A

Anna_88

Jag har en liten fundering... Vad menas det med att hästen pullar? Och på vilket sätt skulle ett pullarträns hjälpa?

Tacksam för svar:)

Sv: Pullar?

pull på engelska=dra. Alltså, det betyder att hästen drar, alltså är typ stark. Pullargrimma förhindrar alltså detta, används oftast på starka hästar som kanske drar lite. :banana: rätta mig om jag har fel? :p

Pullar kommer från engelskans 'pull', dvs 'dra'. Så att en häst pullar betyder att den drar, ligger på.
En pullargrimma gör inget annat än att håller igen munnen på hästen, även om man kan tro på namnet att den hjälper mot annat.

Hoppas att det var till någon hjälp :)

Som övriga ha skrivit, pull = dra...hästen pullar (hästen drar).
Pullarnosgrimma hjälper inget alls, den används till hästar som gapar eller lägger tungan över betet.

Har man en häst som pullar mycket kan man använda sig av ett så kallat ringbett.

okej, hästn drar... Alts blir den stark i munen eller drar den ner huvudet? :S

ok, Tack för svar! Det var en i mitt stall som tyckte det skulle vara bra för min häst att ha ett pullarträns, eftersom han tydligen pullade när hon red honom.. men jag känner inte igen "symtomen" så det kan ju inte vara så allvarligt då...

:)

En häst som pullar drar huvudet framåt/neråt för att ta åt sej tygel och kunna öka. Många galopphästar gör det när de inte får gå fort.
Det enda sättet att komma åt är genom ridningen, att balansera upp och sätta hästen mer bakåt med sin vikt, samt ta tygeltag uppåt, inte dra utan helt enkelt ta upp upp huvudet och driva framåt.

Det är inte bra om en häst pullar för den går i framvikt då. Alltså flytta vikten bakåt med din kropp.

Det går bra att vänja dem av med om du är konskekvent och inte tillåter det.
En pullarnosgrimma gör ingen skillnad för detta.

En pullarnosgrimma gör visst skillnad från en vanlig.
När hästen drar, gapar med munnen vanligast tar nosgrimman emot och ger även ett tryck på näsryggen detta kan vissa hästar tycka är lite obehagligt och kommer förhoppningsvis att sluta med att pulla, iallefall inte pulla så hårt.
Om man har en vanlig aaschen nosgrimma (med två remmar) läggs trycket så långt ner, och kan även ge upphov till att hästen lättare biter sig i sidorna om den gapar och drar iväg (enligt leg.tandläkare) och detta kommer att göra ont och då så flyr vissa ännu mer...
En pullarnosgrimma har en klar funktion om man tillpassar den på rätt sätt. Sedan kanske den inte löser inte hela problemet men den kan hjälpa.

Jag trodde att pullar= en häst som tar bettet mellan tänderna o drar:eek:

eller att de gör luftsprång för att komma undan för att kunna göra dito

Jag trodde att pullar= en häst som tar bettet mellan tänderna o drar:eek:

eller att de gör luftsprång för att komma undan för att kunna göra dito

Som du läst ovanför
Pullar: Drar, är het och vill iväg.
Bockning: Hästen välver ryggen, drar ner huvudet mellan benen och gör luftsprång.
Bakutspark: Hästen sparkar högt med båda bakbenen.

Ofta börjar det med pullning och slutar med bock och bakutsparkar... :angel::bump:

Jag har pullar på mitt sto efter inrådan av tränare...

Hon trycker hvudet neråt, framåt och gapar och drar i galoppen....Väldigt stark i nacken i övrigt....

Och eftersom vi inte hittade något fel i munnen och att bettet var rättillpassat så tyckte hon att vi skulle testa det....

Det blev superskillnad, min häst är mycket mer till freds när vi tränar och det blir aldrig en dragkamp mellan oss längre....superskönt....:)

Däremot tycker jag inte att det är helt fel att ha hjälp av en tränare el. liknande för att ställa in den rätt på nosryggen....det påverkar supermycket om den ligger rätt eller fel....

//Domino_s

Eftersom att alla redan skrivit vad pullar är kan jag skriva varför jag använder det:idea:

Jag har pullar på min ponny som är stor och stark vid hoppning och uteritt då han då inte kan gapa och dra ifrån och för att ringarna på sidorna klämmer lite när man tar i tyglarna (har för mig det i alla fall) så att det känns lite mer.
Han går hur som helst bättre på det när han är stark. Har även haft achenrem som också gör så att han inte kan gapa, men det hjälper inte alls.

CCorneliaa;9836719. Har även haft achenrem som också gör så att han inte kan gapa, men det hjälper inte alls.

Jag har upplevt samma sak med min häst....:idea:

Det funkar inte alls med achenrem....då slänger hon ut tungan över bettet istället och blir allmänt irriterad....

//Domino_s

Jag har hört att endast väldigt erfarna ryttare ska rida med pullarnosgrimma för att man kan knäcka nosryggen på hästen om man "drar" för mycket i tygeln . Är det sant ?

Nej, det är inte sant. Inte heller att kan kan göra det med ett hackamore, folk får för sig så mycket... ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 066
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama