Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör
Gnist skrev:
Set definitivt inte min häst som en bil
Tycker bara det är märkligt att man verkar ha mindre ansvar för om en levande varelse blir skadad än en "plåtlåda" blir det.....
Om min mamma LÅNAR UT sin bil till mig, och JAG orsakar en olycka så går det hela på BILENS försäkring (som betalas av mamma eftersom det är hennes bil). Dvs, bilens försäkring täcker, mamma blir juridiskt skyldig att betala självrisk etc. Om jag hade STULIT bilen däremot hade det fortfarande varit likadant med den skillnaden att mamma juridiskt hade kunnat kräva mig på pengarna för självrisken etc.
Om mamma lånar ut sin bil, den är inblandad i en olycka som INTE är mitt fel så kommer fortfarande bilens försäkring ersätta, och dessutom kommer försäkringsbolaget att kräva den som var vållande till olyckan på pengar.
Och om jag kör på ett rådjur kommer försäkringen ta kostnaden och mamma får betala självrisken om hon inte har tilläggsförsäkrat.
Dvs det är BILENS försäkring som går in, alldeles oavsett. PÅ samma sätt som HÄSTENS försäkring här går in. Och har man LÅNAT UT objeketet så kan man inte utan 'avtal' juridiskt kräva låntagaren på ersättning för självrisker etc. Är bilen däremot olovligen tagen så kan man det.
Sen visst, moraliskt är ju en annan sak, men det bör man göra upp INNAN. (T ex att jag gärna får låna mammas bil men JAG får betala självrisk etc om det händer något, om mamma kommer strypa mig om hon blir av med sin maxbonus för att jag varit vållande).
Du LÅNADE UT din häst, det hände en olycka där 'ingen' var vållande (jämför med en viltolycka), och hästens försäkring betalar och hästägaren som är den som har försäkringen betalar självrisken. Punkt.