Pruta pga navelbråck?

Maléne

Trådstartare
Flytta gärna om jag lagt detta fel :( Tycker ni det är rimligt att pruta på priset på en häst pga att den har ett navelbråck? Hästen i fråga är en tre år gammal valack och bråcket är ca 3 fingrar vilket jag efter det jag läst egentligen rekommenderas att opereras pga stor risk för att tarmarna slinker ner och kommer i kläm.
En operation verkar ligga på 8-12tkr är det då rimligt att försöka pruta 10tkr vad tycker ni?

Flytta gärna om jag lagt detta fel :( Tycker ni det är rimligt att pruta på priset på en häst pga att den har ett navelbråck? Hästen i fråga är en tre år gammal valack och bråcket är ca 3 fingrar vilket jag efter det jag läst egentligen rekommenderas att opereras pga stor risk för att tarmarna slinker ner och kommer i kläm.
En operation verkar ligga på 8-12tkr är det då rimligt att försöka pruta 10tkr vad tycker ni?

Jag hade testat, alt. att säljaren genomför operationen och sedan köper man. Sen beror det kanske lite på vad hästen säljs för/är värd också.

Rekommenderas operation och det är nödvändigt så tycker jag absolut att man kan pruta. Dock så tycker jag det beror helt på vilket pris hästen har från början.

Pruta på annars, säger ägaren nej så gör den. Testa kan man ju alltid dock ändå.

Tack tack
Det är en quarter grabb med fin stam först låg priset på 30 sedan när pssm provet visade att han var fri från det steg han till 40 vilket jag sagt är för mycket för mig. Han är väldigt lite hanterad nu sista tiden enbart det vardagliga in och ut. Jag skulle vilja lägga ett skambud på 20 då han först låg på 30 men känns nästan pinsamt :confused: Men det är nog vad jag är villig att tänka mig för jag kan hitta en insutten/inriden med bra stam för 40 och en fullt frisk för 30

Ska ringa och rådfråga med min vet i morgon ang bråcket.

Jag hade rådfrågat veterinär. Är rekommendationen att operera hade jag inte köpt alls med hänvisning till risken. Täcker livförsäkringen om man opererar och något går fel?

Om det är "operera om det börjar krångla" hade jag förklarat för säljren precis det du skriver, att för 40 kan du titta på resterande marknad, och 30 är lite högt med tanke på risken för operation. Och hör om de är intresserade av bud och lägg då vad du kan tänka dig.

Tack tack
Det är en quarter grabb med fin stam först låg priset på 30 sedan när pssm provet visade att han var fri från det steg han till 40 vilket jag sagt är för mycket för mig. Han är väldigt lite hanterad nu sista tiden enbart det vardagliga in och ut. Jag skulle vilja lägga ett skambud på 20 då han först låg på 30 men känns nästan pinsamt :confused: Men det är nog vad jag är villig att tänka mig för jag kan hitta en insutten/inriden med bra stam för 40 och en fullt frisk för 30

Ska ringa och rådfråga med min vet i morgon ang bråcket.
Men köp en av de andra hästarna då, varför köpa på sig problem?

Jag skulle sett mig om efter en annan häst.

Eller, förstås, begärt en prisreduktion.
Men en operation är en risk, och ett navelbråck torde inte täckas av försäkring - om man inte har haft en obruten fosterförsäkring för då kanske.
Och eventuella komplikationer efter en operation som inte täcks av försäkring, täcks inte heller av försäkring om jag förstått saken rätt.

Så jag hade hellre sökt upp en unghäst utan kända, åtgärdskrävande fel.

Självklart kan jag göra det men föll väl för denna individ...
Om du föll för individen så kan den ha något som motiverar priset, då funkar argumentet dåligt att häst y var billigare. Det kanske finns skäl till det så att säga. Det är ju inte stammen man rider på utan hästen och de kan ha helt olika potential när man ser till individen.

Nu hade jag inte köpt hästen med mindre än att den var opererad (eller oberoende expert kan garantera att det är ofarligt och aldrig kommer att ställa till något vilket förmodligen inte kommer att ske) eller jag hade ekonomi att klara problem/förlust utan att blinka.

Navelbråcket är ju knappast okänt för säljaren, så priset är väl redan satt för hästen som den är? Jag hade en gång en häst med navelbråck (något mindre än detta, ung två fingrar) som jag funderade på att sälja. Min plan var att ha två pris - ett med bråcket opererat och ett utan operation. Nu behöll jag hästen ytterligare ett par år, och navelbråcket gick ihop av sig själv.
Så pruta eller inte hänger mer på om priset är rimligt för den hästen, med navelbråck och alla andra egenskaper den har.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 379
Senast: Jolo
·
Gnägg Redan innan jag fick ta bort min tant övertalade min man mig att börja titta på en ny häst. När hon sedan fick somna in pushade han mig...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 427
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan så flyttade jag och mina två hästar in hos min far i mitt barndomshem pga att min ekonomi var i botten. Jag var då 20...
Svar
6
· Visningar
2 130
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?