Prövar med min fråga här...

Deus

Trådstartare
La kanske min fråga på fel forum, så jag prövar väl här..
Jag undrar om det är vanligt att ston får svankrygg när de fått föl?
Stämmer det? Och finns det något som man kan göra åt det?

Sv: Prövar med min fråga här...

Det påståendet stämmer inte.
Nu har jag till allra största del bara travarmärrar men dom blir inte svankryggiga.

Och vissa av dom har då haft över 10 föl.
AM

oki, jag har nämligen hört att det kan vara så.
Inte att alla får det givetvis, men att en del blir så, men det stämmer alltså inte?
För känner en som hade en häst som var som "vanligt" men efter fölning blev den svankig.

Det var inte så att den tappade muskler och upplevdes som lite mer "svankig"?

hmm, det vet jag inte.
såg den inte innan tyvärr.
men jag kan alldeles för lite om det, och det känns nyttigt att lära sig:laugh:

Får nog hålla med Goldpasser. Tror att det beror på muskulatur och vilket skick stoet är innan och under dräktigheten. Är stoet i sämre kondition, desto större "risk" för att bli svankig. Sett ston som haft ett föl som blivit väldigt svankiga och ston som haft MÅNGA föl utan att bli ett dugg svankiga, det har i stort sett alltid berott på vilken konditon de varit i.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka