Provresultatet från OPTIGEN har kommit

Lupin

Trådstartare
För några veckor sedan var jag hos veterinären som tog blodprov på min dvärgpudeltik och sen skickade iväg det till OPTIGEN i USA. Sedan årsskiftet är det krav på godkänt DNA-test (prcd-PRA) för att kunna registrera valpar av dvärgpudel, förutom ögonlysning. Ögonlysningen gjordes för några veckor sedan och var UA. Jag passade att kolla knäna samtidigt och hon är även patella UA.

Ända sedan blodprovet togs har jag gått som på nålar och varit nervös för resultatet. Provet togs en måndag och på fredagkvällen samma vecka fick jag ett kvitto på mejlen att de fått provet. Och i mitten av veckan därpå (= förra veckan) drogs pengarna (185 dollar, vilket blev 1148 skr) från mitt bankkonto, så jag visste att de höll på med hennes test och jag hoppades att jag skulle få resultatet på mejlen i mitten-slutet av den här veckan.

Men det kom redan idag. Och min dvärgpudeltik är Clear/Normal, dvs prcd-pra A! :banana:

Nu ska det väl iofs sägas att de allra flesta som testats är A, ett mindre antal är B (= anlagsbärare, men blir inte sjuka själva) och ett försvinnande litet antal är C = bär på båda generna = kommer att bli sjuka med tiden och får ej avlas på. Valparna efter två A-hundar blir hereditärt fria och behöver inte testas. Man får lov att använda B-hundar i avel för tillfället (ej tidsbegränsat för nuvarande) men enbart med A-hundar (såklart).

Mejlsvaret kom ikväll och det fick jag på direkten. Sen skickar de ett skriftligt provsvar till den veterinär som tog blodprovet och denne skriver under och skickar tillbaka remissen till SKK och sen bokförs resultatet på Hunddata. Men det lär väl ta någon vecka till, antar jag.

Gissa om jag är glad! :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Provresultatet från OPTIGEN har kommit

Grattis! Måste vara skönt med A :)

Från vilken kennel kommer din tik förresten?
 
Sv: Provresultatet från OPTIGEN har kommit

Grattis vad kul att höra=)
 
Sv: Provresultatet från OPTIGEN har kommit

Tack! Jo det är alltid skönt att få ett bra resultat. Jag har bävat lite för vad som skulle hända om hon hade fått C, eftersom jag inte köpt henne av uppfödaren som valp, utan av den som köpte henne som valp. Dvs om det i så fall hade gått under dolda fel och vilket ansvar uppfödaren kunde tänkas ha...eftersom man har tre års ansvar för de hundar man föder upp. Men nu slipper jag tänka mer! :D

Den som fött upp min hund föder inte upp pudlar mer, hon tog den sista dvärgpudelkullen 2006.
 
Sv: Provresultatet från OPTIGEN har kommit

*kl*

grattis! min ena hane är också testad normal/clear - det är en underbar känsla!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 323
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp