Puls på skada?

S

super mario

Jag undrar exakt vad som menas när någon frågar om hästen har puls i te x benet vid en skada?
Te x om hästen är svullen runt kotan när man tar in den från hagen, var känner man pulsen då? Vad är felet om de har puls? Vad är felet om de inte har puls? Är det bra eller dåligt att de har puls på en skada?

Sv: Puls på skada?

Sätt fingrarna på var sin sida om kotledens tjockaste del, så borde du känna puls på någon av sidorna.

Det kan vara bra att veta sin häst vilopuls så man har något att gå efter. Men högre puls än 50 slag i min, då är det allvarligt.

Hovböld ger ökadpuls, kolik likaså, så det är inte bra med förökad puls.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 871
Senast: Willys
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka