Punkterad senskida, erfarenheter?

Piek

Trådstartare
Igår så sparkade min häst i staketet och fick ett litet sår, var svullen och jätte halt. Det rann också nån gulaktigvätska ur såret.
Precis vad jag behövde verkligen kände jag då...

Lyckades få en akuttid på kliniken där dom kom fram till att det var ett djupt sticksår som det rann mycket vätska ur och de misstänkte att senskidan var punkterad, även om senan kändes fin och såret gick lite åt "fel håll". De sprutade iaf in vätska i senskidan och ingenting kom ut genom såret vilket tydde på att det iaf inte var senskidan MEN det kunde vara så att det blivit ett så pass litet hål i den att vätskan inte kom igenom på engång helt enkelt.

Så de behöll hästen på kliniken så hon står på antibiotika och grejer och dom håller koll på henne, SKÖNT!
Vet förklarade vad dom skulle göra om det blir nått mer och hon skulle ringa om det var nått.

Men hur som helst. Är det nån som har varit med om en skada på senskidan? prognosen lät inte allt för positiv om det skulle vara nått sånt så det skulle vara skönt att höra andras erfarenheter och vad som händer om det skulle vara nått sånt. Rehabilitering osv.

Man är ju lite orolig måste jag säga, det är så skönt att veta att hon är i goda händer på kliniken och får den bästa vården hon kan få :)

Sv: Punkterad senskida, erfarenheter?

Tack och lov ingen egen erfarenhet.
Men av vad jag hört från veterinärer och liknande har det dessvärre inte varit någon vidare god prognos på sådana skador.
Hoppas det går bra med din häst.

Sv: Punkterad senskida, erfarenheter?

Nej jag hoppas verkligen att senskidan klarade sig! Vet lät positiv och tror att det kommer att bli bra men om det ändå är senskidan så ser det mycket värre ut :(

Liknande trådar

Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 667
Senast: anhe
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 191
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Jag ska försöka sammanfatta denna historia kort. Den 16 februari 2008 bytte jag mitt 4-åriga d-ponny sto mot en 5-årig...
2
Svar
21
· Visningar
2 919
Senast: jenny82
·
Övr. Hund Jag tror jag dör-Bibbis Kan dö! Jag måste skriva av mig! Åkte till mamma och pappa idag, och jag tackar GUD att jag lämnade Gobbi (min...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 558
Senast: Kalinsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka