Sv: Pruttar

...jag gissar också på att han kan behöva mer att äta.....har du analys på Hö´t
Det underlättar otroligt mycket när man behöver veta vad de får i sig & inte, väl värda pengar att lägga på analys.
Värderna kan variera så otroligt mycket...kolla gärna fodertrådar ang. analyssvar.
Som några redan nämnt....liten giva betfor & jäst & ev. lite lusern kan vara bra...prova dig fram försiktigt....
Annars lite halm/fröhalm kanske om det inte blir för mycket energi, så han får tugga mer...så kanske han inte blir så "på" när de får hö...vissa hästar kan vara mer glupska... eller "rädda" att bli utan mat & då blir maten i sig ett stressmoment....en ond cirkel....ta gärna tid på hur länge han äter 1 kg - det kan variera mellan 20 & 40 min...& även den andra hästen...så vet du om de får i sig sin giva....
Men som sagt fodersstat & analys...hjälper nog att reda ut en del frågetecken!
ja jag ska ta tid faktiskt jag ska prova det i morgon bitti så ska vi få se hur fort han äter eller om det bara är jag som innbillar mig,Men frågan är om han stressar i sig det för han ska hinna med dem anndras mat

Sv: Pruttar

Hej ja han har blivitt bättre,Mera mat tror jag inte på då dör han ju snart,jag lovar skulle du ge han 15 kilo så slänger han i sig det det är som han ej har sätt mat förr,

Jag undrar om han dör om han får mer mat. Jag förstår att du överdriver men allvarligt talat så undrar jag i alla fall. Då får han kanske inte i sig tillräckliogt med näring dvs proteiner och energi.
Jag har två små lättfödda typer hemma. Min egen, den ena av dessa, är alltid inriktad på att skaffa sig mer mat vilket kan driva vem som helst till vansinne. Hon går riktigt och letar efter mat om hon får möjlighet till det. Eftersom hon har haft fång blir jag smått hysterisk vid tanken på vad hon kan få för sig att äta.

Men hon får tillräckligt med grovfoder och en del av det är lusern för att öka proteinet. Hon har massor av halm i boxen som hon inte äter särskilt mkt av. Hon kastar sig aldrig över maten. Vår minste ponny som är minst ett likadant matvrak som hon beter sig på samma sätt. Jag drar slutsatsen att de är mätta av den mat de får.

Med allt detta så vill jag än en gång säga att jag tror att du tänker fel när du är så rädd att ge din ponny mer mat.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Hästvård Min ena c-ponny av oklar anledning äter eller dricker något. Igår byta vi stall, då åt hon, drack inte super mycket men eftersom hon...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka