L

lollolisa

Hur är pumi?
Hur mycket aktivitet/motion behöver de?

Tack på förhand!:bow:

Sv: Pumi!!

Gick in på nätet och kollade på pumi. Gå in där och läs, det stod ganska mycket rasen. Charmiga är dom i alla fall.

Jag har en! Men han stannade kvar hos mor och far när jag flyttade hemifrån.

Otroligt lättlärd och signalkänslig, både på gott och ont...
Våran har ganska mycket vall i sig (är ju en vallhund) vilket innebär att dom kräver både hjärngympa och motion!

Jättebra till agillity.

Negativt hos rasen är att dom kan vara ganska reserverade, vissa individer ganska rejält (våran med inslag av aggressivitet). Kan även vara ganska mycket arbete att dämpa skälligheten.

Ett tips: var väldigt noga med uppfödare och kolla upp BÅDA föräldrarna och uppfödaren med förstoringsglas!

Har en fd arbetskamrat som har en pumitik som nu är 9 år.
Hon går nästan alltid med en leksak i munnen för annars skäller hon på allt och alla.
Är mattehund, ska vakta mot främmande män (tycker hon själv alltså - inte matte).
Behöver rätt mycket mental stimulans.
Min bekant går långa promenader som innehåller träning, t.ex. platsliggning, hoppa upp på stora stenar m.m.
Reserverad mot andra, mig tog det flera gånger innan jag ens fick klappa på henne.

Vi övervägde att skaffa en pumi, men dvärgschnauzern passar oss bättre.

jag har en pumi som är 5 år nu men behöver ganska mycket motion,mycket ut i skogen,jogging och cyckelturer.sen mycket hjärngympa, är otroligt lättlärda,har aldrig träffat en så smart hund.
Jätte trevlig hund men TUFF!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Träffade en gullig Pumi i kväll. Snälla hjälp mej, Berätta allt ni vet om just Pumi. Ös på! Jag måste stilla min nyfikenhet. * Jenny *
Svar
4
· Visningar
777
Senast: kamomillo
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 080
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka