Psyksjuk hingst?

hanna_shetland

Trådstartare
Jag har fått ett STORT problem... Jag har en hingst som är tre år (shetland) som helt plötsligt blivit helt galen. Han går tillsammans med ett halvblod (18 år om det har någon betydelse, valack), de har gått tillsammans i ca två år och det har inte varit några problem, de har tvärtom varit väldigt bra kompisar. Han har gått på hingstbete med både större och mindre, äldre och yngre ponnyer, också det utan problem.

Nu är han helt galen, jagar och hoppar på halvblodet som är livrädd! Är shettisen hemma så står halvblodet längst bort i hagen och tvärtom. I boxen är det likadant (de står brevid varandra) han stegrar och klättrar på väggarna.

Bägge är såriga och uppdragna - ser ut som de inte får nån mat... :(

Alternativet är att en av dem får gå i en annan hage som är mycket mindre, då blir båda ensamna vilket jag inte tror att någon av dem vill heller.

Vad kan det bero på? Vad kan jag göra? Jag har helt slut på idéer och det är jättejobbigt att ha det så här.

Kan ju tillägga att det här är världens snällaste och mest väluppfostrade hingst som finns. Han hanteras och rids av barn och är fortfarande lika snäll mot människor.

Sv: Psyksjuk hingst?

Ingen expert på området men är det inte bara så att din shettis "har blivit hingst"? Vi hade tidigare ett hingstföl tillsammans med en åldre valack, allt var frid o fröjd tills den yngre hingsten började ifrågasätta den äldre hästens rang, då var det dags att sära dom åt...

Behöver du ha kvar din shettis som hingst, om han inte ska användas i avel kanske det är bättre att kastrera honom?

Shettisar växer förövrigt långsamt och bör absolut inte ridas in före tre års ålder, helst 4.. deras skelett och muskler tål inte ridning innan dess..

hoppas det löser sig, lycka till!

hanna_shetland skrev:
Jag har fått ett STORT problem... Jag har en hingst som är tre år (shetland) som helt plötsligt blivit helt galen. Han går tillsammans med ett halvblod (18 år om det har någon betydelse, valack), de har gått tillsammans i ca två år och det har inte varit några problem, de har tvärtom varit väldigt bra kompisar. Han har gått på hingstbete med både större och mindre, äldre och yngre ponnyer, också det utan problem.

Nu är han helt galen, jagar och hoppar på halvblodet som är livrädd! Är shettisen hemma så står halvblodet längst bort i hagen och tvärtom. I boxen är det likadant (de står brevid varandra) han stegrar och klättrar på väggarna.

Bägge är såriga och uppdragna - ser ut som de inte får nån mat... :(

Alternativet är att en av dem får gå i en annan hage som är mycket mindre, då blir båda ensamna vilket jag inte tror att någon av dem vill heller.

Vad kan det bero på? Vad kan jag göra? Jag har helt slut på idéer och det är jättejobbigt att ha det så här.

Kan ju tillägga att det här är världens snällaste och mest väluppfostrade hingst som finns. Han hanteras och rids av barn och är fortfarande lika snäll mot människor.
-------------------------------------------------
hej jag ska försöka svara ,skilj båda hästarna åt för en tid ,dom slåss
mot varandra,och låt dom gå med andra hästar som är jämn bördiga med andra shettisar, vallackar ,hingstar ska ju gå med hingst eller
vara själva,dom slåss om rangen tror jag,.
bästa är dom är ensama en tid för att få dom sluta bråka,
med andra ston som ska betäckas kanske då lugnar dom ner sig.
eller ha vallacker med sig. erfarna hästar som inte bråkar. :p :banana: :bump: :confused:

Min shettis var exakt likadan när han "kom på" att han var hingst. Han gick enbart med stora hästar och han var som en igel på dessa. Bet, sparkade och anföll. De lät honom hålla på så.... Han kastrerades och blev som han var innan, dvs lugn och snäll mot hagvännerna. Nu har jag inte en aning om det är samma med din hingst, men jag tänkte bara berätta hur MIN var i och med att historian var väldigt lik.
Kan ju även tillägga att jag flyttade shettisen till en egen hage, men han bröt sig ut och sedan IN i den andre hagen till de andra.

Jag har samma erfarenhet som taccotad.
Min shetlandshingst gick med valacker när han var 4 år -sen brakade h-e löst. :crazy: Under sommaren när han var 4 så kom han plötsligt på att han var hingst och började att slåss med alla valacker. Jag trodde att han skulle lugna sig, men han blev bara värre. Eftersom jag inte skulle använda honom i avel så valde jag att kastrera istället, det var omöjligt att ha honom i samma hage som sin gamla kompis...

De flesta hingstar blir så förr eller senare. Jag vet en ponnyhingst som gick med valack tills han var 5 el 6 år och en dag flög f-n i honom och han gav sig på valacken (som var dubbelt så stor). De kunde aldrig mer gå tillsammans.
Låt din valack gå med någon annan häst och låt hingsten gå själv tills han ev får ston att gå med. Blir han inte godkänd så kommer han förmodligen att fungera med andra hästar efter en kastrering.
Kan du inte flytta om i stallet för att få dem lugna? Om inte, sätt upp något som gör att de ej ser varandra hela tiden.

Min ena shettishingst blev också galen när han var mellan två och tre år. Han gick inte att ha ihop med halvbloden. Han blev också väldigt stökig mot mig. Jag provade att ha honom ensam i en hage men han blev ännu värre då.
Jag köpte då en till shettishingst som var ett år yngre. De gick jättebra ihop och busade på "samma nivå". Efter ett litet tag kunde de gå ihop med halvbloden utan problem. Så länge de hade varandra så lät han bli de stora hästarna.

jag tycker inte det är riktigt schysst mot din 18 årige valack att du låter honom gå tillsammans med hingst som plötsligt har insett att han är en hingst! Eftersom de dessutom står bredvid varandra får halvblodet inte en lugn stund. Jag skulle omedelbart ha skilt dem åt. Beroende på om du ska ha din shettis till avel eller om du bara har "nöjeshaft" honom till hingst får du göra valet om du ska skära honom eller ej. Jag ser själv ingen anledning att behålla en häst som hingst om man ej ska avla, många far rätt illa när hormonerna rusar i kroppen.

Är det ENBART ett hingstproblem? En bekant fick ta hand om en 4-årig shettiskorsning (kastrerad) som bråkade med allt och alla (han var inte snäll att sköta...).

Efter ett par dagar i hage med ett par andra buskillar var han i stort sett en liten ängel... Ridningen funkade inte direkt, men det enda som behövdes av "grundfostran" var att förklara att det fanns vissa regler för uppförande även efter en natt i boxen.

Klarar en lite äldre häst av det härj- och busbehov en normal 3-åring har? Det är klart att är den äldre boss kan han sätta slyngeln på plats men blir det inte lätt så att aktivitetsbehovet slår över på något annat sätt då? Det där gänget höll i stort sett igång från morgon till kväll!

(Detta är i stort sett min samlade erfarenhet av unghästar så jag menar det som en fråga och inte ett påstående!)

Vissa hingstar är "galna" och vissa inte, det brukar visa sig runt 3 års åldern då de blir könsmogna.

Hingsten ska behållas som hingst, han ska visas på premiering snart och även om han inte går i genom så finns chansen att vi behåller honom som hingst ett tag till ändå och visar han om något år igen. Han har fått bra poäng förut så inte kastrerar jag honom i första taget.

Jag har flera shettisar och har haft i många år. Enligt mig är de inte speciellt sena i utvecklingen, tvärtom tycker jag att mina varit färdiga väldigt fort.
Han rids kanske två dagar i veckan av en tjej som väger hela 25 kg. ;)

Halvblodet har lekt väldigt mycket med honom tidigare år och är över huvudtaget väldigt "barnslig" om man nu kan kalla det så, han är väldigt lekfull och busig.

Shettisen är fortfarande en ängel att hantera och har alltid varit, även för små barn så problemet ligger inte i uppfostran på "människosidan" i alla fall.

För övrigt har han varit könsmogen länge och jag förstår bara inte vad som flugit i honom just precis nu.

Har satt upp en skiva i boxen så de slipper se varandra hela tiden, lite lugnare i stallet men inte i hagen...

Du får ursäkta mig men går inte hästarnas väl & ve före dina tankar på ev vantrivsel av att gå själv? :angel:
Sära på dom och låt de gå jämte varandra i varsin hage,halvblodet måste ju kunna känna sig trygg i sin hage och framförallt äta,likaväl som hingsten.Han får ju ingen ro i kroppen av att hela tiden behöva vakta på halvblodet.Har du ingen i din bekantskapskrets som har hingst? Vallacken kan väl gå med stona om inget annat.

Håller med föregående, om du inte kan hitta annat sällskap åt hingsten så låt dem gå själva. Kan inte halvblodet gå med shettisstona så han får sällis?

Jag reagerar på att du säger att dina shettisar är "färdiga" tidigt. Hur har du kollat senor och ligament och skelettet att det är färdigt? Jag har hört att de är så pass sena i utvecklingen att hingstar och valacker inte är helt färdigväxta förrän vid 5-6 år. Då kanske 3 är lite tidigt tycker jag.

Min shettishingst upptäckte sitt kön när han var 4. Då blev han som det beskrivs ovan, men jag lät honom hållas och lät honom gå kvar med min valack. De hade gått tillsammans i två år, var bästa polare. Hingsten hajade till slut att han hade tagit över herraväldet över valacken (och stona som hörde till granngården och gick i en hage bredvid mina) och han fortsatte att bita honom och bete sig närhelst valacken försökte sno åt sig hans hö eller liknande. Men efter den sommaren blev det bättre, allteftersom stona slutade brunsta lika tydligt och under vintern var det inget problem. Sedan dök det sakta men säkert upp igen kommande vår och sommar och så blev det bra igen till hösten. Och så höll det på tills jag var tvungen att skilja dem åt (av helt andra anledningar) i vintras, och nu är valacken såld så vi får se om hingsten kan gå ihop med andra hästar i nya stallet eller inte. Han har ju betäckt nu och har varit en riktig mysfarbror med ston och fölungar, så vem vet - han kanske rent av har lugnat ner sig?

Min poäng är att det inte behöver vara ett problem att hingstar mognar på sig och blir lite aggressiva mot andra hästar. Om någon utav dem lider av det - som du beskriver är ju tydligen valacken rädd - så kan det kanske vara en idé att sära på dem. Jag fick lära mig en sak när jag jobbade med galoppörer, angående hingstar som plötsligt mognar över en natt; "Klarar hingsten sin tredje vår utan att bli okontrollerbar, då kommer han troligtvis aldrig bli det." Visst finns det undantag, men det ligger någonting i det, tycker jag. Om hingsten hinner bli könsmogen utan att man förlorar all kontroll över honom, då blir det sällan problem senare heller. Min erfarenhet av hingstar i olika åldrar pekar på det, i alla fall.

Det stämmer att en shettis inte är färdigvuxen förrän i 5-årsåldern (ungefär) men så är det ju med nästan alla raser. Säg den 3-åriga halvblodshäst som rids in och börjar hopptränas som är helt färdigvuxen! Bara för att de inte är färdiga betyder inte att de inte tål träning. Det är bevisat att muskulaturen behöver tränas relativt hårt innan 5 års ålder för att hästen ska kunna tränas hårt senare i livet. Skeletturen behöver också stimulans för att förberedas inför kommande års träning. I shettistrav till exempel får ponnyerna startas första gången när de är 3, vilket betyder inkörning vid 2 års ålder. I galopp får det startas som 4-åringar, vilket betyder inridning vid 3 års ålder. Men som med alla raser måste man se till individen.

våran godkänd hingst kan gå med andra shettishingstar men inte new foresten utan den fick vi ta väck han prylade den något otroligt till sist blev det att han jagade ut den ur hagen så det kan mycket väl vara så att nu när han har kommit på att han är hingst att han känner sig hotad av den stora hästen kan mycket väk gå bra med en annan shettis hingst eller valack

våra shettisar har aldrig växt mer på höjd efter 3 års ålder det enda som har hänt med dem är att de har breddat sig och det gör ju även halvbloden men jag har däremot haft new forestar och halvblod , welshar som har växt efter 3 års ålder hm . Vi tävlar en del av våra shettisar i trav och de gör som sagt sina första starter som 3 åringar och de körs in vintern som 2 1/2 åringar in lugn takt sen startas de efter hand som de är mogna och färdiga för det och det är värre att börja rida in en omsuklad 5 åring än en lagom jobbad 3 åring som är musklad för att klara av sin uppgift och de håller bättre än en 5 åring som aldrig har fått göra något annat än gå i hagen tills det är dags att rida in den.

De har fått gå i hagar brevid varandra men halvblodet blir nästan mer stressad där. Självklart är det viktigast att hästarna har det bra men halvblodet får inte gå med stona eftersom det går föl (shetland) i den hagen och halvblodet är inte så smidig när han leker och jag vill inte ha några föl med brutna ryggar.

Här har alla egna stall och jag har inte plats för ytterligare en hingst/valack. Min fölunge kommer att gå med hingsten senare när han är avvand.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka