipprade lite säkert ett dygn efter men inte i farlig mängd.
På en normal häst skulle det varit igensytt men pga omständigheterna så fick hon behålla det öppet nu var där ju även sår intill eftersom det var ett hack efter en spark. Fick ganska rejäla problem med det då det bildades sårficka neråt, inflammerade och klyddade fick spruta upp det med väteperoxid i evigheter efter för varje gång det fick stänga sig så inflammerade det och hon svullnade upp groteskt i benet, ovanpå det så fick vi svallkött i skitet så det var ett mindre kul sår. När det väl tillslut läkte så hade hon en ganska ordentlig bula där men nu ca 2 år efter så syns den inte så mkt längre.

Åh fy. Det sipprade alltså ett dygn efteråt?

Detta såret var ju mest en punktering, alltså ett hål, så det drog som tur var ihop sig. Efter en timmes tryckförband sprutade det inte längre, det bara rann. Sen när vet. kom hade det dragit ihop sig och blödde inte längre, men hon vågade därför inte peta på det för mycket. Vi hoppas bara att det inte går upp nu, eller att det blivit en stickskada som även skadat någon sena, men det trodde inte vet. Usch, obehagligt var det iaf.

Jag har sett det en gång, två tjejer var ute och red och den ena hästen sparkade den andra, med brodd, och träffade helt fel och blodet verkligen sprutade. Vet inte hur de gjorde med den efteråt men det gick bra i alla fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka