Provloppet

Cilva

Trådstartare
närmar sig ytterligare. :crazy: :) Lutar åt att det blir i Boden. Ska försöka få tag i kusk till veckan.

Nån som kan förklara lite om hur en provloppsdag ser ut? Jag har nämligen aldrig varit och sett provlopp så jag har ingen aning om hur det går till.

Hämtar jag vojlock på vanligt ställe? Har man ens vojlock? Är det defilering som vanligt? Ropar de ut i högtalarna vilket lopp som går och när? Hur vet jag om min häst kommer med? Det här känns inte alls bra i maggropen, kommer nog att klättra på väggarna alt gömma mig i bilen. :crazy:

Fast det blir ju bra, kan ju säga till kusken att om h*n ser nån som springer runt som en yr höna så vet h*n vems häst h*n ska köra. :)

HJÄLP!!!!!! :crazy: :D

I boden brukar det oftast vara 2 provlopp, ibland fler men det är sällan. Oftast är det ett 23 och efter det ett 28. Vanligtvis går första provloppet kl 11.00 och är det licenstagare så är det två omstarter innan den obligatoriska starten går. Har man en snurrig häst kanske man väljer att bara vara med i den obligatoriska starten och skippar omstarterna. Kusken brukar då vänta inne i stallet med hästen eller snurra runt i defileringsvolten tills det är dags. Kusken måste alltså vara lite på alerten för de ropar inte i högtalarna då den giltiga starten går.

Sist jag var på provlopp var det en, inte alltför van, kusk som snurrade borta i volten tills de desperat fick ropa upp henne ifall hon skulle vara med. Hon höll på att missa hela loppet :crazy: .

Det är ingen defilering eller något sådant. Vojlockarna brukar ligga slängda utanför inskrivningen bara tillsammans med en startlista. Man får alltså se vilken färg och vilket nummer man har och ta efter bästa förmåga :crazy: . Och till sist så kan jag tillägga att din häst självklart kommer med ifall det till antalet är nog många hästar anmälda till en provloppsdag. Det finns en köldgräns för hur kallt det får vara också och jag tror den var -20 :confused: men tyvärr har bodentravet en tendens att inte kunna tala in på telefonsvararen ifall provloppen är inställda och hur kallt det är. Istället skickar de någon stackare som 06.00 på morgonen konstaterar att det är -24 grader och snällt hänger en lapp på inskrivningen. Att det sedan kl 11.00 bara är 16 grader och hästar hela stallbacken som åkt ett flertal mil i tron att det är provlopp snällt kan inse att det inte är så :mad:
mvh jesse

Åh gudars, hjälp mig! :crazy:

Det här låter inte bra för mina nerver. Ska jag köra 13 mil och chansa att det inte är för kallt i Boden? Det borde väl finnas nån att ringa och fråga? När jag ringer och anmäler, vet de då om det är tillräckligt många anmälda el får jag ringa senare och kolla? Vilken telefonsvarare är det, finns den på vanliga numret? Vill du komma och hålla reda på mig? :)

Stort tack för ditt svar.

Ja, det finns någon du kan ringa, kolla på hemsidan vilket nummer det var.Jag brukar fråga då jag ringer och anmäler om det är många anmälda och hur många lopp de tror det blir osv. sedan hämtar jag startlistan efter lunch fast det har ju du nog knappast möjlighet att göra :smirk: . Men startlistan läggs ut på hemsidan också runt 14.00 på fredagarna under fliken provlopp...

Jag vart faktiskt skitsne sist då vi skulle köra provlopp och det var typ -23 på morgonen. Jag ringde då tillkusken som skulle köra och frågade om hon visste men hon visste inte heller men då hade temperaturen sjunkit ganska mycket så vi for ändå och väl uppe på banan visade bara termometern -16 så jag sprang upp till inskrivningen och där hänger det bara en lapp på dörren att det är inställt pga att det är -24 :mad: . men det var alltså kl.6 på morgonen :devil: :devil: :devil: . jag menar-om de skickar en stackare dit på morgonen för att sätta upp en lapp kan väl den lika gärna babbla in ett svar på telefonsvararen att det är inställt så man slipper pallra sig dit för att läsa på en lapp :mad: . Alla var typ där den dagen- hästarna, kuskarna osv. De ända som saknades var i princip personalen som behövs för att köra löpet :mad: . Egentligen är det ju väldigt luddigt det där med temperaturen för vems mätare ska man avläsa :confused: . Den hemma i köksfönstret, någon inne på banan eller din 13 mil bort :confused: .
Ja, jag kanske dyker upp och styr upp dig lite :cool: när det väl är dags...
mvh jesse

Tycker definitivt att du ska dyka upp. Jag kan hämta om du bor efter vägen sas. Skulle verkligen behöva nån som håller reda på mig. Har en kompis som hotar med hemska repressalier om jag inte anmäler till den 13 :), tyvärr kan hon inte följa med då.

Sätta upp en lapp, det är ju helt idiotiskt. De vet ju att en del åker rätt långt för att vara med. Det kan ju inte vara så svårt att tala in ett meddelande på telefonsvararen. Får väl gnälla lite på dem när jag anmäler. :)

Är det den 13:e nästa provlopp är? Är inte hemma då nämligen :( . Synd, för jag hade gärna styrt upp lite :cool: . För övrigt hade du inte behövt hämta mig, har nästan gång avstånd numer till banan :) .
mvh jesse

Skrattar igenkännande åt ditt inlägg :D

Du ska veta att du inte är ensam om att känna som du gör.
Även om man har sysslat med hästar sedan barnsben är det ju inte säkert att man har rutin på just tävlingsmomenten och allt praktiskt runt omkring.

Känslan av att vara en virrpanna är vanligare än du tror, men många av oss håller masken och spelar coola :cool:

Själv tycker jag att det är jättejobbigt att passa tider och lämna över hästen till någon annan.
Är van att göra allt själv och blir blockerad när jag måste samarbeta men någon annan än hästen.... "Sitter allt som det ska", "har jag glömt något", "är det rätt vojlock/lopp" osv osv osv

Mitt tips är att du väljer en duktig(=psykologisk) kusk som ska köra i loppet och erkänner att du känner dig stressad av situationen. Han/hon hjälper dig säkert att återfå kontrollen på tillvaron. Det funkade i alla fall för mig ;)

Lycka till och fortsätt rapportera ! :banana:

Såg just att det var den 14:e jag inte var hemma så då är jag ju hemma då det är provlöp och ska tjuvkika på din kuse och även om jag inte vet vilken det är så letar jag bara efter den hispigaste ägaren på stallbacken så vet jag att det är ni ;) ...
mvh jesse

Passa dig bara för min kompis håller på och kör provlopp, och hon är säkert virrigare än alla andra tillsammans :rofl: :rofl: :rofl:

Jag har inte sett henne köra än, måste se ;) .Hur har det gått hittills för henne?
mvh jesse

FIck nästan hjärtattack när jag först läste att du skulle vara borta den 13, du får inte skrämmas så där. Tänk på mina stackars nerver. :crazy: :)

Om du inte ser nån hispig hästägare så gå runt och knacka på bilrutorna ist, det kan hända att jag inte vågar gå ur bilen. :D

Värsta mardrömmen är att jag tagit fel vojlock och/eller inte hittar kusken i tid. Det är mycket lättare när man är i farten med nån annans häst. :)

Har funderat mycket på kusk. Det blir nog till att välja på måfå. Har ingen större koll på bodenkuskarna. De jag brukar följa med har oftast kusk från skellefteå/piteå.

:rofl: . Nog tror jag att du kliver ur bilen iaf, annars får jag se till att dra dig ur den ;) .Då lär vi ju se både hispiga och desperata ut :D
mvh jesse

Dä går som ett lavvemang :rofl: :rofl: :rofl:
Nu har hon dessutom skaffat sig en annan gammal räv också :D :D, het som en spis lär han vara...huua..
Golden Gate lyssnar han till :) :)

Känner igen namnet men kan inte riktigt få ihop det. Borde jag veta vilken häst det är :confused: . kanske får jag skämmas nu :o :crazy:
mvh jesse

Det går bra, förutsatt att du vill skämma ut dig för hela stallbacken. :) Ingen lär ju missa mig iaf. :)

Om man säger så här: Stallbacken behöver något nytt att snacka om så behöver de inte bara prata om mig längre :D :o :crazy: :angel:
mvh jesse

Du har inte tänkt på att de kanske börjar säga saker i stil med: Vem i hela friden har hon nu släpat hit? :)

Förresten blev jag nyfiken på vad de säger om dig nu, så fram med det. :)

Glöm det..Håller låg profil, låg profil :D Allvarligt så är det inget jag vill gå in på..
mvh jesse

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 755
Senast: ako
·
Trav :bump: :crazy: började ju bra med att jag slapp köra dit, vilket ju oxå resulterade i att jag slapp ta hand om sulkyn samt fixa nån...
Svar
17
· Visningar
1 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar