Puls-funderingar

_Runaway_

Trådstartare
Känner att jag behöver lite uppfriskande av minnet nu när jag ska börja trappa upp träningen med intervaller. Rakbanan är 700 meter, och jag planerar väl att köra 4-6 stycken, runt 40-tempo, beroende på hur han klarar det förstås. Men det jag funderar över är pulsen, vad ska den ligga på efter 15 minuter? Jag är "lärd" att pulsa efter 15 min, men hör många som tar efter 12, hur stor är skillnaden?
Vägen hem från rakbanan till stallet tar ca 12 minuter i jogg och sista halvan skritt. Vaf bör han ligga på då för att träningen ska ha varit effektiv men inte för hård?

*förvirrad* :angel:

Sv: Puls-funderingar

Pulsen efter 12 eller 15 min. kan du styra med typ av träning, mellanrum mellan intervallerna med mera så den är inte så viktig. Det är 5-min. som "ska" vara inom ett visst intervall.

Åldern på hästen spelar ingen roll. :D

Jag brukar köra mina intervaller, jogga 4 min. dra igång pulsmätaren sen gör jag halt och låter pulsmätaren stabilsera sig runt 5 min. Sen skrittar jag ytterligare 9-10 min. innan jag pulsar på 15 också.

Om jag vill utveckla hästen så siktar jag på att ligga mellan 95 och 105 i puls, vill jag bara bibehålla formen spelar det ingen roll om den är högre men jag minskar på träningen nästkommande jobb om den går över 105 efter 5 min.

Tränar du i 40-tempo bör du få en hög återhämtnings%. Mina brukar ligga på kanske 40% då.

Är hästen startad tidigare? Då brukar de komma igång snabbt med den typ av träning du tänkt.

:angel: Okej, du ser, förvirrad ;)

Nej han är aldrig startad, har varit tränad till och från men aldrig fått chansen. Har bra grundkondition och det känns som han borde klara av det jag tänkt.

hur menar du med återhämtningsprocent?

Om du tar pulsen efter 15 min. och delar den med pulsen efter 5 min så får du en återhämtningsprocent. Det är ungefär det man kollar om man endast tar pulsen efter 12 min. men då måste man ha känsla för om man tränat lagom.

Min ena häst hade nåt skit i kroppen sist jag tränade henne, hon hade 105 i puls efter 5 min. och 95 efter 15 min.

95/105= 0,905

För att få procentsatsen kan du ta -1 och få ett negativt tal -0,095 = 9,5%
Normalt ligger återhämtningen på den hästen mellan 20 och 40% efter hur jag tränar. Vill man ha en högre återhämtningsprocent kan man ta längre pausar mellan intervallerna så att de går ner i varv mer eller köra kortare intervaller eller sänka tempot.

Liknande trådar

F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 601
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 128
Senast: Katti
·
Kropp & Själ Står/sitter still på jobbet där det är otroligt lugnt idag, tom tråkigt när jag plötsligt känner att jag hör min egen puls i öronen och...
Svar
7
· Visningar
8 008
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka