PSSM häst på bete?

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag är så fundersam över om jag ska våga släppa min PSSM häst på bete. Hon är 22 år i år och fick sin diagnos för 2 år sedan under betet. Den reseterande sommaren och nästan hela förra året blev det inget bete för henne förrän mot hösten i fjol, då fick hon gå på lite gräs och det gick bra.

Vill ha lite råd hur jag ska göra i år och gärna höra andras erfarenheter.

Det är väl lite samma tänk som med en fång häst eller?

Sv: PSSM häst på bete?

Munkorg är nog inget alternativ för tant. Dels behöver hon få i sig mycket mat och dels får hon skav otroligt lätt.

Har hästen symptom?

Läs på angående fruktan i gräs (dvs socker) och håll koll på vädret. Efter midsommar börjar det bli mer lägligt att ha dem ute på gräs men du kanske ska ha hästen inne mitt på dagen/när det är som varmast (pga den ökade sockerhalten i gräset). Finns mycket att läsa på om gräs och PSSM ;)

För PSSM-positiva hästar är det även väldigt viktigt med motion utöver maten och glöm inte bort att fettet ses som medicin till hästen och inte bara energi, fettet bör ges oavsett om den är på bete eller ej.

Nu blev kanske detta lite svamligt men jag hoppas du fick lite råd :)

På sätt och vis kan man säga att hon har symptom då hon alltid är lite stel men överlag mår hon jättebra och är i full gång.

Ja tack absolut :)

Huruvida hästen blir sjuk eller ej på bete kan ju ingen svara på. Frågan är väl då med andra ord hur du själv känner om du tar chansen och hästen blir det.

Nej det förstår jag också det var väl inte riktigt frågan heller. Jag ville dock ha andras erfarenheter och inputs.
Jag är själv så otroligt nojjig och oftast överförsiktig med mina hästar, råd är alltid bra även om beslutet i slutändan är mitt.

Hur var det för 2 år sen när hon fick diagnosen? Fick hon symptom på betet eller fanns det tidigare?

Hur står hästen nu?

Hon har ju troligtvis haft det största delen av sitt liv utan att vi fått rätt diagnos. Alltid haft problem med stelhet osv. Men då för två år sen så fick hon en lindrig korsförlamning medans hon gick på bete och genom den så fick hon sin diagnos.
Nu går hon på lösdrift i skogshage.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 426
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 181
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka