pulsklocka

Moppa123

Trådstartare
ni som använder pulsklocka i träningen, vilken sort har ni? effektivt och vad kostade den? vad rekomenderar ni?
eller känner ni att den används mer för mer rutinerade-distans-tävlings-människor(o hästar)?

Jag är helt nybörjare på distansridning, har ALDRIG varit på tävling men täntke börja någonstans :)
(dock pryl-freak och gillar data/teknik/häst prylar så vill handla för den sakens skull oxå)

Finns det någon nybörjar-tävling här i jämtland någonstans?
(hemsida/klubb/ eller annan info?)

Hej!

I år har vi haft alla tävlingar vi ska ha i Jämtland men om du är nybörjare så tipsar jag dig om att träna till Grytritten nästa år som brukar vara i början av april. Den ritten är ca 4 mil. Jag har en mycket dåligt uppdaterad hemsida som har adressen hulkki.z.se/distans, men den innehåller lite faktatexter som kan vara intressant för nybörjare. Vi har egentligen bara två aktiva distansklubbar i distriktet och det är Jemtryttarna och Svegs RF. Men Strömsunds RK, Alsenbygdens KoRK och Aspåsbygdens HA har stor erfarenhet av distansritt.

Var bor du?

Det är klart att du inte måste ha en pulsklocka när du är nybörjare (det MÅSTE egentligen inte de som är rutinerade heller) men den är till god hjälp för att verkligen se hur hästens puls förändras och hästens pulsförändringar står ofta i relation till hur bra kondisen är.

Det svåra är inte att använda klockan (jag har den billigaste varianten som kostade ca 1800 för några år sedan. Titta in på distansritt.nu) utan att kunna tolka vad den säger. För att kunna det bör du läsa på lite om träningsteori och intervallträning. Leif Stilling har skrivit en hel del om detta.

Som nybörjare är det enklaste att då och då kolla av konditionen mot pulsklockan, genom att regelbundet (tex en gång i veckan) rida en lite mer krävande runda (samma varje gång!) och kolla återhämtningspulsen vid samma kontrollpunkter varje gång. För detta räcker det faktiskt med handen eller stetoskop, men det blir mer exakt tidpunkt med pulsmätaren.

Exempel: Rid en runda där du skrittar och travar lika långt varje gång och mät hur lång tid det tar för hästen att går ner i puls efter varje travpass. Välj ett pulsvärde (tex 80) och ta tiden från det att du saktar av tills att hästen nått 80 i puls. Eller bestäm att du ska kolla pulsen direkt då du saktat av och sen om fem minuter igen och se hur många pulsslag det är däremellan.

Jag rider inte med pulsmätaren varje gång eftersom jag också vill behålla mitt eget omdöme om när hästen känns trött. Det är inte bra att alltid lita på pulsmätarern - den kan ju gå sönder! Det finns andra saker än träningen som gör att pulsen kan gå upp - sjukdom, överansträngda leder, eller helt enkelt att något är spännande så att hästen är lite på tårna. När man har ridit ett tag med pulsmätare så blir man duktigare på att avgöra vad informationen den ger egentligen betyder i den situation hästen befinner sig i.

/Camilla - kontaktperson för distansritt i mittsvenska

Jag tycker att pulsklockan gör träningen lite roligare, men det är jätteviktigt att man hela tiden använder förnuftet och känslan och inte stirrar sig blind på siffrorna.

Bara som en liten information kan jag berätta att Polar sänkt priserna på pulsmätarna, vilket gör att priset ut till kund har kunnat sänkas ganska rejält. Polar A3 som är den lite mera avancerade klockan kostar komplett för ridning numera endast 1895 kr, mot 2150 kr i vintras! Så det är inte allt som blir dyrare! Vill du ha mera info, gå in på distansritt.nu

Tack för era svar :)
Det blir nog en klocka, men eftersom jag gärna vill ha till data överföringen oxå så måste jag nog ta och hugga in på s610 och då blev det visst lite dyrare med "häst-kittet".
Men jag är övertygad om att jag kommer får väldans kul och att man kan mäta kondisen är ju jätte skoj :)

Ska se om jag får in en klocka så att jag kan träna till Grytritten då, hämtade min nya transport så nu är just DEN delen löst :)

E-körkort och gröna kortet kvar innan jag får släppas ut på tävlingsbanorna dock :(

Jag håller på att ta BE nu. Har börjat läsa teorin (för andra gången! Orkade inte fullfölja i fjol) och ska väl skriva och köra upp på senhösten någon gång.

Min nuvarande bil funkar alldeles utmärkt med de hästfinkor jag brukar låna men nu har min sambo köpte en Chevapickis som väger bly men är bra att dra med så då är det bara att sätt igång och plugga!

/Camilla

hihi jo jag hoppas verkligen att det kommer att ske.
Nu har jag iaf en pulsklocka, beställd både åt mig och åt häst :) (jag behöver liksom träna jag oxå)

Nu ska jag bara lyckas få ihop resten oxå, E-kortet och G- kortet :)

Jag har påbörjat teorin förra hösten, men ganska trist att läsa vägmärken igen så jag kom visst ifrån :smirk:

Jag har en King Cab och den är jätte bra att dra/lasta med, men tung som tusan så får ju knappt dra ett får på rullskidor :mad: (viktmässigt alltså med B-kort)

Ursh, men som sagt, kanske ska sträva efter lika mål som dig, skriva upp under senhösten och sedan köra utav bara tusan!!!

Kul. :)
GrönaKortet är iaf inga problem att fixa, värre kanske det är med E kort.. :confused:

Vi kanske kan träna nått ilag på Grytan i vinter? hade varit roligt. :)

Ja! det vore jätte skoj!!! Vi behöver all rutin vi bara kan få bara att åka iväg en sväng och träffa andra (med rutin är ännu bättre) vore verkligen jätte kul!

Gröna kortet, jag försöker få tag i olika klubbar som kanske kan hjälpa till med kortet, men det är ingen som vill svara :(

men men, ska se om jag kan få tag i NÅGON klubb. Vilka klubbar här omkring tävlar ni för???

Hur har det föresten gått med ditt sto och föl?
hoppas de mår fin fint i värmen :)

Jag sitter här och läser Naturen som Ridhus nu ...
den är verkligen superbra!
:)

Jag tävlar för Jemtryttarna. Har du provat med dom? Vet att dom brukar ha GrönaKortet kurser.

Då kan vi rida nått när det kommit snö(bättre underlag då) och Queen kommit upp i kondis.
Hon har ju varit mammaledig nu och vilat helt i 3 månader. Ser ut som en flodhäst. :angel: :angel:
Så det tar ju ett tag att få ner henne i hullet och upp med kondisen igen.
Ska rida igång henne om ett par veckor då dom kommer hem från betet. :)

Jag har kontaktat Jemtryttarna via email.
Jag kanske ska ge dem några dagar på sig att svara :)

Jag ska oxå sätta igång nu, ledighet kan lätt göra att man går upp i vikt (iaf på mig haha)
Men som sagt, det vore jätte kul att åka till Grytan en sväng i vinter :) något litet mål att se fram emot!

Fick svar från jemtryttarna nu iaf :) de ska ha möte och återkommar :) tack för tipset hur som helst..

annan info, jag pulsade min häst i helgen.
Eftersom hon gått på bete börjar jag att skritta igång henne,
första 10 min = 00 i puls = död?
sedan fick jag fram 60 i puls i ca 5 min, sedan steg den till 188 (obs jag skrittar bara) sedan sjönk den till 108.
haha jag tror att jag hade helt fel inställt iaf...
men det är jätte kul och jag tror jag får ta och lära mig klockan ordentligt :)
:banana:

Nu vet jag att du har en mer avancerad pulsmätare men problemen du beskriver kan bero på följande:

* 0 i puls - var det verkligen "00" eller inget alls? Är det inget alls så kan det bero på att elektroden inte är på rätt plats eller har för dålig kontakt.

* För hög puls - en del hästar visar inte att de blir rädda för något men kan inombords känna stor upprördhet över något = hög puls. Spirre hade en gång över 200 i puls trots att jag travade långsamt (normalt ca 90 i puls) så kom jag på att det var för att jag hade sadelväskor på och det var han inte van. Jag var helt säker då på att pulsmätaren var trasig. Är elektroden smutsig kan man också få samma effekt, men det gäller ju inte i ditt fall den här gången eftersom dina är nya. :)

/Camilla

Hmmm, det första 10 min visades ingenting, men det tror jag kan bero på att kontakten var dålig. (Hade inte på någon gel och blötte ej elektroderna) sedan blev hon nog svettig och då blev det bättre kontakt. Sedan stod det 00 men jag tror även det beror på SBS(skit bakom spakarna = Jag). Tror att jag fick in någon medelpuls inom något konstigt tidsintervall :confused:
Min klocka är iaf en pular s720i .

Ja, vi kan verkligen behöva lite fler ryttare till klubben. Nu när det är lag-SM och vi faktiskt har en bronsplats att försvara, så får vi knappt ihop ett lag. Till en del beror det på skadade hästar och andra tillfälligheter (det finns ju faktiskt ett liv utanför hästlivet också.. :)) men också på att våra duktiga ryttare går vidare och rider längre klasser och väljer bort just lag-SM pga att det krockar med andra ritter.

Så nu hänger det på en skör tråd om vi får ihop ett tremannalag i år och egentligen vill vi ju vara fyra eftersom man då har en bättre chans att få igenom laget.

Så vill vi inte hamna i den här situationen nästa år så betyder det att vi måste satsa lite på att få upp femmilarna till åttamilsnivån, och det klarar vi väl? ;)

Så du är mycket välkommen in i klubben och väldigt välkommen in i distansskaran!

/Camilla

Tack det var snällt :) Vi har iaf börjat att träna nu
( skritta igång alltså, men det är ju ett tag kvar att träna upp kondis mm på )

En fråga ang. grönt kort och tävlingar.
Var har ni köpt TR:arna? antar att man behöver TR1 och TR:distans?
Men för att ta det gröna kortet, räcker det med TR:gemensamma bestämmelser då?

Liknande trådar

Distans Hej distansfolk! Nu behöver jag lite hjälp här, det handlar om en första distansstart och hur jag kommer dit! Efter att ha tävlat...
Svar
11
· Visningar
1 748
Senast: annoj
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 409
Senast: svea
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 204
Senast: Emelei
·
Distans Hallo! Intresserad av sporten men har ingen som hellst koll än :laugh: Har tagit mej in på distans i värmlands hemsida, men vill lära...
Svar
16
· Visningar
2 670
Senast: cano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama