Pungbråck hos 6 veckors föl

Argona

Trådstartare
Hur går operationen till! Fölis har inte någon symptom men de märkte på seminstationen att allt inte stod rätt till så han ska till klinik för bedömning och ev. operation.
Är det någon som har erfarenhet av detta på föl?

Sv: Pungbråck hos 6 veckors föl

Får de vård i tid så är ju pungbråck okomplicerat att åtgärda, de kastrerar helt enkelt dem puttar tillbaka ev tarmslinga som ramlat ner och syr ihop kanalerna, sen är det problemet ur världen och det är som efter en vanlig sydd kastraktion.

Fenestra här inne har en unge från i år som opererats.PMa henne eller ropa på henne så kan hon nog berätta.

Vi fick operera vårt föl i år när han inte ens var ett dygn gammal pga pungbråck.

I hans fall så var det helt öppet upp i buken dvs hinnan var uppsliten.
Vi vet inte om det var en medfödd missbildning eller om det var pga trauma vid fölningen.
Han låg nämligen fel så vår granne gick in och tryckte tillbaka samt fiskade fram hans huvud och hals som låg bakåtslaget. När han väl låg rätt så var det bara att försöka få ut honom fort.

Det enda jag vill råda till det är att snabbt komma in och operera så det inte hinner bli inklämning eller infl i testiklar.

På vår lille så låg tarmen så att han inte kunde skafta ut och kissa samt den ströp också ena testikeln så trots att han inte ens var ett dygn så började den testikeln att bli inflammerad.

När han var helt nyfödd kändes pungen helt normal men när han första gången försökte kissa så växte påsen/pungen mer och mer.

Vår fick först lugnande sen sövs de inför op, de läggs ner och det går till som gylle beskriver.
Eftervården på vår var medicinering och sen får man plocka stygnen.

Jag är oerhört tacksam för att Kalmar ATG gjorde op hos sig för jag tror inte vi hade samma fina utfall om vi kört honom en fem timmar lång resa till H-borg. Han klarade sig mkt bra och var aldrig allmänpåverkad utan var pigg som en mört hela tiden.

Väldigt viktigt att komma in i tid!!

Stoets första föl? Det sägs ev finnas en viss arvbarhet på pungbråck så har stoet fått fler med pungbråck så får man ta en funderare på om hon ska vara i avel.

Navelbråck och pungbråck har inget med varandra att göra så har hon tidigare haft ngn med navelbråck så ska det inte vara ngn fara.
Jag har själv ringt runt till flera veterinärer för att få så mkt info som möjligt kring arvbarhet etc. Har även pratat med SLU.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 242
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: Lovisa.E
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 657
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Hönstråden II