Proviva Nyponsoppa

mirage

Trådstartare
Har hört att man kan ge detta till hästar när de ska äta tex butta för att skona magen. Min häst ska få Naproxen i 10 dagar och visar redan innan på en störning i grovtarmen (trodde vet) så jag tänkte att lite magmedel kanske gör susen. Men min fråga är; hur mycket ska man ge? Några dl, en L eller annat?

Ni som kan örter: Kan nyponsoppa ges istället för nypon eller innehåller det för mycket annat tex socker?
 
Sv: Proviva Nyponsoppa

Vi har använt det ett par gånger på en av våra Islänningar med gott resultat, 2-3dl i en till två veckor. Han blir lös i magen av kraftigt foder.
Det är ju inte det billigaste alternativet kanske :eek:

Rolle på Österlen
 
Sv: Proviva Nyponsoppa

Har för mig att min vet rekommenderade 3 dl proviva nyponsoppa/dag sist min häst fick butta. Tyvärr tyckte han inte alls om nyponsoppa, det spelade ingen roll vad jag än blandade ut den med han lyckades peta i sig allt utom nyponsoppan, den använde han bara till att måla sin box med... :angel: Nyponsoppa på boxväggar, täcken osv är kladdigt... :crazy:

Fick ge upp försöket med nyponsoppa och gav honom istället nåt pulver från Eclipse Biofarmab, kommer tyvärr inte på vad det heter just nu.
 
Sv: Proviva Nyponsoppa

Hej!
Min ena ponny fick Fenylbutazon i vintras, och enda sättet att få i honom det var att blanda i ProViva blåbärssoppa i maten. Mina hästar föredrar helt klart blåbärsoppa framför dito med nyponsmak (jag också, för den delen ;) ).
 
Sv: Proviva Nyponsoppa

De som gör Proviva har även gjort en hästvarianten - en havregrynsvälling. Den innehåller samma aktiva bakteriekultur som ProViva men är specialgjord för hästar med magproblem. Jag har precis börjat ge den till mitt sto som haft kolik, och hittills fungerar det super, men kuren är iofs inte avslutad ännu..

Hästvarianten ska man ge 1 liter vid akuta problem, och 1/2 liter vid mindre akuta, eller när ett akut fall har stabiliserats efter en vecka ungefär (enligt tillverkaren).
 
Sv: Proviva Nyponsoppa

Förtydligande:
1 liter resp 1/2 liter per DAG alltså..i inlägger ovan.
 
Sv: Proviva Nyponsoppa

Förtydligande nr 2:
Till ett normalstort halvblod...men ring hellre till Probi som är tillverkaren om du vill veta exakt!! :)
 
Sv: Proviva Nyponsoppa

Det fungerar med vilken ProViva-smak som helst för det är inte frukten/bäret/nyponen utan probiotikan (Lactobacillus plantarum) som är det som är bra för magen.

Vi gav ProViva till gammeln då han var lite dålig i magen, men fann sedan att Probimin var bättre. Kommer dock inte i håg vad som ingår i den burken. Hos den pållen var det Jordgubb som var favoritsmaken på ProVivan ;)
 
Sv: Proviva Nyponsoppa

Tack för alla svaren! Jag tror att jag börjar med nyponsoppan så får vi se vad han säger. I värsta fall får matte dricka upp det! :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 415
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 601
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
5 115
Foder & Strö Hörde vi ett besök på "hästanläggning" nyligen. De hade haft föreläsning av agronomen Annica Larsson som gjort efterforskningar på...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 928
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp