Pudel eller Sheltie?

L

lollolisa

Jag har en storpudel som jag är aktiv och tränar mycket på brukshundsklubben med i allt möjligt. Nu letar jag efter en till tränings/tävlingskompis. De jag främst fastnat för är sheltie eller en av de mindre pudlarna. Jag kan bara inte bestämma mig för vilken som passar mig bäst!
*Vilka är de största skillnaderna på raserna?
*Possitivt & Negativt med de?

Den ska.......
*Gilla att arbeta men kunna ta det lite lugnare någon dag i veckan vid mycket prov & läxor
*Vara snabb & vig (=passa till bla. agility & freestyle)
*Vara lätt att ha lös (Beror ju även på ägare osv.)
*Vara en ras som oftast är snäll mot andra hundar, gäller tik. (Beror ju även på ägare osv.)
*Vara väldigt läraktig & samarbetsvillig
*Vara en hund som gillar det mesta hundsporter (Beror ju även på individ)
*Gärna vara lite reserverad mot folk

Jag vill gärna kunna tävla lite högre i agility, freestyle & lydnad.
Hunden ska även vara hyffsad på spår & bruks så man kan tävla på låg nivå.

Om det blir pudel i så fall vilken storlek och varför? Vad skiljer storlekarna mest åt?

Sv: Pudel eller Sheltie?

Jag är ingen expert på någon ras, ffa inte på pudelraser. Men detta är min uppfattning.

Den ska.......
*Gilla att arbeta men kunna ta det lite lugnare någon dag i veckan vid mycket prov & läxor
Jag vet inte hur det är med pudlar men det är väl inte så jätteofta som de tränas regelbundet. Jag har inte uppfattningen om att det är en så jätteaktivt krävande ras. Detsamma gäller Sheltien. Så om du inte kan träna jämt eller måste ta en paus i det så tror jag inte att det bör påverka någon av dessa raser. Sålänge du aktiverar dem i den mån det behövs. Vissa dagar kanske man inte hinner med ngt alls mer än det vardagliga.

Det tror jag säkert att båda är. Men sheltien upplever jag som en mer agilityhund. Men jag har vänner som tränar och tävlar agility med pudel. Det fungerar super. Pudlar är ju ofta väldigt intelligenta och kan vara riktigt kvicka både i huvudet och in action. ;)

Där har jag mest erfarenhet av sheltien. Otroligt lättsamma och enkla hundar. Lite avvaktande och därav inte så påiga på folk - min erfarenhet. Pudlar har jag erfarenhet av att de sällan has lösa. Kan bero på folket som väljer att köpa en sån hund mer än just själva rasen dock. Men som sagt är de väldigt intelligenta och kan vara väldigt fokuserade så har man en bra relation och lydnad är de säkert väldigt hängivna att ha o göra med och därav lätta att ha lösa.

*Vara en ras som oftast är snäll mot andra hundar, gäller tik. (Beror ju även på ägare osv.)
Sheltien tycker jag brukar vara som sagt lite avvaktande och väldigt vänliga mot folk och hundar. De är ju vallhundar och ska ha ett vänligt temperament. Pudlar tror jag dock också är enkla med andra hundar, beroende på individ självklart. De upplevs skälliga tycker jag men det beror nog mycket på vem som har hunden.

Båda två säkerligen. Båda är väldigt villiga att arbeta och lyda, enl min erfarenhet.

*Vara en hund som gillar det mesta hundsporter (Beror ju även på individ)
Båda igen. Har inte sett så många pudlar i bruksgrenar som spår och liknande. Men jag ser ingen anledning till att det inte skulle gå egentligen.

Det upplever jag att Sheltien är - avvaktande snarare. Lite som collien fast inte riktigt lika vek. Ingen erfarenhet av pudlar.

Jag kan som sagt ha HELT fel. :o :D

Är du en "pudelmänniska"? (jag tänkte eftersom du redan har en storpudel) Då kanske en mellanpudel passar dig bäst. Jag har under en kortare period haft en mellanpudel, och har idag en 7 mån sheltie, och jag tycker att det är ganska stor skillnad på "grundmentaliteten" på de två.

Vad jag har förstått så är storpudeln den lugnare och mer arbetsvilliga av pudelstorlekarna, så en mindre pudel kan i och för sig ha ett annat temperament. Den mellanpudel jag hade var väldigt självständig, tuff och helt ointresserad av träning/arbete. Han var öppen mot alla människor men kunde vara lite grinig och tuff mot andra hundar. Han var en rymmare och gick inte att ha lös ens som liten valp.

Sheltien jag har har mycket mer av "vallhundspsyke", dvs vekare, mer villig att vara till lags, kvickare i uppfattningen, mer uppmärksam, "fladdrigare", mjukare och otroligt lätt att ha att göra med. Han har gått jättebra att ha lös fram tills hans hormoner har börjat säga åt honom att det är dags att flytta hemifrån... :angel: ;) Men jag tror att han kommer funka bra att ha lös sen när han vuxit till sig. Han är reserverad mot människor och vägrar hälsa på någon okänd, men är suverän med andra hundar. Han älskar att hoppa och brukar hoppa runt som en gummiboll, så helt klart kommer vi prova på agility när han blir större. Han är även förtjust i att använda nosen och brukar gå med nosen i backen (bla där rådjuren har gått ;) ), så något nosarbete hoppas jag också på att vi kan ägna oss åt.

Som du skriver så skiljer nog både arbetslust och psyke mycket från individ till individ, men som jag har upplevt raserna så tycker jag alltså att det är ganska stor grundskillnad på dom. Det finns ju människor som tex inte alls gillar vallhundspsyke, pga att vallhundar är väldigt uppmärksamma, nästan så att det går till överdrift eftersom dom reagerar på så väldigt små signaler. Där upplever jag pudeln som stabilare. Samtidigt som sheltien i sin vilja att vara till lags är enormt lättsam att ha att göra med, där kan ju pudeln vara lite självständigare och ha mer egna idéer.

Nu var kanske pudeln jag hade lite mycket åt det ilskna och självständiga hållet i jämförelse med andra inom rasen, men det är såhär jag har uppfattat raserna i alla fall.

Jag kände direkt igen allt det du skrev stämde in på min sheltie!
Det är en skitkul hund att ha att göra med, är alltid med på en massa hyss. Fast har absolut inget emot att lata sig :angel:

Jag har själv en dvärgpudel och känner en del dvärgpudlar och mellanpudlar. Svarar så gott jag kan på dina frågor. Jag tycker absolut att en dvärgpudel kan passa in på dina krav. Kan dock inte så mycket om sheltin. De flesta jag träffat har varit väldigt skälliga och skygga, nästan lite nervösa. Kan bero på ägarna som kanske inte var det bästa heller hehe. Jag fastnade mer för dvärg än mellan då alla jag träffat har varit trevligare i den mindra storleken. Det är annars inte alls så stor skillnad mellan dvärg och mellan. Dvärgen är kanske lite lättare att de blir reserverade för främlingar. Lite fegare kanske av vad jag hört av folk men jag har själv aldrig märkt det på några av de jag träffat eller som jag sett på tävlingar

Det är välldigt annorlunda från hund till hund. Min kräven ganska mycket mortion men det är bara för att jag har vant honom vid det. Han blir inte knäpp om han får mindre en dag men jag märker på honom att han mår bättre av mycket mortion. Jag tränar lydnad och agility med honom och han gillar det. Jag ska även testa sök och spår på lägre nivå.

Han är snabb, nästan för snabb för mig i agilityn. Pudel är en mycket bra ras på agility. De är snabba, viga och flyger lätt och smidigt över hinderna. På tävlingar och kurser är dvärgpudel en vanlig ras som brukar placera sig bra.

Det beror på precis som du skrev mycket på ägaren. Jag har nästan alltid min hund lös om jag inte går vid stora vägar. Annars är han alltid lös utan problem.

Min hund går bra med alla hundar oavsett kön. han är så snäll som man kan bli. Nästan för snäll. Ger sig en unghund på honom är det inte alltid han säger tillbaka utan han ger sig. Hellre det än att han bråkar.

Han har lätt för att lära sig men skillnaden mellan dvärgpudeln och storpudeln och många andra aktiva raser är väl att motivera dem. De är lite svårare att motivera. det blir lätt att de tappar koncentrationen och hittar något som är roligare så det gäller att man inte tappar tålamodet. Man får hitta på nya knep och sätt att motivera hunden på. har fungerat bra med min och han älskar att åka ner till brukshundsklubben och träna. Han vill gärna vara tillags

Det är också individuellt från hund till hund. Alla de jag känner är lite reserverade mot främlingar. de springer inte fram till vem som hellst utan vill gärna hälsa och veta vem de är först. Därefter är de en underbart glad och positiv hund som ALLTID visar hur mycket de tycker om en. De hunden känner igen blir alltid positivt bemötta av en härligt glad sprallig liten hund.

Jag vill gärna kunna tävla lite högre i agility, freestyle & lydnad.
Jag tävlar med min i lydnad och har ett LP på honom. Ska ev ut och tävla i agility till sommaren. Men jag föredrar lydnaden och har satsat mer på den.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kom på att man kanske skulle svar lite mer utförligt.

När vi tränade som mest, så tränade vi tre dagar i veckan, sedan så var det långa promenader, ibland var vi ute mer, ibland mindre.

Sheltiesar är väl rätt välkända inom agilityn, vår tyckte det var skitkul, hade vi inte tränat på ett tag, så kunde vi i princip släppa honom på träningsbanan så sprang han hindrena själv, hade även en del hinder i trädgården. HAN ÄLSKADE TUNNELN, den kam man ju både hoppa över och springa igenom. Fanns ingen oändlighet på vilka olika typer av hinder man kunde hitta på. Eller gå balansgång på parkeringplatsernas träräcken.

hmm, han har ett väldigt starkt vallbeteende. vilket gör att han vill gärna få igång våra hästar. men han stannar på kommando.

av de jag har träffat så verkar det som om alla individer är snälla.

de lär sig kanon fort, på gott och ont, grymt lätta att motivera, lite gott, och en matte som låter som om de vore duktigast i världen.

vår är reserverad, har absolut inget emot folk, han låter en del när de kommer, han vaktar lite, men annars så vill han nosa lite, sedan studera på avstånd. och är vi ute och går och någon vill klappa, vilket går bra, men han går oftast förbi dem då han inte bryr sig.

vill man tävla högra, så tycker jag verkligen sheltien är något, för de tycker allting är så jäkla kul! tyvärr så fick vår sjukdom på sjukdom, helt enkelt en dålig individ, inget med rasen att göra. men goare hund får man leta efter, tycker det bara att det var synd att vi la av med träningen och inte hittade tillbaka.
vi tränade lydnad och agility, jag tror inte det är problem med andra grenar iheller.

varför inte en dansk-svensk gårdshund? jag personligen är inte alls förtjust i shelties, har träffat allt för många som är livrädda för allt. det blir gärna så med reserverade raser, att det slår över till rädsla. ska du ha en sheltie så var mycket noga med tillgänglighet och arbetslust.

Kollade på dansk/svensk gårdshund rasståndet på My dog. Har även kollat på den tidigare och tyckt den verkade trevlig. Mamma tyckte inte likadant när hon läste om den.... Hon tyckte det lät för mycket som en terrier. Jagade smådjur som möss & råttor osv. Stod att det kunde vara bra istället för katt. Hon strök den direkt från listan!
Synd, tycker själv den verkar rolig! Alla förslag är jättevälkommna!

Senast ändrad av en moderator:

det är en pincher, inte en terrier. de ser ut som terriers kanske, men mer lika än så är de inte.

Tack för alla svaren! Kan fortfarande inte bestämma mig. Tycker båda låter jättebra!

Kan inte bestämma mig ycker båda låter jättebra! Vilken tror ni man har störst chans att lyckas med i tävlingar?
*Agility
*lydnad
*Freestyle
*Spår
*Bruks

Jag skulle helt klart valt pudel! Men då är jag partisk och har bara träffat en mesig/vek sheltie i mitt liv också :D

Kan inte bestämma mig ycker båda låter jättebra! Vilken tror ni man har störst chans att lyckas med i tävlingar?
*Agility
*lydnad
*Freestyle
*Spår
*Bruks

Båda är väl lika där skulle jag tror. Om man tittar på tävlingar i lydnad så är ingen av rasera så vanliga, inte heller i bruks. I agility är det ungefär det samma. Jag tycker fortfarande som jag skrev att pudel verkar vara en trevligare ras än shelti. Mens maken är som baken. D har ju redan nu en pudel och det är ju inte så himla stor skillnad på storlekarna=))

varför inte en dansk-svensk gårdshund? jag personligen är inte alls förtjust i shelties, har träffat allt för många som är livrädda för allt. det blir gärna så med reserverade raser, att det slår över till rädsla. ska du ha en sheltie så var mycket noga med tillgänglighet och arbetslust.

Håller med om det med shelti. Jag har också bara träffat på denna typen av shelti och jag har träffat på ganska många på mitt förra jobb och nere på klubben. Ingen ras jag skulle vilja ha då det verkar svårt att få tag i en sån inte har dessa egenskaperna. Men kan vara att man just träffat på dessa osäkra

Håller med om det med shelti. Jag har också bara träffat på denna typen av shelti och jag har träffat på ganska många på mitt förra jobb och nere på klubben. Ingen ras jag skulle vilja ha då det verkar svårt att få tag i en sån inte har dessa egenskaperna. Men kan vara att man just träffat på dessa osäkra

Jag tror att det beror en del på vem man är som person själv också. Själv gillar jag vallhundens hyperuppmärksamma och fladdriga psyke. Jag tycker inte det är ett problem om hunden reagerar stort på små signaler. Jag är själv signalkänslig och lite intensiv, så jag har alltid känt starkt för vallhundar, då vi pratar lite "samma språk". :D Jag tror att det finns många som upplever en hund som nervös, där jag kanske bara tycker att den är uppmärksam och svarar på signaler/retningar. Jag har träffat folk som säger att dom aldrig skulle vilja ha en vallhund just pga dom är som dom är. Min vovve skulle nog uppfattas som nervös och osäker, men sen jag lärt känna honom skulle jag faktiskt inte kalla honom rädd - han har ett beteendemönster som skulle kunna tolkas som nervöst och harigt, men det känns faktiskt som om han mest bara spelar apa för skojs skull.... :p

men det är inte stora reaktioner jag pratar om. det är avsaknaden av reaktioner, att hunden inte vågar något alls. eller ännu värre, de som får panik för ingenting och aldrig avreagerar. jag tilltalas också av vallhundars snabbhet och reaktionsförmåga, men det är väldigt otacksamt att träna med en rädd hund.

men det är inte stora reaktioner jag pratar om. det är avsaknaden av reaktioner, att hunden inte vågar något alls. eller ännu värre, de som får panik för ingenting och aldrig avreagerar. jag tilltalas också av vallhundars snabbhet och reaktionsförmåga, men det är väldigt otacksamt att träna med en rädd hund.

PRECIS vad jag menade

Haha, alla tycker olika! Alltså passar säkert båda två raserna rätt bra. Själv vet jag inte riktigt vad jag vill än.
Tack allihopa som svarat & försökt hjälpa mig! Får väl se vad det blir. Beror nog lite på om jag har en sheltie eller pudeldag den dagen då jag tar kontakt med en uppfödare! Ska försöka att vara helt säker innan men det kommer att bli ruggigt svårt! =)
Tack allihopa!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 604
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 322
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 498
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 622
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka