Provridnings tips?!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Znusmumriken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 244
Z

Znusmumriken

Hej! Har äntligen hittat en medryttarponny som jag är intresserad av och ska åka och ev. ska åka och provrida. Har aldrig provridigt på riktigt liksom. Några tips på hur man ska göra / tänka osv? :bump: tack på förhand!

Sv: Provridnings tips?!

ta det lugnt, ställ hundra frågor till ägaren, hur brukar hon rida, hur brukar hon spänna snokremmen etc... och var mjuk, avslappnad och framförallt - rid som du brukar! det är ju det ägaren vill se, inte någon censurerad version av dig!

ta det lugnt, ställ hundra frågor till ägaren, hur brukar hon rida, hur brukar hon spänna snokremmen etc... och var mjuk, avslappnad och framförallt - rid som du brukar! det är ju det ägaren vill se, inte någon censurerad version av dig!

Ja, man ska ju försöka :) det är ju också det att jag vill ha ponnyn jättegärnan liksom. Och sen blir man rädd för att inte få den, och sen gör man dåligare ifrån sig osv! :crazy:

som sagt, slappna av bara. :) jag provred i sommarens värsta ösregn (dränkte min mobil i den "regntäta" fickan på köpet :devil: ), hästen tvärade med rumpan mot vinden och jag såg knappt nånting för allt vatten, det gick fint ändå! ägaren kunde ju ändå se det hon tyckte var viktigast, mjuk hand, rätt "känsla" och ingen spänning i galoppen (galoppavlat fullblod så andra som provat honom spände sig himla vid just galoppen, berättade hon). jag tror att om du och ponnyn är en bra "match" så kommer ägaren se det, även om du är lite för spänd för att prestera ditt allra bästa!

Rid som du brukar rida. Vad du ska göra beror väl lite på vad ägaren vill att du gör med hästen - rider ut - tränar dressyr - tävla hoppning...oftast känner man ganska snart om hästen passar en själv, både på ryggen och marken. Var med när hästen görs i ordning etc. Ställ frågor om hur ägaren vill ha det och kom inte med en miljon egna råd och åsikter sådär i början....

Jag minns hur pirrigt det kunde vara att provrida, har ridit 5 st medryttarhæstar i mina dar och det har faktiskt gått vældigt bra.
Jag tror man ska vara sig sjælv och bara gøra sitt bæsta.
Låter man nervositeten ta øver blir man bara tafatt, klumpig och i vissa fall babblar på om konstiga ting.
Sån e jag iaf:p

Førsøk vara som vanligt bara;)

I morgon ska det komma en ev medryttare och se på en av mina hæstar det kænns faktiskt lika pirrigt det.
Det ær ju inte bara den som provrider som granskas utan æven ægaren och dess hæst utav provridaren.

Vet hur nervöst det är!
Försök slappna av och vara dig själv. Om det känns bättre kan du kanske be hästägaren rida först och förklara vad man ska tänka på när man rider just den hästen.
Är du nervös - berätta det! Då vet ägaren att du kanske spänner dig lite och det känns alltid bättre att ha berättat att man är nervös, då slappnar du av bättre.

Rid som du brukar och känn av hästen i alla gångarter (om det är okej för ägaren så klart), rid lite volter och kanske serpentiner så att du får tänka på vart och hur du ska rida istället för nervositeten.

Vad är det för häst du ska provrida? :D

Lycka till!

Håller fullständigt med föregånde talare..

Säg som det är -Jag är nerös!
Ta det lugnt, försök inte att imponera på ett dåligt sätt, utan fråga lite om vad den kan, om du kan få prova det osv..

Ställ en miljon frågor (MINST!) det visar ju på att du bryr dig om ägarens och hästens villkor och krav!

Vad ska du ha hästen till? hoppning, dressyr??
Be om att få hoppa ett hinder eller rida den lite i dressyr.!

DÅ ser ju även ägaren hur du rider och hur du hanterar hästen i den specifika situationen!

Lycka till!

Ja, man ska ju försöka :) det är ju också det att jag vill ha ponnyn jättegärnan liksom. Och sen blir man rädd för att inte få den, och sen gör man dåligare ifrån sig osv! :crazy:

Hur kan du vara så säker på att du vill bli medryttare på just den ponnyn innan du provridit?

Byt fokus, meningen med provridningen (för dej) är att DU ska ta reda på om ponnyn passar dej. Ställ frågor om det DU behöver/vill veta, inte frågor för att imponera på ägaren eller för att du tror att ägaren förväntar sig dem. Det är faktiskt så att även du måste fundera på om det skulle kunna fungera bra med dej som medryttare på just den ponnyn.

Be alltid att ägaren rider först och visar hästen. Då ser du hur ägaren rider, hur hästen bär sig åt, och kan sedan jämföra det med hur den går för dig. Slår den med huvudet för dig, så kanske det är läge att tänka på din hand. Vägrar den böja sig till höger med dig men inte med ägaren kan det också säga en del.

Sitter man bara upp på en häst och den bär sig åt som skit, så är det svårt att säga om det är hästen eller en själv, om man inte är tillräckligt erfaren. Sedan vet jag faktist ett par som har åkt av syndigt illa på hästar som ägarna påstår ALDRIG slänger av, men som ägarna själva inte vågar rida.

Provridningen är ju för din del inte att "rida upp för ägaren" utan se om hästen passar dig. Tänk om hästen inte alls passar ihop med din ridning? Då är det ju ingen häst du vill ha att göra med.

Tack alla för svaren! :)
Är ej orolig för själva provridningen längre dock. Kmr rida ihop med en annan tjej om det är så att jag blir medryttare, och nu är jag orollig att allt funkar bra med ponnyn, men att vi två går ej ihop :/

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid... 2
Svar
23
· Visningar
2 815
Senast: warg
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka