Tagliabue

Trådstartare
Jag sitter typ dagligen och funderar på hur f'n jag ska lyckas träna min gris till häst, detta med att köra honom hemma har jag som gett upp, banan fungerar bra men just nu rids han bara hemma det blir dock mest skritturer då vi har värdelösa träningsmöjligheter (ja, flytt övervägs).

Men så kom jag juu på, HUR fungerar de flesta heta/koko hästar i en pullert? Min tanke, tung pullert med tryck=grisjobbigt=trött häst=häst kan skritta. Grejen är de att ibland kan jag skritta över 1 timme i vagn (han skrittar men med huvet högt och högt tempo, men han skrittar) och ibland kan jag bara skritta 5 min så blir han helkoko, borrar ner huvet och ska bara iväg.

Kan en pullert fungera på honom eller är de som helt av banan, och vad kostar en sådan här pullert?

Sv: Pullert

Pullerten är en underbar vagn och de flesta hästar tror jag lär sig att acceptera den och tycka om den med tiden. Genom att man kör med loksele lär sig också de allra flesta att slappna av och lägga sig i lokorna efter en tid.

Ok nu generaliserar jag som katten, av de jag har sett kanske jag ska tillägga. Själv har jag kört en sju/åtta olika hästar med pullert och alla har funkat bra. En av dessa hästar var en het men absolut inte dum kallblodstravartös. Hon gick ju som en fjäder den första timmen ungefär men kunde slappna av på slutet och verkligen jobba. Vet inte hur hon reagerade på om man körde med motstånd - den biten överlät jag glatt åt hennes ägare att pyssla med om han ville.

Kombinationen med rekade skacklar och loksele med baksele gör ju i vart fall pullerten oerhört bekväm för hästen och man kan välja att köra riktigt långt i den. Man kan också ta med fika och en god vän eller ett par om man vill!

Priset har jag inte koll på exakt men tror att nypriset ligger kring 40 000 (vet ej om det är ex eller ink moms)

Min häst med pullert (one size actually fits all for once) och varmblodstravare på släp samt halvblodskompis längst bak!

Vinter2010029-1.jpg

Om Pullert fungerar på heta hästar har jag ingen erfarenhet av men....

Jag hade ett vbl sto som var het som sjutton. Ut från stallet gick hyfsat bra men så fort jag tog i tömmen för att vända hemåt så bar det iväg i 190 knyck. Jag provade det australiensiska entömsbettet (med bygel under käken). Och det gjorde susen. Från att ha legat raklång med mina händer nästan vid fötterna så kunde jag sitta i normal körställning. Och från att ha hållt tömmarna i björngrepp så gick det att hålla i normalt. Det blev kort sagt en ny häst att köra. Och hon lärde sej också att skritta, vilket var omöjligt innan.
Bör tilläggas att detta bett måste användas med STOR försiktighet och mycket varsamma händer.

Hum .. jag vet att min häst är klok i de absolut flesta ting, han har lite vett i skallen när han har en sele på ryggen med men för de mesta vill han att det ska vara fullt ös medvetslös. Det GÅR att skritta honom, men han är spänd som en fjäder, huvet rätt upp, går megasnabbt och minsta lilla man ger efter i tömmarna så börjar han trava och han ligger på rejält.

Ajajdå, 40 papp har jag inte råd att hosta upp, lär ju knappast finnas någon som vill sälja sin pullert heller? :D Pyttsan ..

Angående att byta bett bla testa australiensiskt entöms så körde jag honom jämt på det tidigare, tyvärr fungerar inga "vassare" bett på honom längre, han vill ha det absolut mjukaste bett som finns, skumgummibett, läderbett, rakt järn och 3 delat kör/rider jag honom på. De två förstnämnda btten trivs han bäst på när man kör men jag orkar tyvärr inte hålla honom då han blir för vass på det.

sorry, men det gör han nog inte.
Kolla upp honom ordentligt både led och muskelmässigt....Min som har varit så het har faktiskt blivit bättre efter min nya equiterapeut + uppföljning av vet med behandlingar av leder...dock är han fortfarande lite skarp men inte alls som innan.
equi..är noga med att följa upp med vet då set oftast enl honom kommer nya problemmed leder när det släppt på andra stället....facit vet jag om några månader om det funkat rätt ut. För tidigt att ropa hej , men jag har jobbat länge med den hästen för att få honom lugn o trava bra i kurvorna.

Nej det funkar inte, ska man dra tungt ska dom ha en bra skritt...annars sliter det bara
:bow::bow:
Jag älskar skritt som motionsträning. Men hästarna ska gå avslappnat, på lång töm och med övertramp. Ju längre övertramp ju bättre. Man ska kunna mana på hästarna så att de ökar utan att börja trava, då ökas övertrampet. En häst med dålig skritt, blir efter någon/gra veckor jättefin. Hästarnas huvud ska gunga upp och ner och de ska kunna gå helt fritt. Gud så jag älskar dessa körturer.
Heta hästar som lär sig skritta på ett bra sätt får en rejäl tur genom att skritta. De har ju en naturlig motor, och det brukar gå undan. Jag upplever som att de blir bra mycket mer trötta och nöjda av en timmes rejäl skrittur än ett vanligt snabbjobb.
Heta hästar som man har jobbat med i några månader och de ändå inte blir bättre, skulle jag inte lägga ner mer energi på att få lugna. Jag skulle rikta in mig på snabbjobb två dagar i vecka (gärna i rygg) och resten hage eller gå på släp. Då ska de gå bakom en häst som är lugn och gärna travar långsammt. De heta hästarna blir lugna. Men det måste finnas regler. De ska gå bakom vagnen, de får INTE dra i grimskaftet eller springa på sidan. När de går på släp får de inte springa som de vill, de ska ha full koll på var vagnen är, när hästen framför ökar eller saktar av.
Jag gapar, slår till med grimskaftet och rycker och drar i början. (därför måste hästen framför vara lugn, så jag inte skrämmer upp den). Många heta hästar är så uppe varv de första gångerna att de nästan inte vet var det ska sätta benen. Men efter att ha fått grimskaftet i skallen varje gång de tushar i vagnen, så lär de sig fort att se upp. Lika så om de försöker smita förbi, ett par smällar- vet de sin plats.
Skritt ibörjan (de får inte gå i snigelfart,utan ordentlig fart ska det vara), sen provar jag trav.
gulan

Iom att min häst inte är en komplett idiot som jag får honom att låta så hade jag en liten tanke att han kanske skulle lugna ner sig efter som om han fick gå i en tyngre vagn och koppla av. Givetvis skulle jag ha försökt få honom gå i ett så snabbt tempo som möjligt utan att han skulle börja trava. Om man rider eller har honom på släp är han kolugn, det är bara när han har en sele på ryggen som hjärnan tar en fikapaus. Inga proglem att han honom på släp, tyvärr har jag ingen annan häst jag kan köra och lejjer jag någon annan att köra och ta min på släp så får han tyvärr inte den träningen ändå som jag vill (dvs kusken kör inte som jag vill då denne ser till att träna sin häst på sitt sätt).

Sån är min med...klok som en bok förutom i selen...DOCK är han bra när man kommer under typ 27-28 tider..men inte i intervaller och långsamkörning.

Jag kör mycket i ryggar i intervallerna och som jag sa innan har "vi" hittat såna fel på honom som kan göra att nu när det är släppt kanske han lugnar ner sig, men det tar kanske lite tid för hjärnan att fatta att det är så :D

Har provat köra tryckvagn men det funkar inte....

Precis så är min också! Låg som ett streck idag i 35-40 intervaller, värmningen gick faktiskt riktigt bra för att vara denna häst det var först när han fattade att vi skulle ner på rakan som han blev het. Dock blir det tyvärr ibland att jag drar ihop honom så mkt att han låter förjävligt så idag fick jag lov att släppa av honom, pulsade honom efter 12 då hade han 92 i puls men blåste inte nämnvärt mkt de må ju vara stresspuls han har på någe vis. Han har alltid legat högt i puls.

Här körs det för tryckvagn, många "heta" hästar har lärt sig att arbeta rätt med loksele och tryckvagnen i intervallkörning i backe, dock är vissa alltid smått hetsiga men överlag så lugnar de sig eftersom rutinen kommer.

*KL*

har heta hästar i stallet, ger fan i att hålla i stropparna, då är de lugna, men tar jag i dem är det som att de tänker, jaha, nu är det 20 tempo som gäller.

Inte alltid är de sådanan och de har lugnat ner sig, men de är bekvämare att köra om jag inte anvnäder stroppar hela tiden. Men de är olika från dag till dag.

Jag har fått reda på ett huvudlag som ska vara gdk för travtävlingar...ska testa det på min heting sen kommer jag med utvärdering

Harness Horse Bitless Bridle with BitByPass

385121_116683221775648_100003019132703_104023_1410998312_n.jpg

ja, man kan välja hur mycket bettpåverkan man vill ha, heta hästar kan ju vara heta just pga smärta av bettet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
798
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Ridning Rubriken ställer frågan. Hur skulle ni rida en häst som är som beskrivningen nedan? Tips som "rid mer dressyr", "ta ut en equiterapeut"...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 974
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar