Psyksjuk hingst?

Sv: Psyksjuk hingst?

Jag har hört att de är så pass sena i utvecklingen

Många tycker det, jag tycker att de är färdiga relativt tidigt. Som gonkan skriver:

det är värre att börja rida in en omsuklad 5 åring än en lagom jobbad 3 åring som är musklad för att klara av sin uppgift och de håller bättre än en 5 åring som aldrig har fått göra något annat än gå i hagen tills det är dags att rida in den.

SÅ sant :bow:

Tycker att det lugnat sig lite redan. Halvblodet viker fortfarande undan för shettisen men de slåss inte hysteriskt längre. Hingsten har varit könsmogen länge men det är först nu, över en natt, som de inte kommer överens längre. Om ett par månader kommer min fölunge att få gå med hingsten (och ev. halvblodet då) som är jättesnäll mot småttingar. Han har gått tillsammans med en ettåring hela sommaren så jag är inte ett dugg orolig för den saken.

Jadu, det du beskriver är inte ovanligt alls...
Shettisar är inte det minsta medvetna om sin litenhet och min erfarenhet är att de är betydligt mer ettriga än större raser när de kommer på att de vill bli av med rivaler. Min första shettis var GRYMT elak mot andra hästar av hankön, gick inte att ha i samma hage, helt enkelt. Pappan till min nuvarande avelshingst försökte döda sina jämnåriga kamrater på hingstbetet redan vid ett års ålder och har gått ensam sen dess - förutom när han går med stoflocken på sommarhanvåret, deta funkar utmärkt!
Min hingst försökte samma beteende mot sin brune kompis förra vintern, vilket resulterade i massor av nu vithåriga ärr på kroppen. De var dock så jämnstarka att det gick att ha dem tillsammans ända till början av juni. Och häromdagen lyckades han smita in i kompisens travares hage och gjorde vad han kunde för att "döda" honom också. Jag lyckades dock dela dem med lite list...
Men man måste tyvärr ibland acceptera att det inte går att ha hästarna tillsammans i hagarna så som man skulle kunna önska. Hade jag varit i dina skor så vete katten om jag hade slåppt in fölungen till hingsten, för tyvärr funkar de inte alltid normalt ens mot föl.
Lycka till på premieringen, förresten! :) Såg i katalogen att ni var anmälda...

Fast han är jättesnäll mot föl... Han har gått med en liten hela sommaren och de har varit så gulliga mot varandra så just det är jag inte orolig för.

Nu är han ju godkänd och ska betäcka i sommar, förhoppningsvis lugnar han sig lite då.

Ska kanske skriva att han inte alls är psyksjuk utan att det är hormoner som spökar... Kom bara inte på nån annan rubrik. Han är världens snällaste och pålitligaste annars. Antar att det är som med oss människor, en del kommer man överens med, en del inte. Halvblodet och han kommer tydligen inte så bra överens. Det har lugnat ner sig en del nu och de verkar kunna gå i samma hage utan att döda varandra, men de är inte bästisar heller direkt...

Visst är det hormoner som spökar...

"den lille brune" (du vet vem...) brukar kunna gå med unghingstarna hela vintrarna, men i slutet av april börjar mördarinstinkten väckas och han måste gå själv till de första stona.
Kom bara ihåg att det KAN vara så att hans hormoner vaknat nu, att han inte alls är lika snäll mot fölungen nu som mot unghingsten i somras. Min "svarta" vaknade till liv framåt senhösten förra året. Gick med unghingstarna hela sommaren och det gick utmärkt, men de flyttade (såld + den ena var bara på hingstbete) och när han släpptes med den brune så brakade allt lös... *suck* Och nu skulle jag INTE släppa ihop honom med några unghingstar alls. Möjligen att hingstfölet hans "fru" har vid sidan skulle kunnat gå kvar över vintern (om han inte vore såld redan), men inga nya ungar in i hans hage...

Hmmm
jag har haft att göra med 5 shettishingstar - jobb eller ägt själv. Endast en av dom lärde sig att efter könsmognad gå med andra hästar, dom gav sig aldrig vilket ledde till avmagring, skador på ett äldre fjordsto (- han nådde inte upp men eftersom han klättrade och hon sparkade, ej brunst så fick hon en sträckning uppe i korsregionen, - Han hade rymt in i stohagen när jag var ute o red några timmar).
En av dessa höll på att spränga en stor häst innan dåvarande ägaren kom hem, dom hade gått ihop sen shettisen var föl men en dag var det kört.

Ta isär dom - dom flesta hingstar lever i egna hagar och mår man dåligt av att se det så är det nog inget emot vad den jagade hästen gör. Updragna bukar låter inte speciellt bra.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka