Publik på hundutställning?

Sparrisen123

Trådstartare
Ursäkta min urkorkade fråga, men vad/hur gör man om man är publik på en (stor) hundutställning? "Kan" man ens vara det eller är det väldigt publik-ovänligt?
Jag skulle vilja titta på och "jämföra" lite olika raser, men vet inte hur man går tillväga.
Får man ha hund med sig om man inte ska ställa ut?
Var får man vara och var får man inte vara?
O.s.v....

Sv: Publik på hundutställning?

Du får inte ta med dig egen hund på utställningsområdet om du inte ska ställa ut själv.

Annars är det bara att kryssa sig fram mellan utställningsringarna! De som ställer ut sitter oftast runt respektive ring, så det är bara att stå bakom de och vara beredd att flytta sig ifall någon bakom en ska in i ringen :)
Men är det en större utställning så är det oftast många som är där bara för att titta. Perfekt plats att kolla in vad det finns för olika hundraser osv!

Du får vara överallt på utställningsområdet så länge du inte är inne i själva utställningsringarna, så du kan m.a.o. stå vääldigt nära och se allt. Publikovänligt är det väl först när det är väldigt trångt, och rent generellt brukar det vara bättre med utrymme osv på utomhusutställningar jämfört med de som hålls inomhus.

Huruvida man får ha med hund eller inte när man inte ställer ut varierar. När du kollar efter utställningar så kan du hitta PM till dem ungefär en vecka innan det är dags, där står det om man får ha med hund eller inte. (Ibland finns den infon redan innan, men det ska man inte räkna med). Annars är det bara att maila arrangören. Var dock beredd på att ha med vaccinationsintyg till din hund och det är absolut vanligast att man får ha med hundar på utomhusutställningar men inte på inomhusutställningar.

Du får inte ta med dig egen hund på utställningsområdet om du inte ska ställa ut själv.

Stämmer inte. På många (kanske de flesta) är det helt ok. Även på Stora Sthlm får man ju ha med sig besökande hund nu om man fixat tillstånd innan.

Tack för svaren :)
Då är det alltså inte så stor risk att jag gör bort mig fullständigt om jag åker på en stor utställning (och bara tar med hunden om jag hittar nånstans att det är okej)?

Tack för svaren :)
Då är det alltså inte så stor risk att jag gör bort mig fullständigt om jag åker på en stor utställning (och bara tar med hunden om jag hittar nånstans att det är okej)?

Nej det är nog ingen risk alls, däremot skulle jag nog inte ta med hunden. Det är lättare att kunna prata och titta närmare på hundar utan att ha med sig egen. Stora stockholm brukar ju dessutom har rastorg där det sitter folk från varje ras och är helt inställda på att berätta allt om just sin ras så det kan ju vara ett suveränt tillfälle att kunna fråga och jämföra.

Tillägg på vad andra skrivit: Kör dit på förmiddagen om du vill se många olika hundraser! Var gärna på plats redan vid öppningsdags. De hundar som inte går vidare till final åker hem när deras bedömning är klar, så om det är en numerärt liten ras kanske det inte finns någon kvar om du kommer framåt middag.

Om det är en tvådagarsutställning, kolla vilken dag den ras/raser du är intresserad av, eller rättare sagt den grupp den rasen ingår i, bedöms. Lite förargligt att gå upp tidigt och köra långt för att titta på en viss ras och upptäcka att den rasgruppen bedömts dagen innan.;)

Nej det är nog ingen risk alls, däremot skulle jag nog inte ta med hunden. Det är lättare att kunna prata och titta närmare på hundar utan att ha med sig egen. Stora stockholm brukar ju dessutom har rastorg där det sitter folk från varje ras och är helt inställda på att berätta allt om just sin ras så det kan ju vara ett suveränt tillfälle att kunna fråga och jämföra.

Håller med dig om att undvik att ta med hunden om det går, för den är "i vägen" om man ska titta, ofta får du stå så du inte ser särskilt mycket.
Och det är en rörig miljö, speciellt om man inte är van själv och vet vart man ska innan och har koll på systemet. Det är även en väldigt tuff miljö för hunden att vistas i med mängder av andra hundar, många nästan och kliver på ens egen, eller andras hundar som gör utfall där dessa förare inte har koll på sina hundar.

/Camilla

Instämmer.
I rasmontrarna finns ju ofta både ägare o uppfödare på plats + några exemplar av rasen, kan vara svårt att kryssa runt om man har en egen hund med sig att hålla reda på.

Stämmer inte. På många (kanske de flesta) är det helt ok. Även på Stora Sthlm får man ju ha med sig besökande hund nu om man fixat tillstånd innan.

På de utställningar jag varit på har det inte varit tillåtet - så naiva jag trodde att det var så på alla! :D

TS: Sorry för felaktigt svar här! ;) Instämmer dock med de andra att det är smidigare att vara publik på utställning utan hund!

Tillägg på vad andra skrivit: Kör dit på förmiddagen om du vill se många olika hundraser! Var gärna på plats redan vid öppningsdags. De hundar som inte går vidare till final åker hem när deras bedömning är klar, så om det är en numerärt liten ras kanske det inte finns någon kvar om du kommer framåt middag.

Om det är en tvådagarsutställning, kolla vilken dag den ras/raser du är intresserad av, eller rättare sagt den grupp den rasen ingår i, bedöms. Lite förargligt att gå upp tidigt och köra långt för att titta på en viss ras och upptäcka att den rasgruppen bedömts dagen innan.;)

Så då är det väldigt liten chans att se hundar av en ras som inte bedömd den dagen? Jag trodde man kanske gjorde en helg av det och var kvar ändå...
Är aktuellt då jag tänkt kolla på hundutställningen på Öland i helgen. Då jag är intresserad av raser ur olika grupper tänkte jag åka en stund varje dag. Har nu sett att utställningen är ända uppe i Böda och kan då bara avsätta en dag. Tänkte ta lördagen då det är spetsar och schnauzrar, men hade hoppats att sällskapshundarna som bedöms på söndagen skulle vara där också.
Velar fram och tillbaka mellan mittelspitz, dvärgschnauzer och papillon. Men har gott om tid innan jobbet ger möjlighet till hund och hinner säkert till fler utställningar:)

Har inte varit på så många utställningar så har inte jätteerfarenhet av det.

De 2 senaste jag varit på är Backamo (Ljungskile) och en som var i Vänersborg, båda utomhus.
Tyvärr var det lite svårt att se något för alla tält som stod runtom varje ring.
Är man som jag ganska blyg så vågar man inte direkt tränga sig fram mellan alla tältsnören och nästan snava in i någons tält och hamna i knät på någon :o
Kan väl gå någorlunda om man känner nån av dom som har tält, men i okända ringar blir det inte mycket sett :(

Har man väl lyckats forcera tälten så kan det om man har tur finnas "tältfria zoner" mellan ringarna.

På t.ex My dog så fanns det inte massa tält i vägen så då fick man lättare överblick. (endast varit där en gång för 2 år sen)

Hmm, har de delat upp sällskapshundarna? För Chihuahua går på lördagen nämligen...

Det var visst tvärtom. Sällskapshundarna på lördagen och schnauzer och spetsar på söndagen. Typiskt att jag tänkt fel nu när jag planerat åka upp i morgon.
Blir en lång resa för att titta på papillon/phalene, om det inte är så att man kan se någon av de andra raserna. Hur mycket info brukar det finnas i montrar m m? Har ju läst det som finns på nätet och vill nu få en känsla för hundraserna och se dem i verkligheten

Senast ändrad:

Öland är en relativt liten utställning så du kommer inte hitta någon info om raser i olika montrar. Tror inte det kommer vara så mycket folk med schnauzer där den dagen de inte ställs. Möjligtvis att du träffar på några av de som bor med husbil eller husvagn.

Så då är det väldigt liten chans att se hundar av en ras som inte bedömd den dagen? Jag trodde man kanske gjorde en helg av det och var kvar ändå...
Är aktuellt då jag tänkt kolla på hundutställningen på Öland i helgen. Då jag är intresserad av raser ur olika grupper tänkte jag åka en stund varje dag. Har nu sett att utställningen är ända uppe i Böda och kan då bara avsätta en dag. Tänkte ta lördagen då det är spetsar och schnauzrar, men hade hoppats att sällskapshundarna som bedöms på söndagen skulle vara där också.
Velar fram och tillbaka mellan mittelspitz, dvärgschnauzer och papillon. Men har gott om tid innan jobbet ger möjlighet till hund och hinner säkert till fler utställningar:)

Schnauzer är på söndagen!

Såg nu att du sett det också :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 449
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
906
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka