provsvar ehrlichia

Affa

Trådstartare
Resultat
Serologisk undersökning:
Antikroppar påvisade avseende granulocytär ehrlichios, titer: 1:160.
Som positivt prov räknas en titer 1:40 eller högre.

Kan nån vara snäll och översätta till svenska tack? :confused:

Sv: provsvar ehrlichia

Din häst har någon gång exponerats för ehrlichios, rimligen från en fästing. Därmed inte sagt att hästen varit sjuk pga detta, det står bara att den har antikroppar mot ehrlichios (eftersom 1:160 ligger över gränsvärdet 1:40).

Om hästen har symptom på ehrlichios är väl nästa steg att testa om den har en aktiv infektion just nu (nytt blodprov) och om så skulle vara fallet överväga behandling.

Precis som föregånede skrivare skriver. Det är inte säkert att din häst har erlichias, du har bara fått provresultat på att den har ANTIKROPPAR mot det, precis som vi har mot allt möjligt.

Så ta reda på om den har det genom att gå vidare med provtagning och överväg sedan behandling.

Har en häst på inackordering som jag länge misstänkte hade nåt fuffens i kroppen. Rekommenderade blodprov för fästingsjukdomar och det visade sig att han hade antikroppar och antagligen har han varit ordentligt sjuk i detta ett år innan provtagning. Då gjordes inget prov, men hans allmäntillstånd var kraftigt försämrat, även balanssinnet rubbades.
Han är nu som vanligt, ca 2 år efter sjukdomsutbrottet, dock kan de var jag förstår aldrig friskförklaras. Men vi har gett honom ordentligt med foder och jag har täckat honom över hela vintern för att undvika att han fryser och blir förkyld. Dessutom hållt i gång honom eftersom han blir stel lättare sedan han blev sjuk.

//E

Det var väl det jag tänkte :)
När jag pratade med vet igår (innan jag hade fått svaren skriftligt) sa han att han hade pratat med sva och fått värdena. Då sa han att provet var negativt, men jag tyckte också att han sa 60 istället för 160 så det är ju möjligt att det hade blivit nåt missförstånd mellan honom och sva?
Jag rotade fram provsvaren från testerna vi tog på en häst som hade ehrlichios för ca 8 år sedan och det stod likadant, det var därför jag blev lite konfunderad. (Var så trött igår så jag kunde inte tänka klart...)
Försökte få tag på vet idag men han var inte där, pratade med en annan som sa att provet var positivt och att jag skulle kontakta min vanliga vet imorgon för vidare behandling. Ska bli spännande att höra vad han säger...

För att veta om hästen har en infektion nu måste man ta ett prov till om titern då går upp så är det en pågående inf, om titern är samma är det ingen inf nu, om titern gått ner så är det en avklingande inf.

Måste öka två enheter tror jag för att räknas som en pågående inf. Dvs din häst skulle isåfall ha en titern på 1:640 eller högre.

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
467
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 620
Senast: ako
·
L
Hästmänniskan Varning för lång text, jag hoppas verkligen att nån orkar läsa och kan peppa mig till det ena eller det andra... :cry: Jag har nu...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 085
Senast: longwaydown
·
Hästvård Eller, Anaplasma phagocytophilum (f.d. Ehrlichia) som det så fint står på provsvarspappret jag fick idag. Anaplasma phagocytophilum...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: pedal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Kattbilder #10
  • Guldfasanerna