Provrida (spansk)häst

Ace

Trådstartare
Lite svårt att välja var jag skulle placera denna menmen...

Vad ska man tänka på vid Provridning? Förutom det självklara hur vi passar ihop osv.

Att titta efter knasig benställning eller dåliga hovar tror jag nog att jag klarar av men vad ska man mer tänka på när man träffar hästen första gången såhär?

Den just nu aktuella hästen är lite äldre och från Spanien. Är det något särskilt man ska titta efter på spanska hästar?

Förutom det du räknar upp skulle jag titta på
- är den taktfast i alla tre gångarterna? (eller är det knälyft fram och "paddling" bak)
- om hästen biljarderar fram?
- har den tjock fettnacke (muskler ok, fett nok)
- har den väldigt kort rygg (svårt att hitta sadel om du vill ha 17,5' eller 18')
- kan den länga ryggen/sänka nacken?
- försök se den riden med träns då det är vanligt att hästar rids mycket (enbart) på kandar
- är det en valack eller hingst? (ovanligare att de kastreras i Spanien)

Förutom det du räknar upp skulle jag titta på
- är den taktfast i alla tre gångarterna? (eller är det knälyft fram och "paddling" bak)
- om hästen biljarderar fram?
- har den tjock fettnacke (muskler ok, fett nok)
- har den väldigt kort rygg (svårt att hitta sadel om du vill ha 17,5' eller 18')
- kan den länga ryggen/sänka nacken?
- försök se den riden med träns då det är vanligt att hästar rids mycket (enbart) på kandar
- är det en valack eller hingst? (ovanligare att de kastreras i Spanien)
Tack för tips. Pålle har varit i Sverige många år så han är valack och riden på svenskt vis

Förut det som redan nämnts, så vill jag gärna se hästen bli lite rädd. Jag vill gärna se och känna hur den reagerar på något oväntat/skumt och om den reaktionen passar ihop med vad jag tycker är ok.
Dvs, jag är rätt feg av mig, så jag vill inte ha en häst som kastar runt och flyr för minsta lilla, andra har säkert andra nivåer. Men det är en sån sak som jag iaf gärna vill veta.
Det kan vara intressant att tex (om möjligt) få prova hästen på en anläggning den aldrig varit på tidigare. Om möjligt skulle jag helst prova den två gånger, först hemma i lugn och ro, sen om det känns rätt så vill jag känna på den när det är lite mer störningar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama