Puckel på ponny

Gickilo

Trådstartare
Vi har nyligen köpt en B-ponny till dottern.
Den är importerad från Holland som yngre, har stått hos samma familj i Sverige i 9 år, och har tävlat i hoppning där. Han är 15 år, frisk och sund och trevlig.

Men ponnyn har en enorm manke - en puckel! Framför manken har han en inbuktning i mankammen, där martingalremmen sitter, som verkligen får puckelmanken att framträda.
Martingalen ska inte ha kunnat orsaka detta, enligt alla - hovslagare, veterinär, tandläkare, sadelprovare, tränare, etc. Han var sådan här då tidigare ägare köpte honom.
Jag har aldrig tidigare sett något liknande. Sadelprovaren vi hade ute gissade på en bruten manke någon gång i ungdomen, jag läste något om "landsmärken" någonstans. Nu vill jag gärna höra teorier eller erfarenheter, finns det andra puckel-ponnyer/hästar där ute i världen, och vad beror det på?

Lansmärke är en "nygammal" benämning på hästar som egentligen inte existerar som benämning alls , men som avser häst med extrem markant jättemanke och samtidigt mycket underhals, utan överlinje på halsen ,som skapar en visuell bild av att hästen är byggd i "två delar" dvs det finns ingen harmonisk linje över rygg över till halsen .

Det beror delvis på hur hästen är byggd i grunden exteriört , och sen utöver det, hur den är riden och musklad.

I TS fall låter det som ngt lite annat om det just är en extrem punkt som är nedsjunken ?
Låter jätte speciellt så även jag skulle gärna vilja se en bild innan man spekulerar ytterligare vad som avses ?

Om hästen haft en bruten manke men sen ändå tävlat och varit frisk hela livet låter det ytterligare intressant då fraktur på manken oftast inte har någon ljus diagnos öht utan brukar vara fatalt i fråga om hållbarhet .

Rätta mig om jag har fel men jag har hört att dipp framför manken är ett tydligt tecken, precis som depåer, att de lätt kan få fång.

Rätta mig om jag har fel men jag har hört att dipp framför manken är ett tydligt tecken, precis som depåer, att de lätt kan få fång.
Och vad skulle motiveringen vara utifrån det rent medicinskt menar du ? Väldigt nyfiken på ett sånt påstående . "Hört" är sällan en bra anledning allmänt att lägga in i debatter/diskussioner rent allmänt ....:(

Depåer har ju inget att göra med exteriör och muskulatur öht . Än mindre har exteriör/muskulatur med fång benägenhet att göra .

Senast ändrad:
Och vad skulle motiveringen vara utifrån det rent medicinskt menar du ? Väldigt nyfiken på ett sånt påstående . "Hört" är sällan en bra anledning allmänt att lägga in i debatter/diskussioner rent allmänt ....:(

Depåer har ju inget att göra med exteriör och muskulatur öht . Än mindre har exteriör/muskulatur med fång benägenhet att göra .

Nu har jag kollat upp lite. Hästar med fettnacke (även en ganska liten) kan få en rejäl dipp framför manken, vilket då skulle förklara att det kan hänga ihop.

Nu har jag kollat upp lite. Hästar med fettnacke (även en ganska liten) kan få en rejäl dipp framför manken, vilket då skulle förklara att det kan hänga ihop.
Fast svara gärna på frågan . Du "kollade upp det" efter att ha "hört" det på typ 5 min ???

Har du läst tråden att hästen är högst fungerande och frisk och 15 år men har en lustig exteriör som TS undrar över ?

Senast ändrad:
Se grad 3 på skalan. En häst som ser ut att ha ganska liten fettnacke har en rejäl dipp framför manken. Just den hästen har ju också en exteriör som ger mer effekt. Men man kan också se en tendens på grad 4 och den exteriören är betydligt bättre.
Vår häst i stallet som hade PPID hade fettnacke och riktigt bra exteriör (utställd med bra poäng på speciellt halsansättning) och han hade en djup dipp utan att för den delen ha extrem fettnacke.

http://www.brogaarden.eu/Artiklar.853/Fetma,-övervikt-och-fettnacke.133.aspx

Fast svara gärna på frågan . Du "kollade upp det" efter att ha "hört" det på typ 5 min ???

Har du läst tråden att hästen är högst fungerande och frisk och 15 år men har en lustig exteriör som TS undrar över ?

Ja, det är ju klart att jag läst. Det var en teori, vilket TS ju frågade efter, som jag hört av veterinärer.
Den hästen vi hade i stallet var långt över 15 innan något märktes på honom, förutom just dippen.

Sedan fattar jag ju att det inte behöver vara så till 100%.

Min kille är lite åt samma håll, dock har jag öht aldrig reflekterat över fenomenet :o
Han är officiellt okänd, men mycket troligen korsning Engelskt Fullblod/Hannoveranare och 162 cm i mkh. Misstänkt stam E: Goldlöwe U: Fullblod. Född i Sverige.
12208413_767408676715800_759679830828745709_n.jpg

Se grad 3 på skalan. En häst som ser ut att ha ganska liten fettnacke har en rejäl dipp framför manken. Just den hästen har ju också en exteriör som ger mer effekt. Men man kan också se en tendens på grad 4 och den exteriören är betydligt bättre.
Vår häst i stallet som hade PPID hade fettnacke och riktigt bra exteriör (utställd med bra poäng på speciellt halsansättning) och han hade en djup dipp utan att för den delen ha extrem fettnacke.

http://www.brogaarden.eu/Artiklar.853/Fetma,-övervikt-och-fettnacke.133.aspx

Men VAD i hela friden har detta att göra med hästens exteriör?!

Men VAD i hela friden har detta att göra med hästens exteriör?!

Men nu förstår jag inte.........det enda som nämns i första inlägget är ju en manke med en inbuktning framför. Så till den milda grad att veterinärer tror den brutit manken vilket ju inte riktigt kan kopplas till en vanligt framträdande manke som @Dressyrtjejen_97 har på sin häst.

Var står det i första inlägget hur hästens exteriör ser ut? Det är ju du som kopplar det till exteriör och eventuell hjorthals, inte jag. Jag kopplade det inte alls till exteriör utan till något helt annat.

Du skriver också själv att det verkar vara mer annorlunda än ett "vanligt" lansmärke.

Spekulerar lite här ..men jag har sett liknande på hästar som haft väldigt tung man och sen av nån anledning tappat mycket i vikt under en period och då inte kunnat bära upp den ordentligt. Vi hade en shettis i förra stallet och ju tunnare hon var desto mer markerande blev "puckeln" på henne. Hon hade ganska normal man för en shettis dock.

Spekulerar lite här ..men jag har sett liknande på hästar som haft väldigt tung man och sen av nån anledning tappat mycket i vikt under en period och då inte kunnat bära upp den ordentligt. Vi hade en shettis i förra stallet och ju tunnare hon var desto mer markerande blev "puckeln" på henne. Hon hade ganska normal man för en shettis dock.

Det är nog inte tung man utan stor fettnacke som gått ner och blivit "tom" och mjuk.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
90 516
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar