Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??
Knapplån.
Jag höll på att gå omkull med min valack i ridhuset i onsdags. Jag har haft honom i 6 år, han är dessutom sen dryga året triangelmärkt. Dvs jag utsätter honom helst inte för onödiga risker. Likförbannat så höll vi på att fara all världens väg i en sväng som med facit på hand var i för hög fart. Visst, jag kunde inte veta att han skulle halka, men visst fanns risken där. Liksom alltid. Nu gick det bra, han slant med bakdelen men lyckades kräla sig upp så att säga i 'farten', men vi kunde lika gärna gått ikull med buller och bång och dragit i väggen.
Men det jag vill åt är att visst det fanns en RISK med den svängen iom kombinationen gräs, barfota och tempot. Samtidigt är jag väldrigt restriktiv överlag att hoppa på gräs även med barfotahästar för rätt vad det är KAN det vara halt/blött, eller hästen tappar fotfästet lite och pga gräset inte återfinner det. Det kan dock likaväl fungera utmärkt.
Dvs RISKEN finns alltid där, och sen får man försöka begränsa den, men olyckor kommer alltid att ske, så även felbedömningar. Har du (trådskrivaren) aldrig gjort en felbedömning?
Sen just med tempo så kan det SE ut på ett sätt och KÄNNAS på ett annat, och det är lätt att om man är van med en kortgalopperande häst så när man sitter på en storgalopperande så misstar man sig på tempot etc.
Jag anser det var en olycka som ingens ka lastas för, möjligen ev då att man kan ha synpunkter på provridning inklusive hoppning på GRÄS, men..
Sen att de ändrade sig ang köp känns ju lite knasigt kanske iom att det är ngt som alla tror ska läka ut och om man verkligen var intresserad så borde man väl snarare pratat med behandlande veterinär om prognos etc, och gjort en ny vetbes om två veckor och sedan fattat beslut. Å andra sidan har alla spekulanter rätt att ändra sig oavsett anledning, och de gör det också.
Det är alltid en risk inblandad med hästar, och olyckor sker både med och utan felbedömningar. Så ser jag på det.