Psysisk hälta?

carmarnic

Trådstartare
Min häst blev inkörd i höstas. Selen jag hade köpt hade en skarv på bröstan som satt precis på "hörnet" på höger ben. Det gjorde att min häst började halta på vänster fram, gissar att skarven rörde sig mindre då och inte skavde lika mycket.
Lämnade tillbaka selen så fort vi insåg problemet (dem i affären påstod att skarven inte skulle påverka någonting alls). Men hästen hade ändå kvar rörelsestörningen i flera månader så hon blev aldrig mer än precis inkörd.

Nu har hon varit ohalt i snart 2 månader så nu tänkte jag komma igång med att köra igen. Sladdade ridhuset idag med henne och då gick hon gick hon orent i fram precis som tidigare. Eftersom hon inte haltar annars kan jag inte tänka mig annat än att det sitter i huvudet på henne, att när man drar något måste man gå så för annars gör det ont :crazy:

Finns det någon som varit med om liknande hälta eller har något tips på hur man ska få bort det?

Sv: Psysisk hälta?

Hälta fram, KAN komma från bakdelen, eller ryggen.
Ta kontakt med en duktig kiropraktor eller equiiterapeut, det är mitt tips!

nej de blir inte halta pga ev skarv på bröstan... men sätter ju den inte direkt hårt.

ring til vet om böjprov. Eftersom hältan kommer fram vid ansträngning så du kan ju inte veta att hon ar arit ohalt nu i 2mån.

drog hästen sladden? låter som ett rätt tungt jobb för en häst som inte hargjort nåt på länge och endast knappt inkörd...

Hade ute equiterapet i höstas som sa att det var remonthälta. Hon var varm i knät då också och hon har varken haltat eller varit varm sen innan jul nu.

Alltså hon har inte stått och gjort ingenting, har bara inte gjort någonting där hon har dragit något. Men ja det kanske var lite tungt, märkte efteråt att den var betydligt tyngre att dra i sanden än att bära.. Men å andra sidan är det ju lite tyngd i att dra en rockard också.

Två veterinärer kollade henne i höstas också, ohalt båda gångerna, men fortfarande halt enligt mig. Sista vet. gjorde böjprov också och jag fick honom att skriva ut metacam. Efter det blev hon bra.

Senast ändrad:

Vad är remonthälta?

Jag tror inte jag har en skarv på min ideal de luxe.
Åkte du ända till Börjes för att lämna tillbaka selen?

Senast ändrad:

Remonthälta, att hon hade en rörelsestörning pga att hon höll på att få ett överben. Men det blev aldrig något överben utan hon var bara varm på insidan av knät.

Jag hade en annan sele först som jag hade köpt på en affär i Västerås. Den vred sig snett när vi körde med rockarden och jag kan inte se någon annan anledning till det än att det var för skarven.
Jag lämnade tillbaka den och sen var Gunilla från selar.se och provade ut den selen som jag har nu.

Jag ska prova att höja upp bröstan och se om det gör någon skillnad! Får hoppas :bump: Ska ha körlektion i morgon..

Kan lägga in en film på hur hon gick i höstas. Selhop-plock medan vi väntade på nuvarande selen så det sitter väl lite sisådär..

du hade en enkel bröstsele?

Vilken tur du fick hjlp att hitta en bättre sele.
Jag har sett hästar få skador av dessa enkla selar, men jag gissar att din inte var körd i den selen så ofta så det borde inte vara den selen.

När du tömkör och jobbar hästen både rakt fram och på volt, visas det något då? När du klättrar med henne? Då borde det ju bli samma belastning som vid tung körning..

Klurigt när hästarna är kanske har hältor i huvudet, men kanske inte så konstigt.

Jag skulle nog åka och ta några plåtar på hästen. Då får man svar. Dessutom så kostar det inte så mycket heller.

hon nickar ju iofs väldigt tydligt.. en av våra hade en miniskskada som inte visade sig på böprov, endas UL..

Nej ingen hälta vid tömkörning eller ridning. Jag har visserligen bara skrittat när jag ridit eftersom jag inte har någon sadel och hon är dräktig så jag kommer inte att skaffa någon förrän i sommar. Det har inte funnits några backar i närheten av stallet hon stått i så jag har inte kunnat klättra henne något.
Hon hade hoppat över hagstaketet härom dagen bara för att det verkade roligare utanför hagen så jag tror inte att hon kan ha ont.

Det var faktiskt ingen skitsele som jag hade men den var skit ändå :crazy:

Jag kan ju tillägga att hon gick rent igen direkt efter att hon slutat dra sladden så jag tror verkligen att det är i huvudet det sitter..

Hon är friröntgad men fortsätter det så blir det ordentlig koll sen efter att fölet kommit. Nu känns det inte som en så bra idé.

han fick vila i hage ett år sen sattes den igång.
Höll ungefär en månad.. :(
ska nu iväg som sällskapshäst.

Hoppas det inte är det din har..

han var f.ö. med friröntgad, me enligt vet kom skadan antagligen av ett rejs i hagen.. det är nämligen ingen förslitninsskada.

Kan det nypa på någon nerv när hon drar lite tyngre????
Prova en loksele, då drar den ju inte med samma ställe.

Hej!
Jag tror inte det är pga selen eller att hon får ont av den. skulle hon haft ont i ena bogen eller skav av sele så skjuter dom ut den friska bogen och går snett, det gör hon ju inte på filmen. Men däremot tyckte jag att hon haltar när hon trycker ifrån med ett av bakbenen. Nu totalstuderade jag inte filmen, det var bara en snabb uppfattning jag fick. En häst som längre tid går snett och drar med en bog blir ju naturligtvis sned och svår att träna sej rak igen. men din har ju häller inte dragit så länge, och med den lätta rockaden du hade och drog med och inga backar häller så blir den inte halt av fel sele. om det inte var en extremt tjock söm som lämnar brännsår i pälsen.
har du kollat bäcken och korsmuskelaturen på henne.

mvh myrlan

Vi höjde upp bröstan 2 hål på varje sida igår och hon gick bättre och bättre under tiden vi körde! Så får hon bara lite muskler så ska det nog bli bra. Hon är bara 4 och väldigt oliksidig än så länge..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka