L
leva11
Sv: Pruttar
ja jag ska ta tid faktiskt jag ska prova det i morgon bitti så ska vi få se hur fort han äter eller om det bara är jag som innbillar mig,Men frågan är om han stressar i sig det för han ska hinna med dem anndras mat...jag gissar också på att han kan behöva mer att äta.....har du analys på Hö´t
Det underlättar otroligt mycket när man behöver veta vad de får i sig & inte, väl värda pengar att lägga på analys.
Värderna kan variera så otroligt mycket...kolla gärna fodertrådar ang. analyssvar.
Som några redan nämnt....liten giva betfor & jäst & ev. lite lusern kan vara bra...prova dig fram försiktigt....
Annars lite halm/fröhalm kanske om det inte blir för mycket energi, så han får tugga mer...så kanske han inte blir så "på" när de får hö...vissa hästar kan vara mer glupska... eller "rädda" att bli utan mat & då blir maten i sig ett stressmoment....en ond cirkel....ta gärna tid på hur länge han äter 1 kg - det kan variera mellan 20 & 40 min...& även den andra hästen...så vet du om de får i sig sin giva....
Men som sagt fodersstat & analys...hjälper nog att reda ut en del frågetecken!