Provisoriska boxar

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips på hur man enkelt gör två provisoriska boxar. Med det menar jag att boxarna endast ska användas tillfälligt och vid behov, t.ex över sommaren, hästarna kommer att gå ute på lösdrift till 99.9% av tiden.
Eftersom utrymmet inte ska vara stall i framtiden så skulle jag bara vilja ha någon enkel lösning.
Ett utrymme som delas på mitten med en front och två dörrar av något slag.

Tips?
 
Sv: Provisoriska boxar

Det svåra är att även om det inte ska användas så länge så finns samma krav på hållbarhet som i ett permanent stall. Så tänk på lösningar som lätt går att flytta vilket beroende på hur mycket man vill lägga på det ekonomiskt kan vara allt från en "riktig" färdig stallinredning till något man bygger upp med plank.
 
Sv: Provisoriska boxar

Har mina hästar på lösdrift och har två "akutboxar" eller vad man ska säga. Har tyvärr ingen bild. Men dom är gjorda av några lastpallar, fungerar toppen! Mellan boxarna har vi satt dubbla pallar med sidan med mycket plankor utåt åt varje håll, satt dom omlott i varandra om du förstår? På kortsidan satte vi sidan med mycket plankor in mot boxen. Resten är stallväggar. Sen satte vi ett boxlås på bara, så när jag öppnar boxdörren öppnar jag en lastpall. Det var min pappa som gjorde det och han satte någon form av träregel runt (förankrade inte i golvet).

Har faktiskt fått förvånansvärt bra kommentarer om det från hovslagare och veterinärer som tycker att det verkar luftigt och bra.

Det skulle nog inte vara några problem att använda som permanent lösning om jag hade velat. Sen har jag ju två b-ponnyer också, så det är ju inga nordsvenskar som står där direkt. Och eftersom det är tillfälligt dom står där så har jag för mig att man bara behöver 80% av boxytan än vad det är krav på. Snart ska utrymmet gå tillbaka och bli förvaring och förhoppningen är att det inte ska märkas att det varit hästar där ;)
 
Sv: Provisoriska boxar

Intressant. Du har inte möjlighet att ta bild?
Fast denna lösning kanske är bäst just till små ponnyer. Kanske inte jättestabilt?
 
Sv: Provisoriska boxar

Vid korttidsuppställning får boxarean minskas till 85 % av angivna mått.

Definition på korttidsuppstallning: inhysning av hästar i permanenta eller tillfälliga stallar under maximalt fem dygn, exempelvis gäststallar i samband med tävling. Om syftet är att en häst ska stanna på platsen mer än fem dagar är det fråga om stadigvarande uppstallning från första dagen.

I ts fall är alltid hästarna på platsen, så även om boxarna bara används vid behov så är det inte fråga om korttidsuppstallning.
 
Sv: Provisoriska boxar

Ytterväggarna är klara eller, det är mittdelen och fronten som ska göras?

Du får gärna förtydliga lite mer... Ska det vara provisoriskt så som att det ska gå att ta bort lätt även under den tiden du har hästar? Eller provisoriskt så som att det ska gå att ta bort den dagen det inte finns hästar på gården mer?

Vad ska förvaras på platsen de 99% av tiden som du inte har en häst där?

Ska det vara snabbt att bygga, billigt att göra eller 'bara' lätt att ta bort?
 
Sv: Provisoriska boxar

Ja precis ytterväggarna finns så mitt del och front.
Det behöver inte gå att ta bort förrän hästarna ska flytta. Kanske provisorisk är fel ord eftersom dom ändå ska sitta uppe ett tag. Men dom behöver inte vara snygga t.ex. Kan se ut hur som.

Det viktigaste är att det är relativt enkelt att bygga och så billigt som möjligt.
 
Sv: Provisoriska boxar

Ja precis ytterväggarna finns så mitt del och front.
Det behöver inte gå att ta bort förrän hästarna ska flytta. Kanske provisorisk är fel ord eftersom dom ändå ska sitta uppe ett tag. Men dom behöver inte vara snygga t.ex. Kan se ut hur som.

Det viktigaste är att det är relativt enkelt att bygga och så billigt som möjligt.

Då är jag med!

Jag hade skruvat fast 45 mm reglar i golvet, satt 90-stolpar på dessa (som fästs i taket/i en takregel om du har hög takhöjd) och därefter skruvat fast liggande 45-mm reglar* eller möjligen 28 mm trall (blir billigare) i dessa stolpar. Boxväggarna ska ju vara sparktåliga upp till en viss höjd och det tycker jag 28 m trall är, men jag kan inte svära på att en inspektör skulle säga det...

Vi har gjort en sådan vägg mellan lösdrift och skötselplats (som även fungerar som sjukbox vid behov) och det ser ut så här:
IMG_6053.jpg

(Fotot är taget för att visa gallret för någon, så det går inte att se hur stolpar och reglar sitter fast. Lägg fö inte pengar på ngt galler el motsv mellan boxarna tycker jag och det går att ha stolparna längre isär)

Därefter hade jag gjort en boxdörr med stående plank och reglar i ett Z på insidan och så hakgångjärn och boxlås på det.

*Byggplyfa kan man använda också, men jag tycker det är rät tungt att hantera när man ska såga och så - och sen är det ganska fult också tycker jag..

Vill man riktigt materialsnåla så kan man ju kolla upp hur stor springa som är godkänt mellan liggande material och sedan sätta reglarna/trallen glest.
 
Sv: Provisoriska boxar

Tack så mycket för tips. :)
Jag tänkte också att man borde kunna sätta planken någorlunda glest. Några centimeter mellan iaf.

Är byggplyfa tillräckligt hållbart för stora hästar? Det estetiska spelar ingen roll alls.
 
Sv: Provisoriska boxar

Det är inte bra att sätta planken glest, gör att skaderisken ökar. Speciellt om det inte är så tjocka brädor.
Plyfa om det håller eller ej beror mycket på hur tjock man köper. Men det tunna håller inte om man bara har dom. Kan möjligen fungera om man "klär" plank med dom.
Men om man har skodda hästar finns risken att dom vid spark kan riva upp vanlig plyfa. Tror att det som man bör ha är de som kallas för lantbruks- eller marin, men de kostar mer än vanlig.
Rejäla plank är nog det som är billigast medans skivor är det som är snabbast att sätta upp.
 
Sv: Provisoriska boxar

Det är inte bra att sätta planken glest, gör att skaderisken ökar. Speciellt om det inte är så tjocka brädor.
Okej varför då? Blir det på något sätt ostadigare då? Jag tänkte kanske max 5 cm.
Fast det låter ju lite fånigt när jag tänker efter, blir ju knappats nå billigare i slutändan ändå.
 
Sv: Provisoriska boxar

När du sätter en planka "själv" med mellanrum åt sidorna ökar risken för att hästen ska kunna fastna. Tänk så här: en ensam planka som du t ex går på sviktar ju om den inte har stöd och är tjock, eller hur? Tänk då samma planka i en boxvägg med mellanrum till nästa planka. Om hästen sparkar eller kanske ligger ner och slår i väggen kommer plankan att svikta. Med de 5 cm som du hade tänkt och svikten i plankan kan hästen med otur då benet igenom och fastna.
 
Sv: Provisoriska boxar

Så sant. Jag har dessutom en som rullar fast ibland så hon behöver ju ett ordenligt stöd när hon ska upp igen..
Tack för det.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 561
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 061
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 433
Senast: tanten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 215
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp