Puls efter hovböld som inte försvinner

settis

Trådstartare
Ska försöka göra en lång historia kort. Har ett sto hemma som fick hovböld runt den 13e oktober, hästen var blockhalt och hovslagaren kom och öppnade bölden. Gipsade hoven och lät henne stå inne, efter några timmar vill hon inte ens stödja på benet, hovslagaren kommer ut igen men får inte ur mer.

Ringer Skara på jourtid och de säger åt mig att komma in på morgonen därefter. På morgonen så går hästen ganska bra, lite halt men hon går ganska bra ändå. Kommer till skara, de öppnar vårt lilla paket och skär lite i hoven, hittar inget. Finns inget på röntgen heller. De vill ha hästen på boxvila i två veckor, men då hästen boxvandrar om hon får vara inne för länge och dessutom krubbiter och har lätt att få kolik så är var det inget alternativ kände jag. Hästen får gå ute med ett redigt paket runt hoven. Min hovslagare skor hästen efter en vecka som var sagt.

Sen går det två veckor och jag misstänker att bölden har kommit tillbaks, hovslagaren ska komma någon dag efter jag ringt henne. När vi ska ta in hästen en torsdagskväll så hittar vi henne inte, irrar runt i mörkret och letar efter henne, ger upp och hittar henne sen vid grinden, vi har väl gått om varandra, då är hon blockhalt igen. Hovslagaren kommer ut och tar av skon och vi hittar en nya hovböld, samma ställe som förra, det är väldigt tjockt var som nästan inte rinner ut. Får ut en del. Dagen efter kommer hovslagaren ut igen och tömmer men hästen reagerar väldigt starkt när hon skär i henne. Vi väntar helgen då hästen verkar bli bättre. Ringer Åby på måndag och åker in med henne samma vecka. Hon är inte halt, men varm och har puls. Hovslagaren öppnar upp mer men hittar inget var. Åker hem med hästen, efter 10 dagar ska hästen skos igen, hästen är fortfarande ute, Åby såg inget fel med det så länge man skyddar hoven.

Efter 10 dagar har hästen fortfarande puls och min hovslagare vågar inte lägga på en sko. Bokar ny tid, är inne i december månad nu, och åker ner. Hästen är inte halt, men har puls. Nya röntgenbilder tas och inget hittas. Fång är uteslutet. Hovslagaren där klämmer och visiterar hoven men får ingen reaktion så hästen får sko med sula.

Efter någon vecka har hon fortfarande puls till och från, pratar med veterinären som sett henne och vi kommer överens om att om pulsen är kvar vid nyår så ska hon sättas på Metacam.

Nu har hon gått på Metacam i 10 dagar och pulsen kommer och går precis som tidigare. Hon är lite svampig i benet på morgonen men fin på kvällen. Ibland kan hon vara pulsfri i 3 dagar och sen ha plus i två dagar.

Oj, vad långt detta blev. . Självklart får jag ju åka in med henne om någon vecka om det inte pulsen försvinner. Ska rådgöra med veterinär på Åby imorgon när jag åker ner med min andra häst. Men om någon annan har haft liknande problem vore det trevligt att veta vad det var med er häst och vad ni gjorde och hur det blev.

Senast ändrad:
Sv: Puls efter hovböld som inte försvinner

Jag hade liknande problem med min och då hade han bärrandsröta...min förra hovslagare hitta inte det medans min nuvarande hittade det direkt..det kan oxå vara en hovböld som ligger och trycker längre upp vid kronranden..vet ju inte om din häst brukar ha bölder men min kompis häst har det väldigt ofta..och de kan komma från kronranden oxå.. hoppas de hittar felet på din pålle!

Jag hade trassel med min häst som påminner lite om din. Det började med hovböld som inte tömdes tillräckligt utan det utvecklades till STOOOR hålvägg som varken hovslagare eller gårdsveterinär upptäckte trots besök x flera, AB behl och mitt tjatande om varm hov och puls som de inte lyssnade på. Han var halt av och till under denna tid. Allt löste sig genom att jag träffade klinikvet och klinikhovis som lyssnade på mig och det visade sig att jag hade rätt när det gällde min häst. För oss tog det 1 år innan hoven hade vuxit ut helt igen. Min har tyvärr fortfarande "men" efter detta med skörare hov som gör att han har lättare att få sulblödningar m.m.. Mitt råd: åk till en klinik som tar dig på allvar och gör en ny rtg på hoven sida + under för att se vad som felas. Ibland kan hovis skära i kötthoven av misstag när de ska tömma en hovböld med risk för blödning och inf som följd. Lyssna på din häst och magkänsla och GE dig inte. Mina fd hovslagare och gårdveterinär är bojkottade av mig och åker numera alltid till klinik när hästen inte mår bra. Lycka till!!!

Hon har aldrig haft hovböld så länge jag haft henne (2½) år. Vet att bölder kan komma upp i kronranden men tror inte att hon har böld kvar med tanke på att hon går väldigt bra. Hon reagerade ju väldigt starkt på det den första lilla hovbölden och likadant på den andra så man tycker ju att hon borde reagera nu om det skulle ligga kvar. Hon är inte varm i hoven som hon var då. Självklart ska man aldrig säga aldrig. Tack för ditt svar

Känner att Åby tar mig på allvar men hittar ingenting. Värmen är borta ivarje fall och hon är inte halt i skritt, vågar inte trava upp henne då det är isgata hemma. På sista besöket så röntgades ju hon, visserligen bara hovbenet. Allt såg bra ut på röngten. Men man kanske skulle ta nya bilder då. Med tanke på hennes reaktioner när hovbölderna kom så känns det som om hon hade uppvisat rejäl hälta eller ivarje fall någon slags hälta nu om bölden varit kvar vilket hon inte har gjort. Ska rådfråga med veterinären när jag kommer till åby idag, även se om hovslagaren är där. Tack för ditt svar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna