Z

Zannaah

Ger du din häst proviva, och varför? Vilken sort? Jag vet att endel gör, men inte riktigt fattat varför. Är det ifall man har en typ av vitamin fattigt foder eller liknande? Tacksam för svar ^^!

Sv: Proviva?

Jag gav Proviva till mitt ungsto förra vintern, då hon hade problem med magen. En halv liter morgon och kväll, kombinerat med aspbarkspellets, gjorde att hon blev bra - men det tog rätt så lång tid.
Jag gav nypon- eller jordgubbssmak.

Okej, låter ganska logiskt :idea:! Dem ska byta bete snart, så jag tänkte ge henne det nu en vecka innan. Har hört att det ska vara bra, eller är jag ute och cykla? För då blir de ju lite krångel för magen osv. Jag har iallafall köpt hem skogsbär.

Jag gav en "dunderkur" med totalt 2 liter nyponsoppa och 7 sånna där shots (1 var jag tvungen att smaka själv :d) med hallon/svartvinbär i totalt 3 dagar med någon dags uppehåll. Han blev bra efter att haft svårt med magen efter en intensiv antibiotikakur.

Bete nu? Mitt i vintern?

Proviva är säkert bra vid foderbyten. Ge gärna bakjäst också!

Gav det till mitt sto på rekommendation av veterinär då hon fick magsår av medicinen (Finadyne) hon åt. Hon fick så klart även magsårsmedicin.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 020
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka