Prova ut westernsadel med mankmall, mm.

Rosen

Trådstartare
Är det någon som har provat ut westernsadel enligt continentals westernsadlars koncept via Bonanza? Erfarenheter? Enligt bilden på Bonanza så ser det ut som sadeln ska ligga på bogbladen eller??

Sv: Prova ut westernsadel med mankmall, mm.

Jag har provat ut min senaste sadel med ryggmall (dock från Western Horsemans Corral). Det stämmer att man lägger första metallpinnen ÖVER bogbladet men detta innebär inte att sadeln i slutändan kommer att ligga där :idea:.

Har för mig att det står i beskrivningen de skickar med mankmallen, att det är den tredje (eller var det andra?)"piggen" som ska vara bakom bogbladet.

Colleen skrev:
Har för mig att det står i beskrivningen de skickar med mankmallen, att det är den tredje (eller var det andra?)"piggen" som ska vara bakom bogbladet.

Nej, det är den tredje piggen som är sadelgjordsläget. Sadeln ska ligga enligt mankmallens läge.

Sadeln ska ligga enligt mankmallens läge

Inte den sadeln som vi provade ut på detta sätt och då ringde jag och frågade om de hade bommen bakom bogbladen . Sedan så skickar man ju med bilder så de utgår ju inte enbart från mankmallen. Den sadeln vi köpte därifrån passade hästen.

Hittade denna gamla tråd, och tänkte höra om det är ngn mer som provat ut sadel med denna metod? Funkar det, jag menar, finns inte risken att mallen ändras när den ligger nerpackad i kartongen sen när man skickar tillbaka den?

Hittade denna gamla tråd, och tänkte höra om det är ngn mer som provat ut sadel med denna metod? Funkar det, jag menar, finns inte risken att mallen ändras när den ligger nerpackad i kartongen sen när man skickar tillbaka den?

Jo det gör det.
Denna metod är helt värdelös.
Mååånga har skickat denna "mall" och fått en sadel som inte passar.

Tänkte nästan det. Låter lite osannolikt att det skulle funka helt problemfritt. Fler som har erfarenheter?

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 569
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 607
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka