Psykotisk person

emma-vsm

Trådstartare
Jag ska försöka att inte lämna ut för mycket detaljer av hänsyn, men känner ändå att jag måste skriva av mig och få lite kloka tankar från er.

En person som jag haft en nära relation med är psykotisk. Han försökte söka upp mig igår men jag var inte hemma. Han träffade då däremot en vän till mig som är läkare, och som försökte få med honom till akutpsyk, utan att lyckas.
Jag har under gårdagen haft kontakt med hans anhöriga och kvällen slutade med att han sov där, idag har de en tid hos en sjuksköterska på beroendekliniken (där han har en vårdkontakt, om de får med honom dit).

Jag är helt förstörd. Kanske lite rädd också. Han kontaktade mig flera gånger på sms igår, ringde och åkte hem till mig. Han sökte upp min syster. Min vän (läkaren) som körde hem honom när han vägrade åka till sjukhuset säger att han inte var aggressiv men däremot paranoid, ”gränspsykotisk”. Hans anhöriga ska åka utomlands på semester imorgon och då är det ingen som har koll på honom om han inte blir inlagd.

Jag är orolig. Självklart för att han mår så dåligt men också för att jag absolut inte vill behöva hantera en psykotisk person om han söker upp mig igen. Ska jag ringa polisen då? Eller vad gör man?

Jag ska försöka att inte lämna ut för mycket detaljer av hänsyn, men känner ändå att jag måste skriva av mig och få lite kloka tankar från er.

En person som jag haft en nära relation med är psykotisk. Han försökte söka upp mig igår men jag var inte hemma. Han träffade då däremot en vän till mig som är läkare, och som försökte få med honom till akutpsyk, utan att lyckas.
Jag har under gårdagen haft kontakt med hans anhöriga och kvällen slutade med att han sov där, idag har de en tid hos en sjuksköterska på beroendekliniken (där han har en vårdkontakt, om de får med honom dit).

Jag är helt förstörd. Kanske lite rädd också. Han kontaktade mig flera gånger på sms igår, ringde och åkte hem till mig. Han sökte upp min syster. Min vän (läkaren) som körde hem honom när han vägrade åka till sjukhuset säger att han inte var aggressiv men däremot paranoid, ”gränspsykotisk”. Hans anhöriga ska åka utomlands på semester imorgon och då är det ingen som har koll på honom om han inte blir inlagd.

Jag är orolig. Självklart för att han mår så dåligt men också för att jag absolut inte vill behöva hantera en psykotisk person om han söker upp mig igen. Ska jag ringa polisen då? Eller vad gör man?
Ring psyk så får dom ta in honom och sen gör dom en bedömning, förhoppningsvis så får han rätt medicin och blir normal igen.

Ring psyk så får dom ta in honom och sen gör dom en bedömning, förhoppningsvis så får han rätt medicin och blir normal igen.
Jag har lagt över ansvaret på hans anhöriga. Jag varken vill eller kan ha så mycket kontakt med honom. Jag har valt att inte ha kontakt med honom men han sökte alltså upp mig igår. Innan dess hade vi kontakt för några veckor sen, då sa jag att vi nog inte borde ha så mycket kontakt (för bådas skull) och innan dess har vi hörts någon gång då och då sen förra sommaren (innan dess hade vi en nära relation under några år). De anhöriga skulle som sagt ta med honom till sköterska på beroendeenheten idag men jag har inte hört något mer sen imorse. Jag antar att de gör en bedömning där om han ska läggas in? Han kommer förmodligen vägra själv.

Jag har lagt över ansvaret på hans anhöriga. Jag varken vill eller kan ha så mycket kontakt med honom. Jag har valt att inte ha kontakt med honom men han sökte alltså upp mig igår. Innan dess hade vi kontakt för några veckor sen, då sa jag att vi nog inte borde ha så mycket kontakt (för bådas skull) och innan dess har vi hörts någon gång då och då sen förra sommaren (innan dess hade vi en nära relation under några år). De anhöriga skulle som sagt ta med honom till sköterska på beroendeenheten idag men jag har inte hört något mer sen imorse. Jag antar att de gör en bedömning där om han ska läggas in? Han kommer förmodligen vägra själv.
Du behöver inte ha kontakt, ring och säg att det är en person som verkar behöva vård för han inte kan ta hand om sig själv och mår dåligt och sen så sköter dom resten. Mer behöver du inte göra. Sen gör dom en bedömning, han behöver inte ens veta att det är du som ring in om honom.

Om nu inte dom anhöriga då fick med honom in, då är ju problemet löst..förhoppningsvis.

Du behöver inte ha kontakt, ring och säg att det är en person som verkar behöva vård för han inte kan ta hand om sig själv och mår dåligt och sen så sköter dom resten. Mer behöver du inte göra. Sen gör dom en bedömning, han behöver inte ens veta att det är du som ring in om honom.

Om nu inte dom anhöriga då fick med honom in, då är ju problemet löst..förhoppningsvis.
Tack! Jag hoppas höra av hans familj snart, annars kontaktar jag dom. Så får jag ta ställning efter det.

Du kan med gott samvete hålla dig borta från honom tycker jag. Ni kan kanske prata när han mår bättre.
Jag gör mitt bästa. Igår skickade han meddelanden och ringde hela dagen, och slutligen åkte hem till mig. Jag svarade på det första meddelandet, som var typ ”grattis i efterskott” och lite mer som inte var så konstigt, men efter det blev meddelandena bara konstigare och konstigare, då svarade jag inte alls.

Jag gör mitt bästa. Igår skickade han meddelanden och ringde hela dagen, och slutligen åkte hem till mig. Jag svarade på det första meddelandet, som var typ ”grattis i efterskott” och lite mer som inte var så konstigt, men efter det blev meddelandena bara konstigare och konstigare, då svarade jag inte alls.
börjar han igen så ring och meddela om honom, även om det är en psykos behöver ju inte det betyda att man måste vara inlagd om man inte skadar sig själv eller stör andra och det var säkert därför han kom hem direkt. Börjar han hålla på igen så tycker jag dock för hans skull att det är bra att ringa och säga till att han kan behöva hjälp.

börjar han igen så ring och meddela om honom, även om det är en psykos behöver ju inte det betyda att man måste vara inlagd om man inte skadar sig själv eller stör andra och det var säkert därför han kom hem direkt. Börjar han hålla på igen så tycker jag dock för hans skull att det är bra att ringa och säga till att han kan behöva hjälp.
Tack för ditt svar. Jag har kontakt med hans bästa vän nu, så jag kommer få info därigenom.
Jag har ingen erfarenhet av psykoser men det kändes inte bra att han var ute och körde bil tex. I och med alkoholismen vet vi ju heller inte om han var nykter. Jag hoppas att hans familj inte åker på semester imorgon, iaf inte utan att ha någon som har koll på honom.

Han fick alltså skjuts hem när han varit hos mig, men gav sig ut med bilen igen ganska omgående, så fort han lämnats ensam.

Fått uppdaterad info och det verkar vara under kontroll. Han har fått nya tillfälliga mediciner för att häva ”förvirringstillståndet”, återbesök på måndag. Han har sällskap under helgen, även om föräldrarna åker bort.

Nu kan jag slappna av lite. Det är helt sjukt hur den här situationen påverkat min kropp (om det inte beror på annat). Jag har varit dimmig i hjärnan, trött, ingen aptit och ont i kroppen.
Min kompis hävdar att det inte är konstigt, ”om man blir stalkad av en psykotisk man”. Jag har inte trott att han skulle skada mig fysiskt egentligen, men jag tror heller inte han varit medveten om vad han gjort. Hans kompis hade pratat med honom när han varit hos mig igår och då visste han inte själv varför han åkt till mig eller varför han blev skjutsad hem. Obs, jag menar inte att alla med en psykos är farliga, men för mig har den här upplevelsen varit extremt obehaglig.

Jag är orolig. Självklart för att han mår så dåligt men också för att jag absolut inte vill behöva hantera en psykotisk person om han söker upp mig igen. Ska jag ringa polisen då?
Skulle han dyka upp så ja, klart att du ska ringa polisen om du känner dig orolig och otrygg! Det är ju absolut inget du ska behöva hantera på egen hand om det nu skulle bli en jobbig(are) situation.

Jag har inte trott att han skulle skada mig fysiskt egentligen , men jag tror heller inte han varit medveten om vad han gjort. Hans kompis hade pratat med honom när han varit hos mig igår och då visste han inte själv varför han åkt till mig eller varför han blev skjutsad hem. Obs, jag menar inte att alla med en psykos är farliga, men för mig har den här upplevelsen varit extremt obehaglig.

Jag har jobbat som socialsekreterare i 12 och några av de åren inom socialpsykiatrin och inom missbruk. Det är tyvärr så att många personer i aktiva psykoser kan vara farliga för sig själv eller andra, trots att de är snälla och omtänksamma i övrigt. Det är därför väldigt viktigt att du kontaktar psykiatrin, om du inte är säker på om det är gjort eller inte. Förstår att det är gjort nu och det är ju jättebra.

Släpp inte in honom i lägenheten om det känns det minsta obehagligt, och tveka inte att ringa polisen om du känner dig osäker i hans sällskap. Ni kan återta kontakten senare, när han är i balans och väl medicinerad.

Vi socialsekreterare har alltid direktlarm till polisen med GPS på oss när vi besöker någon med misstänkt psykos utan medicinering, och vi försöker alltid fysiskt placera oss på ett sätt så att personen aldrig står mellan oss och utgången. Jag har aldrig varit med om att en person i en aktiv psykos gjort mig illa, de flesta är väldigt trevliga men förvirrade, men när något väl går tokigt så kan det gå ordentligt tokigt. Tro mig...

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 975
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 032
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar