Prövat allt, strålröta som inte försvinner...

H

Havregryn

Både jag och hovslagaren är vilse.. har en 06.a som har en envis stålröta som inte försvinner på bakbena. Var ok och under kontroll när de frös till och även hagarna var hårda.

Men har stod som hingst tills nyligen, fick beteendet med att skita i ett hörn. Jätte bra, lätt mockat men tyvärr är det även hans hörn att stå och hänga i dvs. bakhovarna står och fräter i skit flera timmar.

Dry feet är väl de som funkat bäst, men så fort de blir geggigt igen så hjälper inget i världen.

DRyfeet, tjärna, jodopax, inpackning med kopparsulfat är väl de jag nu kommer på att vi försökt med.

Är som sagt i ständigt kontakt med hovslagaren men som är utan ideer, något jag inte provat som är värt att testa?

Tycker mig läst igenom trådarna här men kanske missat nått super medel..

kan man på nått mirakelsätt ändra hans bajsställe??

Sv: Prövat allt, strålröta som inte försvinner...

som jag har tipsat alla andra tipsar jag även dig om att använda VIRKON finns på Granngården att köpa.blanda i en sprayflaska och spraya över hovens utsatta delar gärna morgon och kväll. Hjälpte min och det dödar alla bakterier.

hur är de som de hamnar på ballarna??

om man sprayar och de flyger medek upp på ballarna och ev. karleden, kan de blir ngt fräteffekt där. menar är de medlet starkt nog att skada huden??

Du ska kanske inte spraya det hej vilt...men om det kommer lite på ballarna osv har ingen större betydelse. Så starkt ska du ju inte blanda det!

om man sprayar och de flyger medek upp på ballarna och ev. karleden, kan de blir ngt fräteffekt där. menar är de medlet starkt nog att skada huden??

Tror inte att det är någon fara eftesom man har fotbad i Virkon S i vissa stall. Djuren går igenom ett fotbad innan de kommer in. Om jag inte minns fel så såg jag det i samband med smitta på tv. För att minsta smittan i stallet.

Har du testat att strö ett lager med stalosan F i boxen? Det går även att strö över skithögen på kvällen för att minska risken till morgonen.

En länk till produkten

http://www.lactamin.se/webit/Websidor/visaSida.asp?idnr=EBEFIbCjgIAKJgz8QPsROm1XFBHW6OnvtmthXRsSfJitY5TpXvT06t4FvvEC

Du köper det på Granngården eller lantmännen eller liknade ställe.

Vilken typ av strö står hästen på? När jag var i Helsingborg så berättade dom att torv var det västa som hästar kunde stå på eftersom det binder svampporer.

Senast ändrad:

Kvälls mocka så det inte blir så många timmar stående i skithögen.

Hm, vet inte om detta kan hjälpa men... Är din häst skodd? Vi hade en häst i stallet som hade HOPPLÖS strålröta och vi fick då tipset att sko med endast "tåsko" (tror att det nån typ av travarsko?) så att strålen fick kontakt med marken på ett bättre sätt. Sedan motionera för hand så att hon fick röra sig utan vikt på ryggen. Vi hade sån tur så vi hade tillgång till skrittmaskin som hon fick gå i nästan varje dag. På två veckor var strålrötan borta!
Lycka till!

Det absolut viktigaste är att din hovslagare skär rent ordentligt så att det inte finns nåra fickor med underminerat strålhorn kvar. Bakterierna gillar värme och syrefattig miljö...Hur mår din häst för övrigt?
Sen har du fått tips om flera medel att använda. Vanlig trätjära torkar ut och är även bakteriehämmande. Pensla in hela hovens undersida och rejält i strålfårorna. MEN det är ingen ide att använda några medel om inte strålen är ordentligt renskuren.

som jag har tipsat alla andra tipsar jag även dig om att använda VIRKON finns på Granngården att köpa.blanda i en sprayflaska och spraya över hovens utsatta delar gärna morgon och kväll. Hjälpte min och det dödar alla bakterier.

Jag tipsar också om Virkon S.

Äppelcidervinäger/vatten är jättebra. :) Jag vet av egen erfarenhet, då mina har haft ganska mycket röta till och från. Också andras hästar som haft strålröta/lamellrandsröta har haft mycket goda resultat av denna behandling, dock bör den göras så ofta som möjligt, minst en gång om dagen.
Blanda lika mycket vatten som äppelcidervinäger och spraya på lösningen. Borsta rent med en tandborste eller liknande så att du kommer åt i skrymslen och vrår, så att blandningen kommer åt överallt. Sedan är stråltryck viktigt för att motverka rötan. Strålen ska ha god kontakt med marken. Undvik att skära bort mer än nödvändigt av strålen, ta bara bort det som är dåligt. Strålen ska vara så orörd som möjligt, för den får då som en tjock, valkig yttre yta som skyddar den. Vissa hovslagare slaktar nästan strålen - det är inte bra.
En av mina hästar hade kanonfina strålar så länge hon reds, men när hon nu stått på vintervila kommer rötan tillbaka.
Kratsa ur gödsel från hovarna när hästen har stått i boxen, men låt grus/lera utifrån sitta kvar efter ridturen.

Spontant tror jag också att det är bra att mocka hagarna ofta! En bekant har en bajsdammsugare som används frekvent och vad jag vet har hennes hästar knappast någon röta att tala om.

ska kika på de på granngården i morgon, borde vara nått att ha.

blir både kvälls eller morgon mockning, beror på mina arbetstider. har han tur och de blir lektiioner på eftermiddagen så blir de mockat två gånger om dagen för han men har tyvärr icke hjälp hittils..

är gjort med jämna mellanrum men de ger inte med dig i alla fall. hur då i övrigt? annars är han en pigg och glad 3 åring som just hämtat sig och är på väg uppåt i arbetet efter kasteringen. och de var ju under den tidne de var ännu värre då han stod inne 15 dagar med mocking 3 gånger om dagen men han är extremt känslig för allt vad gäller hovarna..

nej han ä'r inte skodd och kommer inte bli det heller innan stålrötan ger med sig enligt order från hovslagaren...

Nå väl, ska i alla fall prova Virkpn s och se. provade även att slänga en annan häst bajs i hans box men i ett annat hörn ska se om han har nog med hingstbeeteende kvar att börja bajsa i de hörnet .. hmm..

Instämmer med att Virkon-S är jättebra, men funkar inte det så kan du prova
med Mustads Tough stuff, det är också jättebra!

ska kika på de på granngården i morgon, borde vara nått att ha.

Det bästa är att det blir torrare i boxen. Strö ut ett regält lager och inte bara en handfull som det stå om jag minns rätt. Jag brukar även lägga extra där dom kissar för att suga upp kisset och få en torrare box.

Instämmer med att Virkon-S är jättebra, men funkar inte det så kan du prova
med Mustads Tough stuff, det är också jättebra!
Tough Stuff tvivlar jag på att det har någon vidare effekt på strålröta.
Däremot det medel som tidigare hette "Thrush Buster", som numera säljs med namnet "Rengör strålen". Blå droppar som inte är särskilt hälsosamma att få på sig själv, brukar vara ganska effektivt. Se bara till att hovslagaren skär bort allt påverkat horn också, vid nästa verkning.

Silvervatten e helt klart det bästa jag varit med om, sätt på en easysoaker o häll i silvervattnet, låt honom stå med det över natten så e det väck nästa dag, om det är jättemycket röta kanske det behövs fler behandlingar. sök på nätet för att hitta produktena, silvervatten är helt ofarligt men inte för bakterierna, används även i sjukvården

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka