puckosto, eller total hormonrubbning??

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon här som varit med om att ett STO betäcker ett annat brunstigt sto??? :eek: :confused:
Krångelmadamen är i farten igen... :crazy:
Jag sprutade igång fullblodsdamen häromdagen och nu är hon brunstig så det sprutar om det. :p Och helt plötsligt visar det sig att även hblstoet ser brunstigt ut, dvs är ovanligt pratig, slapp där bak och högröda slemhinnor. Och när fullblodet står och pratar med guldklimpen över staketen så kommer hblstoet och gnäggar intensivt, hoppar upp på fullblodet, biter sig fast i nacken och juckar... :crazy: :eek: :confused:
Jag vet att hon gjorde så vid något tillfälle när hon var iväg på stationen för 2 år sen, men har aldrig tidigare sett några såna tendenser.

Hon HAR ju en hormonrubbning (se annan tråd), men är det DET som är orsaken, eller är hon bara allmänt vrickad?
Nån som har sett detta förut?

Kossor gör ju så och jag antar att det är nåt sånt mina fårskallar håller på med också. Men jag har inte hört talas om att hästar gör så...

japp min kompis hade en foderhäst som betedde sig så, enligt vetrinär berodde hennes beteende på hormonrubbningen, fast sen var hon ju rätt konstig i andra situationer oxå :D :confused:

Mitt allra ranghögsta sto betäcker ofta mitt näst ranghögsta sto...... De t sker så ofta och så mkt att det är lite pinsamt att titta på....... :D

Ingen av mina har gjort så, men en bekants ston som för första året på länge inte har föl vid sidan, hade mycket mysigt tillsammans när de brunstade. :)
I ditt fall låter det ju väldigt troligt att det är hormonerna som flödar över... :)

Ja, jag hade ett sto på betäckning förra året, som envisades att betäcka ett annat sto, både när hon själv var brunstig och när det det andra stoet var brunstigt.
Stoet som betäckte blev dräktig på första försöket (med hingst :D, kunde inte låta bli :o), medan stoet som lät sig betäckas ej blev dräktig.
Talade med ägaren till stoet (en stor uppfödare) om detta, och hon hade varit med om detta flera gånger, utan att det var några problem med stona.

Hlsn Helena

Mitt 6-åriga sto har hittat ett offer i hagen som hon har "betäckt" hela sommaren. Det är första gången jag ser henne hålla på så.

Jodå, vi har en dam som också gör så :o. När hon var dräktig var hon en "hingst" och "betäckte" det andra stoet och fästmannen (valack).

Det blev förövrigt ett snyggt stoföl :love: av det hela (min anv bild)

wow, är det så man får skäck föl?? sto+valack+sto= skäckföl
:D Förlåt jag kunde inte låta bli :rofl: :banana:

wow, är det så man får skäck föl?? sto+valack+sto= skäckföl
Förlåt jag kunde inte låta bli
Förstår det, den frågan var nästan given... :p

I övrigt, skönt att höra att det inte var alldeles ovanligt i alla fall, då skulle det ju kunna vara ett hyfsat normalt beteende - eller möjligen ett bevis på homosexualitet hos hästar... :eek: :smirk:

Nåväl, jag kan ju berätta lite om dagens nyheter om henne när jag ändå är igång. Hon seminerades ju förra helgen och allt var frid och fröjd - och idag hade hon åter en jättefollikel, slapp där bak och illröda slemhinnor. Allt tyder alltså på brunst en vecka efter senaste brunsten. Dock avstår vi från semin den här gången av olika skäl.
Har även pratat med en av landets experter på hästgynekologi i dag och hon ansåg att den låga östrogenhalten behövde jag inte alls bry mig om. :confused: Sen erbjöd hon att jag gärna får komma med henne dit så att hon kan undersöka henne och försöka ställa nån form av diagnos. Det lutar nog åt det hållet, men jag avvaktar och kollar så hon inte blivit dräktig (nån som tror på det??? ;) :crazy:) efter semin i midsommarhelgen (de kan stå med folliklar även om de blivit dräktiga). Ska ju kollas nästa vecka och är hon inte dräktig så åker jag iväg. Passar ju bra också att gubben har semester då så jag slipper släpa med mig barnen...

Liknande trådar

Avel Mitt sto ska på betäckning i juni och eftersom det är naturlig betäckning ska det tas bakterieprov innan. Enl hingstägarens veterinär...
Svar
1
· Visningar
2 402
Senast: stommen
·
Avel Har ett sto som blev betäckt för 2 år sedan, tog sig inte men satte stor fölmage (skendräktig?) ingen mjölk eller dyl. Problemet är att...
Svar
2
· Visningar
806
Senast: Ellem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka