Prøver igjen, bilder og ridfråga.

S

sleepy

:mad:

Ville dele noen fine islandshestbilder, sammen med en fråga. Men det ble tatt bort, utan ett ord. :eek: Ja, det var litt for store bilder, og HUFF jeg ville vise fram hesten min :eek: men jeg synes ikke det hører hjemme på gnägg. :mad:
Provar igjen:
http://i20.photobucket.com/albums/b210/LiMH/Hestene/Bjartkrokskog210805-2.jpg

http://i20.photobucket.com/albums/b210/LiMH/Hestene/Bjartkrokskog210805-4.jpg

Ridfråga: Han är inte mycket utbildat, men blir bättre för varje dag. men han har en tendens til att gå i dyp form, med nesen bak loddplan:
http://i20.photobucket.com/albums/b210/LiMH/Hestene/Bjartkrokskog210805-3.jpg
Kan dette vara ett naturlig "steg på vegen" fram till en riktig form, eller burde jag prova att rida annorlunda på nåt sett? :o Är det okej så lenge jag kjenner at han arbetar med ryggen? Om han börjar gå så där utan att lyfta ryggen, vad då? :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Prøver igjen, bilder og ridfråga.

Kan inge se något negativt alls.
Gryming till häst har du iaf :love:
Grymt fina halsmuskler tycker jag, bra sits efter vad jag kan se.

Lite funderingar om hur du tycker din bomlösa sadel sitter på hästen, om den verkar hamna över bogbladet något å så där, vad tycker du om sadeln? vad tycker hästen om sadeln? Hur blir din sits i sadeln?

Funderar nämligen på att köpa en själv, antingen en bomlös av typen som du har eller alternativt western, men western sadeln kommer jag isåfall inte att kunna ha på någon annan häst så det lutar åt den bomlösa.

Tack! :) Sadeln är fantastisk :) det är en Knights Leather Bareback str 1. Jag vet inta vad jag skulle gjort utan den sadeln! :eek: Den ligger inte over bogbladene selv om det kan se slik ut på bildene. Du har jo 4-5 cm med mjukt materiale framfor den hårde framsvisselen, och i tillegg så har jag extra innlegg i pad'en, som börjar en cm eller två bakenfor där igen, så bogbladene går HELT fri! :banana: Hva angår sitsen, så er dette enda sadeln som inte provar att sette mig i "stolsits". Endelig kan jeg slappe av og ha bena mine så langt bak som faller meg naturlig! :bow:

Sorry svorsken, men av erfaring er det fler som forstår "svorsk" enn norsk :rofl:

De man omedelbart kan se är att hästen är tung, mycket tung i din hand. Orsaken är att kraften inte kommer bakifrån, utan hästen har lagt all sin tyngd på framdelen.

Det är inte fel att rida hästen i djup form, men viktigast är att komma upp därifrån med en bibehållen sträckt överlinje. Hästen måste börja jobba med mer inriktning på bakpartiet, han har en svag länd och veka bakben något som du måste stärka upp avsevärt för att komma till någon form av bärighet.

Mja, njaeei... Han känns inte veldig tung... Innimellom litt tung, kanskje akkurat i øyeblikket bildet ble tatt. Jeg holder ikke stramt/ hårdt i tøylene... Kanskje jag måste ta mer i han? :crazy:

Hvordan kan du se at han har svak lend og bakben? Han har mange sett at stå och gå på... Vi klatrer i terrenget nesten kvar dag...

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte så att du måste ta i hårdare för att bära din häst, det är hästen som måste ta i hårdare i sina bakben för att bära sig själv och dig. Tittar man på bilden så ser man att den största kraften ligger på frambenen och bakbenen fungerar endast som stöd. Målet är att vända på steken, frambenen skall agera stöd och bakbenen de som driver.

Senast ändrad:

Hvordan kan du se at han har svak lend og bakben? Han har mange sett at stå och gå på... Vi klatrer i terrenget nesten kvar dag...

Att klättre är givetvis bra och stärkande, men har du tänkt på hur ni utför det? Det som stärker hästen bäst i länden och bakbenen är egentligen nedfarten, då skall det gå i mycket mycket kort tempo.

Jag kan se att hästen inte står på sina bakben, endast med dom. Hästar är inte olika oss människor vad gäller inövat beteende, det vi vant oss vid så gör vi också. Ofta rättar vi oss efter de förutsättningar vi har, är man svag på ett ställe så använder man helt enkelt inte den delen.

När man börjar träna en svag punkt/del, då börjar också kroppen att använda den mer och mer i takt med att styrkan kommer. Ibörjan blir det till att påminna, påminna och påminna för att så småningom övergår detta till mera automatik.

det såg harmoniskt ut men Boj har nog rätt endå...men jag tänkte mer på det du sa om lodplanet...hästens högst punkt ska vara atlaskotan som sitter precis mellan öronen lite bakom nu är din häst högsta punkt nästan mitt på halsen och det är helt fel. ofta rider folk så för att de hela tiden strävar efter att hästen ska kröka på nacken och tänker inte på att det är bakbenen man strävar efter ska bära hästen och den ska va högre fram och lägre bak...

tar min egen häst som exempel för de syns rätt hyffsat här
4237983.jpg

ibland behövs det inte ens att hästen går exakt i lodplanet utan kan gå lite ovanför eftersom alla hästar e skapta olika vissa har tex för trångt mellan ganachen och halsen för att kunna gå längre bak.

här syns det oxå hyffsat bra men dessa bilder lägger jag bara in för att du ska se när atlaspunkten e den högst punkten för på denna bild tex rid ju inte ens hästen=). men min pålle har en bra resning (tycker iaf jag) va tycker ni andra?
4467361.jpg

Åh det låter kanon, vart får man tag i denna model utav sadel?

Tack for svar!!

Men jag vet hur han EGENTLIGEN skal gå, och att han måste bære mer vikt på bakparten, osv, det jag frågar om är egentligen mer om det kan se så här ut på veg till målet, eller om vi er fullstendig på ville veier... :o

Det är ju positivt att han söker ned och fram överhuvudtaget, jag är redd for at "korrigera" honom för tidlig... Om jag driver han frem och provar att få mer bakbensaktion samtidig som jag inte tillåter honom att "tippa framåt", så blir han litt fornærmet :mad: for han tycker nemlig han är jätteduktig när han går så där... :cool:

...och enda en ting... jag har en medryttare som tycker han är duktig när han går på det viset... :smirk: Hon skriver av og til i boken hans at han kastar på huvudet, det har han ALDRI gjort med mig... :confused: Vad kan jag i så fall si till henne? Hon har mycket mer islandserfaring enn mig (jag har ridd mest stora brune) och jag föler mig så dum om jag måste korrigere henne... :o Men det måste jag ju...

Och kan en 12 år gammal tjej som busar rundt i skogen med honom 2 dager i veckan kanskje vara bättre medryttare enn en som "gör fel dressyr"?

Det handlar inte så mycket om rätt och fel, mer om att försöka organisera trådarna så att de blir mer lättöverskådligt. För att halla ska få möjligheter att lägga in bilder på sina hästar så samlar jag ihop dem i en tråd, annars så skulle det kanse bli allt för svårt att hitta något alls bland alla bildtrådar. Det samma gäller för hingstfrågorna, de flesta lägger jag även där i en sammlinstråd.

Fast Gullan du tar nog åt dig lite väl snabbt, du har varken skapat inlägget jag svarar på eller tråden.

Lobelia
Moderator

Senast ändrad:

Jag vet inte hur gammal din häst är. Har man haft en häst som är mycket spänd kan man rida så här en kort stund i skritt, som du gör på bilderna. Men syftet är hästen ska bära sig själv. Jag tycker du ska rida fram i skritt med lösare tyglar o plocka upp samtidigt som du driver med ända o lår. Gör gärna öppna o sluta. Det kan du träna vid hand enl www.ridkonst.nu o sedan på hästen.

Höga cavaletti är bra, då höjer hästen ryggen och brukar få en något bättre form.

Jag tror knappt din häst blir förnärmad för du plockar upp honom, det sätt han går i nu är mycket bekvämt o han behöver inte arbeta med baken. Han går o slöar o har det gott.

Liknande trådar

Hästvård Jeg har en 17 år gammel kaldblodshingst som aldri har vært alvorlig syk. Han snørrer iblandt, ved f.eks. ekstreme værskifter i...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: StallLojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur