Puls i alla fyra?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare SofaijaHhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 230
S

SofaijaHhh

som sagt hittade kraftig puls i alla fyra på min unghäst idag! fång :S? har inte sett några andra tecken på fång och han går på en hage där de är smalt med bete?

Sv: Puls i alla fyra?!

inte alltid alla "klassiska" symtom finns. en av våra hade bara något ändrat rörelsemönster tidigt förra våren, ingen puls, ingen värme. eftersom hon fått kortisonkurer tidigare på året så åkte vi in och röntgade ändå, det visade på lindrig roteration - fång.

enligt vår veterinär så är betet i en rejält nedbetad hage "farligare" än en med långt blommat gräs för fång eftersom det nedbetade gräset är "stressat" och bildar mer fruktan pga. det.

har hästen kraftig puls så har den ju bevisligen ont och behöver kanske smärtstillande ?

Var bor du?

Hillevi har rätt i att ett "nerbetat" bete är farligare än överväxt, sedan beror det väldigt mycket på vallen. Den senaste tidens enorma regnande har också gjort att det fullkomligen exploderat i gräset - massa fall av kolik och fång nu. Det rushen kom ju aldrig i våras.

Jag skulle ta ut hovslagare, beroende på vad han tror skulle jag åka till klinik eller inte.

Delvis svar till båda, va ute och kollade idag igen och då hittade jag en lila rand längst ut på hoven, ca en halv till en centimeter bred.. (höger fram)
de måste vell vara en röta eller?
jag bor en bit utanför borås, men okej så då är de ok om ja flyttar dom till en hage där inte betet varit betat iår?

Misstänker du röta så tillkalla hovslagare på en gång. Har det gått så långt upp så det är puls kan det få förödande konsekvenser. Jag hade kanske också ställt in hästen om det är mycket blött hos dig.

Svårt att säga med hage. Men ju högre gräs desto bättre.

Misstänker du röta så tillkalla hovslagare på en gång. Har det gått så långt upp så det är puls kan det få förödande konsekvenser. Jag hade kanske också ställt in hästen om det är mycket blött hos dig.

Svårt att säga med hage. Men ju högre gräs desto bättre.

Ne asså de kom lite i fel ordning, har varit med om röta innan så jag är noga med hovvård. Men saken är den att puls först, endast misstänkt röta 2 dagar efter? Dock har de varit blött de senaste, ne hejsan hoppsan nu rings de till hovis! haha

dock har han haft förhöjd puls en gång tidigare iår och då kom hovis ut och klämmde lite, då hade han en spricka... åringar hittar på allt måste jag säga..

Glömmde de att han rör sig utan förhinder.. och är pigg å lekfull som alltid? kan de vara pga maskmedel? pga att dom va varnvårdade och aldrig avmaskade så är avmaskningsschemat ojämnt, men jag avmaskar dock endast när dom verkligen behöver för att inte skapa någon resistens.. men kan maskmedel orsaka pulsen? :P bara en lite långsökt tanke jag hade.

Röta och spricka tidigare? Hålvägg då? Är inte förvånande i detta vädret pluss att det ger puls.

Puls är ett tecken på förhöjt tryck i hoven, kan orsakas av inflammationer, hålväggar, röta, fång m.m. Puls ska alltid tas allvarligt för det är ett oundvikligt tecken på att något är fel.

Förra sommaren hade jag ute hovis var och varannan vecka på hingsten som då var ett par veckor gamal. Jag tvekar inte en minut och hovis har ingenting emot att komma - han vet hur illa det kan gå om man inte tar hand om fötterna på så unga hästar.

Har du tagit träckprov innan du avmaskat? Har hört talas om att det finsn hästar som är överkänsliga mot avmaskningsmedel och kan få allergiska reaktioner. Jag är inte alls säker, men det ringer en svag klocka någonstans. Allergiska reaktioner leder ofta till fång.

Jag förstår inte hur du kan hålla huvudet så kallt? Jag hade aldrig chansat.

haha ingen chansning här inte? täckprom innan såklart! :O hovis va ute idag de va röta i vä fram och höger bak hade en liten liten sten inskavd i strålen som var imöjlig att se med ögat.. hovis la dock märke till de lilla hålet och nu är de fixas.. några dagar borta från hagen med daglig hovvård så ska de blir bra =)..

Liknande trådar

Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
476
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
834
Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
580
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden