Provridning efter provridning...

Mainichi

Trådstartare
Hej,

Har varit och provridit 10 hästar nu, och 8 av dom har släpat baktårna i backen och gjort spår i sanden?? Blir galen, åker flera mil för en provridning så kommer jag fram och hästen ser typ halt ut. Jag har inte ens suttit upp då. Men så ringde jag och rådfråga vet och han sa att det inte alls behöver betyda något, och nu blir jag så osäker på mig själv. Kan det vara så att vissa hästar bara rör sig så? Jag tänker direkt typ knä problem men jag är ju ingen expert så vad vet jag? Det är hästar över 90 tusen jag tittat på, så jag har väl förväntat mig att dom i alla fall ska lyfta på benen.

Det jag försöker komma till är att jag provred en häst med släpande bakben förra veckan och blev så förbannat jäkla tok kär. Är jag dum i skallen som vill gå vidare och besiktiga samt röntga hästen? :P Jag tänker ju att jag definitivt får svar och är det något som är fel så för jag DEFINITIVT veta det, eller? Kan det vara så att dom inte hittar felet? Jag är typ rädd att ägaren sprutar knäna på hästen, haha, ska jag verkligen ta ett dopnings prov också?!

Ursäkta rörigt inlägg men jag blir galen och vet snart inte om jag ska köpa häst alls längre. Jag har provridit 10 men har ringt på över 60 hästar. Tar upp så mycket tid och ja, jag behöver bara höra något peppigt och motiverande från världens bästa bukefalosare.

:banghead::banghead:

Kramar ;)

Sv: Provridning efter provridning...

Och en fråga till... Hur hittar man en bra klinik? :O Ringa runt och gå på magkänsla typ?

Hopp eller dressyrhäst? Förmodligen är dom så dåligt ridna dvs inte ihopkopplade = slappa som attan bak och släpiga.

Både och skulle jag nog säga. Hon har väldigt lätt för galopp byten etc. Men hoppar ju bra också. Kanske inte är en 140 häst men kan säkert gå 130 klasser någon gång. Hon är 5 år.
Så kan det väl kanske vara faktiskt. Men hon släpar bara ett ben, och mest då om det är på böjt spår, och då släper hon "inner" benet.

Kan ju bli lite av en chansning, och frågan är väl om man vill chansa när det är såpass mycket pengar det rör sig om?
Skulle kunna vara så att den går igenom UA men behöver kiro och relativt lång omställningstid för att fysiken ska hinna med även om du börjar rida den bättre.
Och frågan är väl om man alltid lyckas rida "bättre" utifrån hästen, alltså utifrån att den ska hålla, kan ju vara en svaghet som kommer fram som man kommer få anpassa sig till. Vilket man kanske inte vill om man köper en så relativt dyr häst = vill komma ut och tävla?

Menar att inte alla hästar har så fördelaktigt rörelsemönster. Och inte många verkar klara av att anpassa ridningen till rörelsemönstret på ett för fysiken fördelaktigt sätt (se bättre ut kan det såklart göra). VILL man dessutom inte behöva göra det så bör man nog vara kräsen vid hästköpet.

Om du gör en riktigt nogrann besiktning som ser bra ut så skulle jag inte vara orolig.

Min var lite "släpig" bak,visade sig vara en låsning i bäckenet som equiterapeuten hittade (Uppkom antagligen efter en vurpa han gjorde i hagen),efter hon knäckte upp han igen så försvann släpandet. Dock så vart det något annat knas då bak,ingen hälta direkt,men något vart det. Veterinären gissade att efetrsom hästen hade haft en låsning så var han van att röra sig på ett visst sätt,när det spänningen släppte så var kroppen inte van med det och att det vart nån liten muskelinflamation elelr liknande. Fick butta i 10 dagar,och efter det så rörde han sig bättre än någonsin.

Senast ändrad:

Jag hade aktat mig för en häst som släpar bak då det ofta hör ihop med ryggproblem. Köpte själv en sådan för många år sedan. Den hoppade jättebra men när den hade vilat ett tag på vintern gick det inte att rida den och när jag tog den till djursjukhus blev den utdömd direkt för sammanväxta tornutskott.
Jag förlorade mycket pengar på den affären.

A

Precis, man kan ju ha "tur", som du verkade ha (och ändå blev det en del merkostnader och rehabiliteringstid misstänker jag?) frågan är väl om man vill chansa.

Hästar har ju olika rörelsemönster, vissa rör sig med bra inundergripande bakben och långa steg men dålig höjd, medan andra lyfter benen högt utan att eg sätta under sig så bra.

Det kan vara så att den är född med det rörelsemönstret, att den inte orkar eller att den har ont.

Hur mkt släpar den? Släpar den om den går på grusväg/betong eller är det bara så att tån såvitt dipper ner i det lite djupare/lösare underlaget som alltid är på en ridbana? Så gör många hästar (som du ju upptäckt), till och med GP dressyrhästar kan man se det på ibland.

Jag hade låtit en duktig veterinär besiktiga, böja, kanske röntga rygg och bakben om du känner dig osäker på om det är så hästen rör sig eller om den har ont någonstans.

Hon släpar bara i traven, så jag såg aldrig om hon släpar på hårt underlag. Hon sätter tån i sanden, men det blir ju ett långt spår efter benet.. Det var olika ben hela tiden som släpa hela tiden men aldrig båda samtidigt.
Överdriver jag liksom? Hur kommer det sig att nästan alla hästar jag tittat på gör det? :/

Men så om veterinären säger att det är en "rörelse störning" som aldrig kommer påverka hållbarheten eller hennes kapacitet och att hon inte har ont, köper man det då? Eller är det lite too good to be true?

Det låter på er som om det troligtvis är något fel, även om det är något ET kan fixa:/ Det är alltså inte något en "normal" häst gör?

Det konstiga är ju att jag aldrig upplevde att hon inte satte under sig, hon var inte "lat" i stegen liksom. Hon var mjuk i munnen, och kändes lösgjord och tuggade fint på bettet. Vi red över lite bommar och hon lyfte ju då med.

En kompis sa att någonstans kommer jag bli tvungen att kompromissa. Jag vill bara hitta en häst alltså :( Hatar att åka och provrida och bli så himla besviken.

Vet ej om detta är relevant för din frågeställning men min häst, som inte är någon världsmästarhäst precis och väldigt sparsamt tagen, släpar alltid bakhovarna i gruset, i trav, om jag inte ber om något annat. Han har definitivt inga problem med rygg, knän eller haser. Han är helt enkelt bekväm av sig.

En häst som inte får med sig inner bakben, trots aktiv ridning för att så ska ske hade jag lämnat kvar hos säljaren.

Min häst duttar i tån på ena bak i trav om han slappar lite (märks lätt om man travar på asfalt tex). Han har gjort så sedan han var liten och outbildad och gör så fortfarande som 9 åring. Jag är dock ingen särskilt bra ryttare :p

Han är visserligen inte röntgad men har alltid varit UA hos vet, massörer, kiro, ingen kommentar från div tränare eller domare på treårs/kvalite och utställningar och har fått 7-9 på traven vid hand, 8 på traven under ryttare (och 7-9 på skritt-galopp).

Tror iofs inte han går och släpar benen efter sig normalt sett, men han är ju inte jämn och har ändå aldrig fått någon anmärkning på det trots att jag påpekat det i de fallen där jag haft möjlighet (nä, jag påpekar faktiskt inte sådant på bedömningar :p).

Kan inte råda dig huruvida du borde köpa eller inte.
Kan bara berätta att jag köpte en 7-årig tysk häst för 4 år sedan som rörde sig så rakbent att han släpade tån både i traven och galoppen..
Han var riktigt dåligt skött på många sätt då; hovar, muskler, hull, hantering (garanterat fått stryk så väldigt lättskrämd) osv.

Idag går han internationell ** fälttävlan framgångsrikt. Han är en helt annan häst idag. Galopperar fortfarande något rakbent men inte på långa vägar som förut. Traven är det stor skillnaden på, många tycker han svävar fram. :)

För hans del var det bara dålig ridning och miljö.

Och misströsta inte att du åkt och kollat på 10 hästar. Jag tittade på över 50 st vid två olika omgångar när jag letade efter mina hästar och kollade då i hela Sverige, Danmark, Tyskland och Polen. :)

Jag känner igen precis det du säger, och jag har inget expertsvar, men be dem filma när du rider, för då vet du hur aktivt du har ridit. En häst som man känner går fram för skänkeln och är fräsch och ska vara på den nivå du verkar vilja ha ska inte släpa några hovar i marken...
Tänk också på att 75% av hästar som säljs och anses fräscha av säljaren går inte igenom en besiktning ua...
Jag brukar be om film innan jag åker, tycker man ser rätt så snabbt typ av ridning och typ av häst och kan sålla redan där.
Det svåra är ju att avgöra VAD felet är, om det bara är en behandling av mjukdelar eller om det faktiskt beror på avlastning, bakbens"släp" kan också bero på inflammationer fram..

Ja,ET kostade ju strax under 1000:-,sen buttan strax under 500:-. Veterinären var så himla snäll så han åkte förbi stallet på vägen hem en dag för att kolla till oss då jag ringt och rådfrågat honom hur vi skulle göra,så han debiterade aldrig veterinärbesöket,annars så hade ju det varit minst en tusenlapp till.

Nu har ju det här hänt rätt så nyligen,så säkerligen så blir det iallafall ett ET besök till sen när hästen ska sättas igång igen för att checka av.

Senast ändrad:

Trött i bakknäna? Inte helt ovanligt på unga hästar...låt vetten avgöra..Och du väljer Vet..

Om den släpar även på asfalt kommer den slita tårna enormt på grusvägar. I manegesand släpar rätt många hästar tårna i. Även vi människor släpar i sand men inte på grus o asfalt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 922
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar