Nu är jag verkligen inget "proffs" men jag går emot strömmen... Jag vill rida hästen själv först, då får jag en känsla av att rida den från "kallstart".. Vart sitter den fast (om den gör det), hur lätt är den för mina hjälper osv...
Sen när jag ridit och fortfarande är intresserad kan jag vilja se hästen under egen ryttare för att då se gångarter och även ryttarens sätt att hantera det jag själv upplevt.
Som säljare frågar jag om jag ska rida först eller inte, har då fått väldigt frågande miner men när jag påpekar hur jag tänker med just att rida först (se ovan) så brukar folk fatta vad jag menar men säga att "nej du får rida först"
Eftersom jag inte själv hoppar visar jag i stora drag vad hästen ska kunna om jag ska sälja häst, dvs går den MSV C dressyr visar jag upp det registret. Ska jag köpa häst som går följande skulle jag självklart prova rörelserna för att se hur lätt/svårt hästen har för de.
Om köpare kommer med spö och sporrar säger jag ingenting. Är min häst känslig för sporrar lär köparen upptäcka det om denne inte frågar först (vilket de flesta gör) men självklart ska man kunna rida hästen med sporrar på sej om man vill det.
Spö förutsätter jag att alla rider med.
Som köpare har jag alltid mitt dressyrspö, aldrig sporrar, jag vill vet hur hästen lyssnar på mina hjälper utan hjälpmedel, och lyssnar den inte tillfredställande har jag ju dressyrspöt att peta med...