Provridning

L

LisenSvensson

Hej, jag ska å provrida idag och undrar om ni har några tips på ridövningar som är bra och göra eller några frågor som är bra att ställa då jag bara provridit en gång innnan å då inte visste riktigt vad jag skulle göra. Tacksam för svar //Lisen
 
Sv: Provridning

beror ju på vad du ska ha hästen till. e det hoppning så prov hoppa, e det dressyr så testa dig fram försikigt på den nivån du vill hålla dig på, svårt å säga när man inte vet vad du ska ha hästen till. det är ju bra om den som rider hästen till vardags rider en stund först, om det är något du vill se hästen göra så be ryttaren göra det ex skänkelviknig osv å prova sen själv.

sen tycker ju jag, men det är ju jag, att om man inte tycker om hästen finns det ingen anledning att sitta å nöta på hästen förlänge, provred själv en häst för ett tag sen som kändes alldeles för liten för mig så jag red 5min å sen hoppade jag av, hon va visserligen lika liten (1.61 sa säljaren, ja tvivlar) som min hemma men var så kompakt att hon kändes som en ponny. det är inte schysst mot säljaren om man sitter å nöter eller hoppar högt på dens häst om man ändå inte e intresserad.

sen tycker jag att du ska ta med någon som filmar det hela, e kanon å kunna sitta hemma i lugn å ro å titta å sen jämföra om man har flera.
 
Sv: Provridning

Ridövningar är väl inte det viktigaste, jag menar, rider du hästen så känner du ju hur den svarar och vad den kan. Det jag tycker är jätteviktigt när man provrider en häst, är att man själv hämtar den i hagen, själv gör iordning den och själv hanterar den, prova att rida iväg från stallet, se hur den reagerar på det, och rid inte bara på volten. Kommer du till stallet och hästen står sadlad och klar märker du ju inte hur den är att hantera! Så säg det till ägaren att du vill att den ska stå i sin hage när du kommer, det är mitt bästa tips!
 
Sv: Provridning

Du har ingen tränare eller annan person du litar på som kan följa med och hjälpa dig när du provrider?
Brukar vara ganska skönt och ha med sig någon som verkligen kan (inte för att jag säger att du inte kan men någon utomstående)

Lycka till :)
 
Sv: Provridning

det beror väl på vad man ska ha hästen till? asså vill man ha en mys kompis kanske det är viktigt att hämta den i hagen osv. men jag skulle inte vilja komma å provrida en häst å få börja med att hämta in en ev lerig häst, spendera mkt tid på att borsta osv. när jag ska provrida vill jag att hästen står i stallet, i box/gången spelar ingen roll å att säljaren gör iordning hästen när jag ser på, å iordning menar jag sadla å tränsa typ. det som är viktigast för mig är hur den är å rida. om det skulle vara problem med hästen i hanteringen får man oftast en förvarning om vad det är ex brötig å leda, sur i boxen osv.

ett ex ringde på en häst upp i stockholm, 4 årigt sto, bet fram å sparka bak tydligen sa ägaren per telefon å hon va inte sugen på å visa hästen själv då ryttaren va på semester, har man lust å åka upp 50mil å kolla då? nej inte ens om den va billig.

å andra sidan köpte jag ett 4 årigt sto per telefon i holland å åkte ner å hämtade, en vild chansning som jag hittills är mer än nöjd med!
 
Sv: Provridning

Som övriga säger- beror vad du ska använda hästen till! Jag uppskattar om hästen är så pass klar att den är inhämtad från hagen och det värsta leriga borta.... Sen vill jag självklart hjälpa till att göra resten... är hästen intressant provrider jag iaf en gång till och då kanske jag vill vara med och hämta i hagen mm...
När du rider, var uppmärksam på hur hästen svarar för skänkeln, att "bromsen" fungerar... är det något särskilt du vill se- be ägaren visa!!
 
Sv: Provridning

Jag skulle tvärtom aldrig vilja ha en häst som sticker eller attackerar i hagen, som kastar sej och sliter sej på väg in/ut från hagen, som inte kan stå still på gången, som hugger efter en när man borstar och spänner sadelgjorden m.m., oavsett om den gick medelsvår hoppning och dressyr, om det nu är det jag vill att den ska kunna. Då kan man ju inte rida den i början ens, utan måste komma till bukt med hanteringen innan, och hur lång tid kan inte det ta?
Det jag menar är, att du åker ju ut för att provrida, och rider man en häst märker man ju snabbt som attan vad den kan och vad den svarar på och hur den svarar, men står den där färdigsadlad har du ju inte ett hum om hur den är att hantera. Myshäst eller inte myshäst, jag skulle iallafall vilja att den går att hantera.
Många säljare struntar helt i den mån det går och inte är uppenbart att berätta om hästens fel och brister, dom vill ju oftast bara få den såld.
 
Sv: Provridning

självklart vill ju även jag ha en snäll å lätthanterlig häst, alla våra hästar är hur snälla å lätthanterliga som helst, inga problem å låta andra leda/borsta/sadla å rida heller. men vad e det som säger att om jag säljer min häst till dig eller någon annan att hon fortsätter vara så snäll? några grejer hon gör är att hon surar när man spänner sadelgjorden, så man får alltid spänna bara litegrand först å mer sen när man ska hoppa upp, hon kan sura när hon får krafftfoder men so what? det är bara å säga till henne, behöver inte slå eller skrika bara gå in å ge. det är en madam men absolut inget ont i.

Sen tror ju inte jag heller att alla säljare talar om allt, men e det verkligen nödvändigt? och jag tror att de flesta som e seriösa även handlare talar om om det är något som e speciellt, ex leda in från hagen eller om hästarna är vassa. för en säljare har ändå sitt rykte att tänka på å speciellt handlare. miljöombyten kan påverka hästar otroligt mycket.
 
Sv: Provridning

Jag skulle i alla fall göra så om jag provred en häst, och skrev därför det som tips. Tycker trådskaparen att det verkar vettigt gör hon väl så, annars skiter hon väl i det.
 
Sv: Provridning

alla är vi olika å tur är väl det! hade alla varit likadana hade det varit tråkigt tror jag!:)
 
Sv: Provridning

Utbildningsgraden på hästen brukar vara det första som beskrivs i en annons om man är ute efter en tävlingshäst, annars brukar ridbarheten också beskrivas bra, typ "kan skänkelvikningar å öppna och sluta". "Personliga" egenskaper om hästen brukar typ vara "snäll att sko och lasta", därför tycker jag det är viktigare att ta reda på hur hästen är, vad den har för personlighet, om man inte vill ha en tävlingsmaskin.
 
Sv: Provridning

Det hade framför allt varit en brist på hästar... :cry: :smirk:
Om tex alla ville ha snälla halvblod som hoppar bra.
 
Sv: Provridning

Tips till TS


Skritta på lång tygel, hur reagerar hästen? skrittar den vägvinnande å avspänt? lyssnar på dej ändå? Använd så små hjälper som möjligt för att kolla "känsligheten". Dvs testa titta åt vänster å se om hästen följer efter eller om säte, skänkel å tygel måste visa vägen. Kolla så att hästen reagerar på alla hjälperna.

Ta tyglarna - börjar den genast takta/slå m huvudet/försöka springa? Övriga reaktioner?
Rid på volter i båda varven och känn efter hur den reagerar; mjuk/stel i sidorna. Stäm av hjälperna igen.

Be om trav. Rid bara på fyrkanten och känn takten, tempo och övriga reaktioner. Kolla att alla hjälper fungerar.
Lägg volter, gör serpentiner och kolla följsamheten/lyhördhet. Stäm av hjälperna. Vad händer om du släpper tygeln lite?

galopp på volt eller fyrkant. Beror kanske på hur laddad hästen är. På volten får den inte lika mkt frihet att "rusa". Gör samma övningar som innan.

gör mkt övergångar mellan gångarterna men även inom de olika gångarterna för att stämma av uppmärksamheten och förmåga att korta/länga.

Ska du ha den för dressyr är det ju bra att testa de rörelser du vill kunna kräva av hästen i köpeskedet. (sidvärtes, rygga, förvänd galopp, byten, whatever)

Hoppning? Hoppa räcke och oxer, testa hoppa från böjt spår åt båda håll. Rid svängar och kolla följsamheten. Börja på låg höjd i trav. Hoppa sen kanske upp till den höjd du vill kräva av hästen (om du själv vill förstås)

Ett annat tips är att inte haka upp sig på formen; rid bara igenom hästen och kolla så att dess temperament, utbildning och uppförande passar dig. En del som provridit mina hästar hakar upp sig på formen osv å "glömmer" att testa allt annat dvs de sitter å sågar i munnen, bankar m skänklar å vill att hästen ska böjja mer på nacken.... :-( istället för att låta hästen "vara" och känna på lite gångarter och temperament.
Det kan ta lite tid att hitta knapparna för att få en häst att gå alldeles perfekt. Det viktigaste är att du gillar hästen, att du klarar av den och att den klarar av det du kräver!
Om den sen springer med huvudet högt i skyn eller med näsan nere i backen - tja - det är ju upp till dej om du kan rida till den eller om det inte passar dej som ryttare!

Vill du se den riktigt IN ACTION med allt den behärskar - be den ordinarie ryttaren rida och "visa" den. Kan även vara bra att ordinarie ryttare börjar visa hästen ifall den är "bindgalen". Då behöver du inte riskera liv och lem...

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 520
Senast: warg
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp