Pumpkapacitet till akvarium

Mabuse

Trådstartare
Många frågor blir det...:o

Har alltså då ett 100-liters akvarium, med måtten 50x50x50, som varit igång i någon månad. Till det har vi en innerpump, med kapaciteten 300 l/timme. I akvariet finns rätt mycket växter, och pansarmalar, siamesisk algätare och L-mal (7 fiskar sammanlagt). Vi har också tänkt skaffa ett stim tetror, kanske någon annan fisk.

Jag har nu fått höra att pumpen är alldeles för klen, och mina fiskar förmodligen kommer att dö.:(

Den som berättade detta hade själv en pumpkapacitet på 1000 l/timme till sitt lika stora akvarium.

Borde jag springa till djuraffären pronto och köpa ny pump?

Sv: Pumpkapacitet till akvarium

Jag skulle vilja säga att det egentligen är filtervolymen som är viktigast. Mycket filter funkar som stor dammsugarpåse, dvs man behöver inte tömma så ofta. Pumpen ska givetvis klara att cirkulera igenom vattnet dock.

Generellt brukar man säga att ett sällskapsakvarium behöver cirkuleras 3-5 ggr per timme, och ett malawiakvarium ca 8 ggr per timme och saltvaten 10-15 ggr per timme. I ditt fall räcker alltså pumpen, OM den är hyggligt rengjord.

Skulle du sätta i en tusenliterspump i ett akvarium som är 50 cm som längst, så skulle ditt vatten ligga i en fontänstråle på golvet bredvid.

Sv: Pumpkapacitet till akvarium

Eller förvandlas till en centrifug! Det var vad jag såg framför mig.;)

En corydoras-karusell!:idea:

Och jodå, filtret rengörs, jag kramar ur och sköljer det minst en gång i veckan. Pumpen är alldeles ny, så den borde fungera bra.

Liknande trådar

Övr. Djur Vår gamla ciklidhona har gått hädan, och nu funderar jag på vad man ska ersätta henne med? Skulle alltså vilja ha tips på någon trevlig...
Svar
11
· Visningar
4 817
Senast: Mysgrisen
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 241
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Har två akvariefrågor, som jag gärna skulle vilja ha åsikter om! Det ena är en idé jag fick om att sätta ihop ett mixat tetrastim på...
Svar
6
· Visningar
1 166
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 413
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17