Hej!!

Det finns klippstopp i pulverform eller flytande som man kan köpa i zooaffären. Lapispenna kan man köpa på apoteket. Annars kan man spola kallt vatten.

Tolvis, djursjukvårdare

Går ifrån ämnet lite kanske.. Men hur vet man hur långt man ska klippa för att inte klippa i just pulpan?
Min collie har kolsvarta klor så man ser ju ingenting. VAd gör man?

Jag har hört att klipper man bitvis, så är det först "gråaktigt inuti" klon, fortsätter man då klippa kort bitvist så blir det när man närmar sig själva pulpan "blankt inuti". Lät lite konstigt, men hoppas du förstår hur jag menar. :crazy:Brukar kolla så på min hund och detta funkar bra för mig.

Jag har hört att maizena ska funka på samma sätt som klippstopp, så man kan ta det om man inte har klippstopp, vet du om det stämmer?

Som någon ovan skriver så klipper man bit för bit. Inuti är det grått, men när man börjat närma sig pulpan blir det en liten svart prick mitt i det gråa. Då är man nära pulpan.

Man kan titta under klon då ser man hur långt man kan klippa.Ser ut ungefär som våra fingertoppar, det som går klippa bort saknar "fingertopp".
Rörigt.., svårt att förklara utan bild.

Och ingen som bränner??? :confused:
Stoppar blödningen direkt plus att pulpan får vila eftersom den drar sig bakåt något av värmen.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
465
Senast: Jeps
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
607
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar