Provridning

vinkelina

Trådstartare
Inget som nu är direkt aktuellt ännu (om ja inte vinner på lotto dvs)

Men har funderat på detta då man skall provrida häst för ev köp. Jag kan inte rida nån annan häst en min egen :angel: på riktigt alltså. då jag rider henne funkar allt. (kan bero på att jag ridit henne i nästan 14 år, varav att hon varit min egen i 4 år) Kan gå flera månader mellan att ja rider nån annans häst, och då brukar det bara vara en skrittlänk för att ägaren inte hinner komma och rida.

Mena, kommer ju aldrig att våga köpa ny häst om jag inte ens kommer att få fram dem i trav (jo, de har hänt, min ena kompis häst, som är fd travare, får jag ej fram i trav)

Sv: Provridning

När jag skulle iväg på provridning efter att ha ridit min foderhäst i ett år och därefter bara jobbat hästar från marken ytterligare ett år så gick jag ett par träningar för min tränare, på hennes hästar :) Just för att känna på andra typer av hästar än dem jag red just då. Det hjälpte mig jättemycket!

Får väl anmäla mig till ridskolan till hösten ;) är så sugen på en andra häst nu. Skulle dessutom ha tid nu. Men var hitta pengar. Vill stå kvar där jag står. Men kostar 400 € i månaden. Och då är det allt omkring som kostar

När jag inte ridit andra hästar på ett tag tycker också jag att det ofta känns konstigt att rida andras hästar. men, om du nu ibland får rida andras hästar - kan du inte någon gång få prova att göra lite mer på någon av dem? Eller byta medan ni rider - kan vara så nyttigt att se någon annan rida sin häst...

Just detta med att byta hästar gjorde vi ofta i tonåren, men sedan blev vi "vuxna" och slutade med det. Tyvärr skulle jag ofta säga (för egen del i alla fall).

Har tyvärr flyttat och hamnat i ett "finare" stall där man bara rider egna hästar.

Det blir lätt så om man bara sitter på sin egen. Man får delvis ett eget system - hästen lär sig dina egenheter och du lär dig hästens. Allt frid och fröjd tills du måste anpassa dig efter en helt ny individ.

Jag har inget annat tips än att faktiskt rida fler hästar, ofta. Var med på klubbträningar, rid lektion, etc. Det behöver ju inte vara varje vecka, men lite nu och då så att du får en genomkörare på en ny häst med jämna mellanrum. Det är så man utvecklas. :)

Har tyvärr flyttat och hamnat i ett "finare" stall där man bara rider egna hästar.

Du får väll försöka "lura" dem :angel:

Men min känsla är att det är så i många stall, typ alla där jag stått sedan jag blev "vuxen". men, det har även funnits de som haft medryttare eller som lånat ut häst om man haft med kompis etc , så känn av läget, nämn att du gärna skulle vilja rida för att du känner att du är för van vid din egna. Man vet aldrig, det kan fungera...

Men jag tror inte man ska fästa sig så mycket vid hur mycket man själv klarar av att få en häst att göra vid provridningen, när man väl har skaffat hästen har man ju tid att lära sig! :)

Istället tror jag det är bra att dels kanske ha en till provryttare med sig som är mer erfaren att rida olika hästar och som kan ge en second opinion, att se ägaren rida hästen såklart, och lyssna till känslan, om det klickar med hästen eller inte och om man tror att man kommer trivas med den. Och lyssna lite till sitt huvud såklart, är man osäker på nya hästar kanske det inte är så bra med hästar som har vana att testa sina ryttare eller andra lite svårare egenheter (stegrar sig, bockar osv) även om man är ganska tuff av sig är det ju trist att bli "testad" direkt i början när det känns som jobbigast att hitta nya hästens knappar. Sånt kan man lämna till andra som är mer vana att hantera många olika och nya hästar! :p

Precis så var det för mig när jag begav mig iväg för att provrida 3 hästar på samma dag. Lagom nervöst! :p

Första hästen fick jag ingen ordning på alls, men det var inte min typ av häst oavsett och det hängde nog inte på att jag var ovan att rida andra hästar. Hästen var ett nervvrak och hade varit oavsett :p

Andra hästen (som står här i stallet nu :D) var också katastrof till en början, men det tog nog bara 2 min i trav innan jag hittade knapparna och sen gick han som en klocka :) Detta var nog ägarens förtjänst dock, hon gav mig lite tips och berättade hur han var van att bli riden, och det krävdes inte mer än några få ord/instruktioner innan jag hittade rätt :) Så om du nu ska provrida, be ägaren om tips! Hästsäljare är också människor och förstår att man är nervös och att man antagligen inte kommer hitta rätt med en gång.

Tredje hästen gick kanonbra från början, men den hästen var också lite av en maskin. Hästen hade nog gjort sitt oavsett vad jag sysslade med på ryggen ;)

Vet inte riktigt vad jag ville säga, mer än att jag ville dela med mig av mina erfarenheter. Men jag hoppas att jag kanske kunnat lugna dig lite i alla fall, för mig gick det ju bra ändå ;) Och som någon skrev innan - be ägaren rida hästen först så har du dels ett hum om hur den brukar bli riden och dels ser du hur den går under ägaren, om du nu inte skulle få ordning på det helt själv :) Tycker du då att hästen ser trevlig ut under ägaren kan du ju be att få komma tillbaka och provrida flera gånger och se hur det fungerar när du lärt dig hästen lite mer :)

KL

Jag har blivit utskickad i skogen flera gånger på provridningar... känns alltid lite märkligt när hästägaren bara pekar ut mot någon stig och säger typ "däråt ligger en fin ridväg" - och så rider jag (som de inte känner) iväg på deras Hjärtesten (som jag inte känner) och tar en tur helt själva... Fast jag har ju inte haft någon som stirrat och stressat mig heller då förståss. ;)

En annan gång skulle jag hoppa (också provridning, för att bli medis) en yngre häst som, visade det sig sedan, aldrig hade hoppat med ryttare tidigare. Vi gjorde så gott vi kunde den och jag, vinglade över det lilla hindret tillsammans. Men jag blir lite stött av att användas som testpilot.

Skumma grejer man gjorde innan man lärt sig säga Nej... *lol*

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar