L

leva11

Hej vi fått hem en ponny till våran ena dotter har haft han nu ca 3veckor,vad jag har lagt märke till att han går och fiser och pruttar hela tiden,
Börjar bli lite orolig han äter så mkt mat i hagen så nu får han stå inne en timme och äta hö på morgonen,så släpper jag ut stoet ,
Vad jag undrar kan det va för han har ätit mkt?
Nevös men det verkar han inte vara´?

Sv: Pruttar

Han har en mag-tarm störning.
Prova att ge honom lite vanlig bakjäst varje dag, det kan hjälpa.
Ge sedan även linfröpellets/kaka, det håller tarmarna i trim.
Sedan är det viktigt att han får tillräckligt med grovfoder så att tarmen hålls igång ordentligt, utan bra grovfoder i tillräcklig mängd fungerar ju inte magen. Betfor kan hjälpa endel hästar eftersom det innehåller mycket fibrer.

En häst med mycket gaser kan lätt få gaskolik så därför är det väldigt viktigt att få ordning på magen omgående.

Han har en mag-tarm störning.
Prova att ge honom lite vanlig bakjäst varje dag, det kan hjälpa.
Ge sedan även linfröpellets/kaka, det håller tarmarna i trim.
Sedan är det viktigt att han får tillräckligt med grovfoder så att tarmen hålls igång ordentligt, utan bra grovfoder i tillräcklig mängd fungerar ju inte magen. Betfor kan hjälpa endel hästar eftersom det innehåller mycket fibrer.

En häst med mycket gaser kan lätt få gaskolik så därför är det väldigt viktigt att få ordning på magen omgående.

bakjäst får jag fråga hur mkt och hur ska jag få i hNDET,HAN FÅR BARA HÖ NU SOM HAN INTE HÅRD TRÄNAS FÖR HAN ÄR 23ÅR,
Ang betfor har jag hemma hur mkt ska man ge då ca det är en new forest ponny,
av vilken anledning får dem detta

bakjäst får jag fråga hur mkt och hur ska jag få i hNDET,HAN FÅR BARA HÖ NU SOM HAN INTE HÅRD TRÄNAS FÖR HAN ÄR 23ÅR,
Ang betfor har jag hemma hur mkt ska man ge då ca det är en new forest ponny,
av vilken anledning får dem detta

Mag-tarmstörning kan uppkomma av många orsaker men vanligast är foder byte, dvs att han får ett annat hö nu än vad han fick tidigare. Det är viktigt att man försöker undvika snabba foderbyten, att man alltså blandar under en två veckors period, något som givetvis är svårt när man nyligen har fått hem hästen men som man kan tänka på om byte behövs fler gånger.
Bakjäst kan du ge en halv om dagen nu i början och gå ner till ca 10 gram när magen är stabil.
Bakjästen kan du blanda ut i lite betfor, hur mycket du ska ge beror ju på hövärdena men någon dl i torr form som du blötlägger som vanligt spelar ingen roll för hullet.

Vad äter han i hagen?
Vi har en del gräs kvar även om vi har haft ngn vecka med snö och kallt väder. Min ponny hade förr en del gaser i magen. Det har blivit mkt bättre, i stort sett försvunnit det senaste året. Hon hade fång för ett par år sedan och jag har varit mkt noga med att ge henne foder som underlättar för magen, ung de tips du redan fått som bakjäst. betfor. lusern.
Men under de senaste veckorna har det kommit tillbaka lite. Jag tror att det beror på ngt hon äter i hagen. Jag har stängt till en del av hagen och ökat mängden betfor och lusern en del.
Hon får naturligtvis också ensilage.
Det ska naturligtvis jäsa i tarmen men antar att det inte ska göra det hur mkt som helst. Jag tror inte att de kan bli sådana av att få för mkt grovfoder möjligen om det är konstiga värden.

Du som är lite mer insatt i sådant än en annan... Hö vs ensilage.. Är det nån skillnad i gasbildning där?(förutsatt att båda är korrekta hygiensikt och med ok värden)

Du skriver att han inte hårdtränas, men rids han mer nu än vad han gjorde hos förra ägaren så KAN det faktiskt vara så att magen "kommit igång" bara.
Men som sagt, foderbyte kan också vingla till det i magen.

Dock angående betfor, tycker man kan vara försiktig där, jag vet flera hästar vars magar inte gillar betfor... Jag skulle isf hålla mig till någon mag-tarm-balans samt lucern.

Jag är inte tillräckligt insatt i det för att kunna bestämma mig för om det är bra elelr dåligt med gasbildning. Det ska ju jäsa i grovtarmen. Men man kan undra varför det blir ovanligt mkt ibland. Om det då är en annan sorts bakterier (icke lika önskade?) som får övertaget över de mer vanliga. På ngt sätt så borde det i alla fall tyda på en lite mer ovanlig jäsning dvs att det kommit lite ur balans. (Nu gissar jag bara). Jag har nog fått för mig att ensilage kanske kan vara mer lättsmält än hö. Men vad det innebär i detta sammanhang (om det nu är så) får nog ngn annan svara på.

Ja detta blev ett av mina mer snurriga inlägg, ursäkta.

Vad äter han i hagen?
Vi har en del gräs kvar även om vi har haft ngn vecka med snö och kallt väder. Min ponny hade förr en del gaser i magen. Det har blivit mkt bättre, i stort sett försvunnit det senaste året. Hon hade fång för ett par år sedan och jag har varit mkt noga med att ge henne foder som underlättar för magen, ung de tips du redan fått som bakjäst. betfor. lusern.
Men under de senaste veckorna har det kommit tillbaka lite. Jag tror att det beror på ngt hon äter i hagen. Jag har stängt till en del av hagen och ökat mängden betfor och lusern en del.
Hon får naturligtvis också ensilage.
Det ska naturligtvis jäsa i tarmen men antar att det inte ska göra det hur mkt som helst. Jag tror inte att de kan bli sådana av att få för mkt grovfoder möjligen om det är konstiga värden.
Vad han äter i hagen,Nu är det så att han får stå inne en extra timme på morgonen när stoet går ut och äter i hagen för han kommer äta i hjäl sig annars som han sopar rent allt och då blir det massor han får i sig,så jag blev rädd för kolik så då började jag med att han får äta sin frukost inne och sedan komma ut när det är tomt i hagen,men sen försöker jag ge dem lite på dagen men ser jag att han tar i sig för mkt tar jag in han,för annars kommer ju stoet inte få någon ting,Finns inget annat att äta där då vi har en meter snö,Detta är jätte svårt för mig,och vist man ska inte byta foder rakt av varken på häst eller hund men jag kunde ju inte ta med mig hö från dem hehe

Du skriver att han inte hårdtränas, men rids han mer nu än vad han gjorde hos förra ägaren så KAN det faktiskt vara så att magen "kommit igång" bara.
Men som sagt, foderbyte kan också vingla till det i magen.

Dock angående betfor, tycker man kan vara försiktig där, jag vet flera hästar vars magar inte gillar betfor... Jag skulle isf hålla mig till någon mag-tarm-balans samt lucern.

Hej;) han har ridits regelbundet senaste åren ,men nu på slutet hadde dem inte riditt så mkt på grund av sin dotters intresse,sen när han kom hem till oss,så rids han tre dagar i veckan.För jag har fått för sig att gammla hästar som bara går blir stela och tappar muskler så jag vill att han rör på sig,dem rider en runda från 30minuter till 1timma,men i bland skritar dem barbacka den lilla vägen och då tar det 15minuter ,

Vad han äter i hagen,Nu är det så att han får stå inne en extra timme på morgonen när stoet går ut och äter i hagen för han kommer äta i hjäl sig annars som han sopar rent allt och då blir det massor han får i sig,så jag blev rädd för kolik så då började jag med att han får äta sin frukost inne och sedan komma ut när det är tomt i hagen,men sen försöker jag ge dem lite på dagen men ser jag att han tar i sig för mkt tar jag in han,för annars kommer ju stoet inte få någon ting,Finns inget annat att äta där då vi har en meter snö,Detta är jätte svårt för mig,och vist man ska inte byta foder rakt av varken på häst eller hund men jag kunde ju inte ta med mig hö från dem hehe

Jag begär alltid minst 5 kg grovfoder av förra ägaren. Detta för att hästen ska få så mjuk övergång som möjligt. Så visst kan man fråga dem=)

Minska höt ute i hagen och ge den andra hästen full tillgång i boxen på natten. Går de på lösdrift får du nog sära på dem om du är rädd för att han få i sig för mycket.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Är det hö han äter i hagen? Jag undrar om hästar kan få kolik av att äta hö? Om han vräker det i sig så låter det nästan som att han har för lite att tugga på. Det kan de nog bli dåliga av. Vad äter han under natten? Om jag hade låtit vårt lilla russ stå inee på morgonen medans de andra gick ut och åt mat i hagen hade han blivit galen. Om inte annat så hadehan fått ont i magen av det.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Är det hö han äter i hagen? Jag undrar om hästar kan få kolik av att äta hö? Om han vräker det i sig så låter det nästan som att han har för lite att tugga på. Det kan de nog bli dåliga av. Vad äter han under natten? Om jag hade låtit vårt lilla russ stå inee på morgonen medans de andra gick ut och åt mat i hagen hade han blivit galen. Om inte annat så hadehan fått ont i magen av det.

Hej så här menar jag,om jag lägger ut hö till han och stor hästen så äter han upp 90%av det,så nu har jag gjort så att ponnyn står inne på morgonen och äter sitt och stora hästen får gå ut och äta sitt så jag vet att dem får i sig det dem ska.han får hö under natten,jag försöker fodra dem morgon midag kväll,Ditt rus hadde blivit tokig skrev du men det blir inte våran han är lugn och äter sitt,

....hur mycket får ponnyn äta per dygn??
Frukost - Hö respektive kraft
Lunch ? - -//-
Middag ? - -//-
Kvällsmat - -//-
Är det någon skillnad från vad han åt hos tidigare ägare - förutom annat Hö ??

Hur är det med hästar, blir de "pruttiga" av nedsvald luft? Människor blir ju uppsvullna och fisiga av nedsvald luft som kommer ut i ena eller andra änden. Händer samma sak hos hästar? Luftsnappning och krubbitning skulle ju kunna ge prutt-problem.

Min ponny fes en hel del tidigare, men det blev bra igen när han lugnat ner sig och kommit till rätta i vårt nya stall. Han var stressad och åt slarvigare än vanligt, men betedde sig som vanligt i övrigt. Han åt alltså inte snabbare, utan tuggade bara inte tillräckligt väl. Om gasigheten hade med det att göra eller om det var något annat som gick över av sig självt vet jag inte med säkerhet men det är min teori.

Man kan ju bli pruttig av bara stress också, så det behöver ju inte vara att den svalt luft. Men helt klart bprde luftsnappning kunna ge en pruttigare häst...

Vi har en snappare här på gården, men han verkar då inte särskilt pruttig.. Som lite kuriosa kan jag berätta att han luftsnappar PÅ de andra hästarna :crazy: hur vanligt kan det vara? :grin: Min lilla unghäst är alldeles nersalivad, jag måste kleta på no-bite hela tiden :(

....hur mycket får ponnyn äta per dygn??
Frukost - Hö respektive kraft
Lunch ? - -//-
Middag ? - -//-
Kvällsmat - -//-
Är det någon skillnad från vad han åt hos tidigare ägare - förutom annat Hö ??

Han får ca 6-kilo om dagen som jag delar upp till han,han får enbart hö bara för det har dem gammla ägarna gett han.

Har ponnyn blivit bättre?
Hur stor är den? Jag undrar ändå om den inte ska ha mer mat. Om den vräker i sig i hagen och fortfarande är dålig i magen så kanske den inte får tillräckligt med grovfoder. Är du säker på att den äter så mkt mer hö än den stora hästen? Det tar längre tid för ponnyer att äta ex 1 kg hö än för stora hästar så även om det ser ut som om de äter massor så är det inte säkert att de får i sig mer för det. Jag ger mina hästar, två lättfödda ponnyer och två mer svårfödda stora hästar, ensilage i hagen en till två ggr om dagen. Jag upplever inte det som att ponnyerna äter allt.

Jag hade gett ponnyn bakjäst eller annat mag tarm preparat, betfor och mer hö.. Betfor är bra för magen.

(Min egen ponny som jag skrivit om tidigare i tråden har blivit mkt bättre de senaste två dagarna. Det måste ha varit ngt i den stora vinterhagen som hon har ätit. Hon har gått i en mindre hage ett par dagar. Jag har dessutom gett henne mer betfor, lusern och jäst.)

Senast ändrad:

...jag gissar också på att han kan behöva mer att äta.....har du analys på Hö´t
Det underlättar otroligt mycket när man behöver veta vad de får i sig & inte, väl värda pengar att lägga på analys.
Värderna kan variera så otroligt mycket...kolla gärna fodertrådar ang. analyssvar.
Som några redan nämnt....liten giva betfor & jäst & ev. lite lusern kan vara bra...prova dig fram försiktigt....
Annars lite halm/fröhalm kanske om det inte blir för mycket energi, så han får tugga mer...så kanske han inte blir så "på" när de får hö...vissa hästar kan vara mer glupska... eller "rädda" att bli utan mat & då blir maten i sig ett stressmoment....en ond cirkel....ta gärna tid på hur länge han äter 1 kg - det kan variera mellan 20 & 40 min...& även den andra hästen...så vet du om de får i sig sin giva....
Men som sagt fodersstat & analys...hjälper nog att reda ut en del frågetecken!

Har ponnyn blivit bättre?
Hur stor är den? Jag undrar ändå om den inte ska ha mer mat. Om den vräker i sig i hagen och fortfarande är dålig i magen så kanske den inte får tillräckligt med grovfoder. Är du säker på att den äter så mkt mer hö än den stora hästen? Det tar längre tid för ponnyer att äta ex 1 kg hö än för stora hästar så även om det ser ut som om de äter massor så är det inte säkert att de får i sig mer för det. Jag ger mina hästar, två lättfödda ponnyer och två mer svårfödda stora hästar, ensilage i hagen en till två ggr om dagen. Jag upplever inte det som att ponnyerna äter allt.

Jag hade gett ponnyn bakjäst eller annat mag tarm preparat, betfor och mer hö.. Betfor är bra för magen.

(Min egen ponny som jag skrivit om tidigare i tråden har blivit mkt bättre de senaste två dagarna. Det måste ha varit ngt i den stora vinterhagen som hon har ätit. Hon har gått i en mindre hage ett par dagar. Jag har dessutom gett henne mer betfor, lusern och jäst.)
Hej ja han har blivitt bättre,Mera mat tror jag inte på då dör han ju snart,jag lovar skulle du ge han 15 kilo så slänger han i sig det det är som han ej har sätt mat förr,

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Hästvård Min ena c-ponny av oklar anledning äter eller dricker något. Igår byta vi stall, då åt hon, drack inte super mycket men eftersom hon...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka