Puls i kotan

F

FidoDog

Kanske en dum fråga men bör man uppsöka klinik vid förstärkt puls i en kota utan någon hälta eller ömhet? :confused:

Lite bakgrundsinfo: Hästen har tidigare haft hovledsinflammation i somras efter en vrickning men är friskförklarad sedan 2 månader sen. Blev skodd förra veckan och var bråkig när denna hoven var oskodd men inga problem efter att skon slagits på.

Jag funderar om inte hästen blivit öm av att stå barfota (plattfotting) eftersom vi har ett ganska hårt och "ojämnt" betonggolv. Annars är det kanske en hovböld på gång eller så är hovledsinflammation tillbaka. Jag är sån som hellre åker till klinik en gång för mycket, men samtidigt känns det lite "pinsamt" att åka in med bara en förstärkt puls. Eller...?! Hur länge vågar man avvakta?

Hur hade DU resonerat?

/FidoDog :(

Sv: Puls i kotan

Avvakta du! Visserligen är det bra att vara noga, men det blir helt orimligt att i längden åka in med var enda liten pytteblessyr eller antydan ntill symptom.

Hade jag varit du hade jag kylt med kallvatten och endast skrittat eller ev skrittat och joggat lätt någon vecka, samt låtit hästen gå i hagen som vanligt, och sett vad som hände. Antingen är det något på G, t ex hovböld eller i värsta fall infl som är på G igen och då kommer hästen att bli sämre och då ska du ju sjäklvklart uppsöka klinik, eller så försvinner den ökade pulsen av sig själv.

Lycka till!

Hur jag resonerar: Förstärkt puls får mig att tänka på hovböld i första hand. Kolla med en visitertång, om du inte har en själv kanske någon i stallet har, jag köpte en för 100:-. Om hästen reagerar så är det väl att ringa hovis. Om någon hovslagare är ute i stallet kan du ju be dem kolla, eller ringa hovis och be h*n komma ut. Om det inte verkar vara hovböld, så kan du ju alltid ringa kliniken och fråga dem om råd, de vet ju hästens historia.

Lycka till!

Tack för svaren :bow:

Om jag tänker logiskt så är det smartaste att avvakta och se vad som händer, men jag har tyvärr lätt för att nojja mig över denna oturshästen. I morse så var pulsen mindre kraftig än vad den var igår och efter att jag hade spolat på hoven i 10-15 min så kunde jag inte hitta någon förstärkt puls. Men vad tyder detta på då om pulsen försvinner vid avkylning?

/FidoDog

Min häst fick lite puls efter att ha gått barfota och det visade sig att han fått
lite röta som hovslagaren tog bort .
Sen försvann den förstärkta pulsen

Hej från hambo

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 151
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 931
Senast: Sirap
·
Hästvård Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på...
Svar
7
· Visningar
2 925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård JAG har en islänning som har lite konstiga symtom,det började när han hade tappat en skodd efter en ganska rejäl ridtur,då visade han...
Svar
14
· Visningar
1 983
Senast: linetta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp